Vegan iFokus

Vegan

Etikett: djurrätt
Läst 2943 ggr
[Synnerlig]
0

Varför ska man inte stötta PETA?

Hej,

Jag börjar med att säga att jag inte vet mycket om PETA förutom att de vill rädda djur. Men jag har hört blandkostare och några veganer säga att de inte stöttar PETA, men jag vet inte varför.

Varför borde man inte stötta PETA? Överväger de negativa sidorna de positiva? Jag vill gärna veta.

tlover
1

För att vara ärlig har jag bara hört negativa saker om dom, tex att dom tar till skumma metoder, att dom  anställer folk som gör hemska saker mot djur ifall dom inte kan få bildbevis att det sker på riktigt, massavlivningar av hemlösa djur eller bara löjliga grejer som känna som publicitetsjippon.

Jag har däremot läst detta på olika platser (främst på nätet men inte samma sida) och över lång tid så jag kan inte säga nån specifik hemsida att läsa på om det.

Jag har inte läst något positivt om dom däremot.

Jag tycker det finns betydligt vettigare organisationer eller liknade att stödja om man vill stödja nån.

l'm back

Paxxie
0

PETA avlivar drygt 90% av djuren de tar in  (ännu en artikel) och har även en ganska ledsam syn på pitbulls (de ser inget fel med att många djurhem avlivar pitbulls direkt och stödjer inte heller fortsatt avel på pitbulls. Jag tycker inte heller att man ska avla på husdjur överlag, men att bara anse att pitbulls inte ska avla på känns märkligt imo)

De använder sig också av reklamkampanjer som kan anses sexistiska och negativa mot en del grupper i samhället och de har fejkat filmer av djurplågeri.

Som Vegan är alltså mitt problem med PETA att de förstör för hela rörelsen.  Det är klart att många får ett dåligt intryck av hela djurrättsrörelsen när de ser vad PETA gör för någonting. Jag tycker därför det är viktigt att påpeka att de inte är någon slags representant för alla veganer eller djurrättsaktivister. PETA jobbar för sina egna intressen, inte djurens.

Däremot har säkert PETA också gjort väldigt mycket för att hjälpa djuren, särskilt för några år sen när veganism inte var lika utbrett, men nu för tiden tycker jag att de faktiskt gör mer dåligt än bra.

(Tyvärr är de flesta länkar till sidor som förespråkar kött/päls/etc, men det är svårt att hitta källor som inte är från sådana grupper. Det skulle vara så mycket bättre om djurrättsrörelsen själv kunde ge information om vad PETA sysslar med.)

[Synnerlig]
1

#1 #2 Det är ju helt sjukt! :S Jag blir så ledsen när jag hör detta :'( Inte för att jag stöttade PETA, jag visste för lite om dem, men jag blir ledsen när jag hör vad de gör mot djuren :'(
Jag ser inte logiken i att mörda djur för att hindra att djur blir mördade.

Jag undrar verkligen om allt detta är sant. I så fall så är det ju som sagt helt sjukt!

[Nelley]
0

Vart inte de skitarga när Obama smällde den där flugan?

Paxxie
0

Jag tyckte också det var helt vansinnigt när jag först hörde om det, särskilt att de har betalat för filmer där djur plågas. Har svårt att förstå hur en organisation som iallafall måste ha startats med att ha djurens bästa som prioritering gått så fel :/

zorro2
0

ja vad skal man si når penger kommer inn åker hjertet og hjernen ut. de fikk vel mkt stöd, og ekonomisk bidrag kan jeg tenke meg………….

Rumblebee
0

Förutom det som redan har nämnts så har jag även hört att peta i stort sett vill förbjuda att folk kan ha husdjur över huvudtaget. Är ett bra tsg sedan jag hörde det och vet inte alls om det stämmer, men det skulle inte förvåna mig om det gjorde det.

veggie4every1
5

Jag stöttar inte PETA av ett par anledningar. Dels tycker jag att de är, eller har blivit, en djurskyddsorganisation som är lite för måna om att få in donationer och pengar av sina medlemmar. Här kan man köpa sig ett gott samvete. Jag tycker inte att man ska kunna det.

Jag tar avstånd från deras sexistiska kampanjer och deras enfrågekampanjer. PETA förespråkar och lägger pengar på kampanjer för djurskydd, kampanjer emot päls, burhöns, förespråkar "happy exploitation" etc.
Jag tycker inte att en djurrättsorganisation ska förespråka djurskydd.

Så jag tycker tyvärr PETA gör saker på fel sätt och det är inget jag vill stötta.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[LUV]
2

precis som #8 så är enfrågekampanjer något jag vill ta avstånd från, enligt mig är det bättre att förespråka veganism istället, det gör man enligt mig inte när man säger att en sorts ägg är bättre än en annan sorts!