Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: restaurangfik
Läst 1744 ggr
OomNomNom
1

Nybliven vegan undrar - äta ute?

Hej kära vegansystrar och veganbröder!

Idag bestämde jag mig. Nu är jag Vegan! Har funderat ett tag efter att ha varit Vegetarian i nästan 3 år, och från idag rör inget som kommer från  något djur mina läppar igen! (Förutom när jag pussar någon mysig djurkompis förstås.)

Allt kändes jättebra och enkelt, tills en vän frågade om jag ville med ut och äta ikväll, och jag sa först ja, men sen kom jag på att det inte finns något veganskt på det stället han skulle till, eller något annat ställe i närheten för den delen. Förr har jag alltid kunnat välja bort köttet bara, nu finns det liksom ingenting att välja. Jag äter nästan aldrig ute, men ibland behövs det, typ om jag har planerat att vara i stan en hel dag.

Hur gör ni då? Letar ni upp något veganskt ställe och åker dit fast det är superlångt bort kanske och förmodligen för dyrt? Eller köper ni frukt och grönt på närmaste matbutik (jag blir inte mätt på bara nån banan)? Eller är ni bra på att planera och har alltid med er något att äta? Vad i så fall?

Det känns väldigt handikappande att inte kunna vara hemifrån mer än några timmar för att det inte går att få i sig mat nånstans ute. Och jag blir lätt väldigt hungrig och yr och måste få i mig mat snabbt.

Hur gör ni? :)

[LUV]
0

vilken stad bor du i? :)

[Synnerlig]
1

Vart bor du? Finns det inte sallad eller pommes, potatis, pasta, ris osv på stället? :)

OomNomNom
0

Jag bor i en förort till Stockholm. I själva Stockholm vet jag att det finns veganställen, men inte i min kommun.

Åh ris… att jag inte tänkte på ris! 🤪 Det var ett asiatiskt ställe där jag brukade välja deras nudlar som är gjorda på ägg. Nu känner jag mig korkad som inte tänkte på ris! 😂

[Synnerlig]
0

Vilken förort? Jag tänkte att jag kunde se ifall det fanns någonting i närheten av dig :P Bor du annars långt ifrån Stockholm? Själv bor jag i Södertälje, ca 50 min från Stockholm, så jag kan förstå att man inte vill åka hela vägen in till Stockholm för att äta om man bor så långt ifrån :P

Hehe, ja men det finns mycket man kan äta. Finns det något sushiställe i närheten så kanske du kan be dem att göra dina sushin veganska? Jag har gjort det ett par gånger, att jag har beställt vegetariska och bara bett dem att inte ha med ägg i mina rullar och byta ut de med omelett till någon annan, typ med avokado, en extra rulle eller något :)

[Trevor_S]
1

Men det brukar ju finnas vegansk sushi, även pizzor (om de inte har ägg i). Falafel brukar ofta vara vegansk och såsen kan man byta ut mot tomatsåsen som de har i botten av pizzan.

Sallader kan man oftast be om att få i bönor istället för kött.

[Synnerlig]
0

#5 Det sushistället närmast mig har bara vanlig sushi och vegetarisk sushi, så jag får be dem att ändra lite så att det blir veganskt :P