Vegan iFokus

Vegan

Etikett: veganprat
Läst 4640 ggr
sushilover
0

Äta veganskt och ekologiskt?

Hej! Jag undrar hur ni tycker det funkar att äta både veganskt och ekologiskt? Upplever ofta att folk ifrågasätter att det är djurvänligt att vara Vegan eftersom vi inte skulle äta ekologiskt. Jag tycker det funkar om man lagar mat från grunden med ekologiska råvaror, problemet är väl kanske att sojabiffar och sånt inte är ekologiskt producerade, jag har iaf inte sett sojabiffar med ekologisk märkning? Hur tänker ni? :)

[Trevor_S]
0

Jag försöker köpa efter säsongen då ekologiskt oftast är billigast då. Men ibland kan det bli svårt, då 5 st stora avokado kan kosta lika mycket som 1 liten ekologisk på andra tider på året.

[LUV]
0

köper det mesta ekologiskt! sojabiffar och liknande är ju inte nödvändigt(jag får dessutom ont i magen av soja). jag gör det mesta från grunden!

sushilover
0

# 2 så gör jag också :) tar ju mer tid och kanske blir lite dyrare men det  funkar iaf

pyromanen
0

Tänker att en sån sak som avocado som transporteras långt aldrig är särskild ekologisk oavsett om den är KRAV-märkt.  Klart att det är bättre både för miljö och människor där den odlas om den inte besprutas, men vill man vara miljö- och klimatvettig, så äter man avokado ganska sällan som lyx/festmat och väljer till vardags huvudsakligen sånt som växer här i krokarna.  

Tänker också att det som är viktigast att köpa ekologiskt är basvarorna, det man äter mer eller mindre varje dag eller i stora mängder. Förutom några importerade lyxvaror som är kända för att sprutas enormt mycket när det inte är eko (bananer, kaffe mm)

Just soya som ts nämnar är svårt. Stora arealer regnskog har skövlats för soyaodlingar så det är kanske en av de vegetabilier som är mest djurskadliga (indirekt).  Vore trevligt om det gick att använda större andel inhemskt odlade balgväxter istället för importerat soya.

Zaphix
0

Köper det mesta ekologiskt, men försöker dra ned på det då det blir för dyrt för min ekonomi egentligen.

Äter sällan någon form av soja och försöker byta ut typ kikärtor och liknande mot svenskodlade grödor. Dricker aldrig sojamjölk eller annat sånt utan byter ut mot havreprodukter.

Undviker halvfabrikat så mycket som möjligt utan lagar maten från grunden. Då gör jag aktiva val snarare än att låta andra göra dom åt mig.

Problemet för mig är väl kokosmjölken, visserligen ekologisk, men ja..

Även nötter och fröer som jag äter är sällan svenskodlat tyvärr.

Jag är Vegan till stor del av miljöskäl snarare än djurrättsskäl, så är viktigt för mig att försöka äta miljövänligt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sushilover
0

Man ger ju djuren soja så äter man kött får man ju också i sig det och då vet man inte ens riktigt hur mycket. Jag vill verkligen inte äta palmolja men det känns rätt hopplöst, finns i så mkt, så visst jag äter det men jag är rätt säker på att jag skulle göra det om jag åt kött också.

tlover
1

#4 Jag tror nog nästan palmolja toppar sojan på "värstingskalan". De sojabönor jag köper är ju från Kanada och Österrike inte från trakterna kring Amazonas (nu äter jag sällan sojabönor men det händer).

Bara en tanke, är ekologiskt odlad mat verkligen vegansk? Man har ju använt djurgödsel till det så enligt vissa iallafall borde det inte vara veganskt.

Jag är ju inte Vegan så jag behöver inte oroa mig för det men jag har undrat då och då om ekologisk mat kan räknas som vegansk.

Själv äter jag alltid ekologiskt på vissa saker (tex bananer, russin m.m) och oftast ekologiskt på annat (tex krossade tomater), sen sällan el aldrig på annat. Men eftersom vi försöker att odla så mycket av vår egen mat som möjligt (ekologiskt) så har jag ändå inte så jättedåligt samvete.

l'm back

veggie4every1
1

#7 I dagsläget så tycker jag att ekologisk odlad mat är vegansk mat om man ser till alternativen med konstgödsel och bekämpningsmedel vilket inte heller är djurvänligt. Veganer kan ju inte välja bort att äta mat och nästan allt vi äter är ju odlat från början.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka