Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: kläderskormode
Läst 6257 ggr
[Synnerlig]
4

Djurfritt lim i skoaffärerna.

Jag mailade till Put Feet First (webbshopen som säljer skor från DinSko, NilsonShoes, Ecco och SkoPunkten) och frågade om hur det var med limmet i skorna. Detta var deras svar:

"Hej,

De limmer som används i produktionen är antingen lösningsmedelsbaserade eller vegetabiliskt baserade (latex från gummiträdet).

Vi använder inga limmer med animaliska ingredienser i några av våra produkter.

Ha en bra dag."

Jag hoppas att det betyder att det kan vara tryggt att köpa skinnfria skor därifrån :) Tänk bara på att kolla vad sula och innersula osv är gjort av, det står i produktbeskrivningen av skorna på hemsidan.

Jag mailade tillbaka en till fråga om hur det är med skinndetaljer, om de märker ut sådant. Annars kanske det är någonting man helt enkelt får fråga dem om det finns ett par skor man är intresserad av.

[Lindizen]
1

Följer denna!

[Synnerlig]
1

Jag frågade om det med limmet gällde alla fyra skoaffärerna och så frågade jag som sagt om de märker ut skinndetaljer. Detta är deras svar:

"Hej,

Detta gäller främst våra egna varumärken:

DS – DinSko, X-IT, Attitude

SP – GG, Gyllene gripen, Lejon, Vox, Marmelata

NI – Nilson, Jerns, Clou, Oscaria, Depech

När det kommer till animaliska produkter så märker vi inte alltid ut om det är skinndetaljer på textil eller syntetprodukter i piktogrammet, men det står oftast en beskrivning av materialen på hemsidan.

Hoppas att denna informationen kan hjälpa dig."

veggie4every1
1

Bra jobbat Synnerlig, tack för info👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
6

#3 Tack! 😃 Jag tänkte att det kunde vara skönt att kunna köpa skor i en vanlig skoaffär, där man kan prova dem. Oftast så får man åka långt till en affär som säljer veganskor eller beställa online och då vet man ju inte hur skorna kommer att sitta. Och så är det ju även schysst för de som inte har råd att köpa veganska skor som faktiskt brukar vara lite dyrare.