Vegan iFokus

Vegan

Etikettveganprat
Läst 2896 ggr
_majajohansson_
0

Vegansk skolmat

Hej! Jag är en 15 år gammal flicka som varit lacto-ovo Vegetarian i kanske 3-4 år men nu har jag bestämt mig för att gå hela vägen och bli Vegan. Även om min veganism inte var jätteuppskattad av far- och morföräldrar var det först i skolan som jag på riktigt stötte på patrull. När jag pratade med kökspersonalen på skolan jag går på fick jag enbart ett mycket vresigt "vi serverar inte vegankost i grundskolan och det skulle förvåna mig om de gjorde det på gymnasiet" som svar. Detta var något jag ganska snabbt fann mig i och erbjöd då att jag istället skulle ta med matlådor, något min lärare vägrade gå med på med argumentet "dina föräldrar betalar skatt, därför ska du äta skolmaten". Ska jag då leva på vatten och, om jag har tur, rårivna morötter i fyra år? Hur ska jag då orka sköta mina studier? Puss och kram! Maja

[Trevor_S]
0

Prata med kuratorn. Du har rätt. Läs här. "Även om enskilda skolor inte kan tillgodose detta krav till fullo bör man ändå erbjuda vegankost till de elever som önskar. Detta då elever som är veganer av etiska och principiella skäl vanligen inte accepterar andra typer av vegetarisk kost."

[Trevor_S]
0

Tycker dock det är lite fel i informationen bland annat angående protein men.. men.

Wellcraft
0

Klart du har rätt till mat, borde väl ändå stå  i skollagen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

uz00x
0

Jag får veganmat på båda de gymnasieskolor jag gått på, dock väldig dålig en, men om skolan inte går med på att ge dig den mat du äter prata med dem om att ta med skollåder som de ersätter för, har för mig det ska funka i gymnasiet i alla fall, och sedan har du för den delen all rätt att ta med dig egen mat  till skolan så sätt, så länge de inte inehåller nötter eller dylikt så kan de inte direkt stoppa dig från det :o :) Hoppas gymnasiet blir bättre för dig!

veggie4every1
3

#0 Så tråkigt och trångsynt du blivit bemött. Min yngsta dotter går i gymnasiet och hon tar med matsäck varje dag. De erbjuder "veganmat" om man vill leva på typ uttorkad pasta och rivna morötter. Vi får ingen ekonomisk ersättning , men det viktigaste är ju att hon klarar sig på maten. 

Alla har väl rätt att ta med en matlåda till skolan om man inte vill eller kan äta skollunchen. Det låter helt galet att läraren skulle kunna förbjuda det. Dina föräldrar bör i så fall tala med läraren och rektorn om den saken.

Lycka till med allt och grattis till ett bra val att bli vegan👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[LUV]
0

har för mig att livsmedelsverket säger att skolan bör  erbjuda vegankost..
för mig har det aldrig varit problem (men kan vara för att vi har många veganer i vår skola), så konstigt att det kan vara så olika i olika skolor!

[Trevor_S]
0

De har förresten skrivit om sidan angående vegetarianer. Här är den nya sidan.

[Nelley]
1

De erbjöd det i min skola men jag tackade nej då jag var den enda skulle jag liksom vara tvungen att äta, det hade vart skitotrevligt att skolka eller säja att jag inte är hungrig eller att jag inte tycker om maten…. ja jag är ett problembarn ^o^

[Synnerlig]
0

#0 Berätta gärna hur det går :)

Fenix_Chicci
0

Jag äter veganskt och glutenfritt i skolan. Går på gymnasiet och maten är faktiskt väldigt bra. Alltid välkryddad och de använder olika vegetabiliska mjölkprodukter och det är vällagad mat, det är mycket olika grönsaker, quinoa, linser, solrosfrön m.m. En gång fick vi chokladpudding då det var lite extra för en grej och den vi fick var bättre än den vanliga. 
Men det gäller tyvärr att ha tur, jag har gått på två andra gymnasieskolor (bytte först till ett annat program och fick då byta skola och nu håller vår skola på att renoveras så alla elever har fått flytta till en annan skola). På första skolan var maten bra, god för det mesta, dock lite snålt med protein. På andra skolan åt jag inte veganmat hela tiden, den var förskräcklig, typ överkokta grönsaker i redning utan kryddor. 

Sen kan inte heller något tvinga dig att äta skolmaten. Skolan ska erbjuda dig veganmat men om den nu skulle vara hemsk så kan du ju ta med egen mat, ingen som kan säga något om det, ditt val.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com