Veganskt pepparkakshus
Självklart ska man ha ett pepparkakshus. 100 % veganskt såklart! 🙂
Pepparkakshus: Skogaholms pepparkakshus är veganskt (det är deras färdiga pepparkaksdeg med).
Kristyr: Gjord på 2 dl florsocker och 1,5 msk citronsaft + grön karamellfärg (den gröna färgen från Dr. Oetker är vegansk) i en del utav kristyren.
Veganska godisar: Gelébjörnar från Goody good stuff. Marianne. Små lakritsgodisar (de vita, svarta och blå) som fanns bland lösviktsgodiset och polkagrisstänger som jag fick beställa från USA, (Ebay eller Amazon, minns inte 😛) för att slippa E120. "Röken" som kommer från skorsstenen är lite leftover från det smälta sockret som vi hällde ut på bakplåtspapper.
Taket med gelébjörnarna blev snyggast på andra sidan men jag ville gärna visa dörröppningen med polkagrisstängerna, haha 😃
Om ni gör ett pepparkakshus så dela gärna med er utav bilder och/eller vilka produkter ni använde er utav 🙂
- Redigerat 2025-05-13 13:47 av Niklas
Jag gillar den där röken ur skorstenen alldeles extra mycket! Helt perfekt ju! 👍
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Ibland kan man hitta polkagrisar färgade med rödbetssaft i Sverige, men det är vanliga korta inte stänger.
l'm back
#3 Ah då hjälper ju inte dom korta.
Söt kopp förresten
l'm back
#4 Nej tyvärr :) Hihi, tack! Köpte den på Coolstuff, näsan lyser röd när man häller någonting varmt i den :D
Vad fint och bra inspiration! :D Jag och min mor har en tradition att vi gör pepparkakshus ihop varje år och det här blir första gången vi gör ett veganskt, så jag hoppas att det blir bra.
Fin. :)
#6 Tack! :D Lägg gärna upp bild på pepparkakshuset, så får vi alla ännu mer inspiration till vad man kan ha på pepparkakshuset :) Klart det blir bra. Ett pepparkakshus kan inte bli fel tycker jag :D
Jag kan tänka mig att ganska många tror att det måste vara Non-Stop på osv, men det behöver det inte vara.
Jag sa till sambon att jag tyckte att det var mer juligt med små björnar på taket för det kändes mer som huset där Tomten bor och tomtenissarna gör leksakerna. Då frågade han: "Jaså. Bor tomten i ett pepparkakshus? 😛" och jag svarade: "Ja? Vart skulle han annars bo?" hahaha 😃
#7 och #8 Tack snälla 🙂
Men marianne är väl inte vegansk?
#11 Jodå, det tror jag väl att det är :) "Ingredienser: socker, glukossirap, kakaomassa, vegetabiliskt fett (palm, shea), kakaosmör, emulgeringsmedel (lecitin, bl a soja), aromämnen. Kan innehålla spår av mjölk". Men rätta mig om jag har fel!
#12 😮 jag har alltid trott att dom innehåller mjölk
Kanske nått att köpa till jul då
l'm back
Vilket fint pepparkakshus! :) Marianne har inga tillsatta animaliska ingredienser, men innehåller alltid små, små mängder mjölk då det tillverkas i samma maskiner som mjölkchoklad.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
#13 Hehe, jag har för mig att de innehöll mjölk för inte så längesedan. Men av en slump så tittade jag på påsen igen för ett tag sedan och såg att det inte fanns det längre. Gissa om jag blev glad! :D Jag tycker att Marianne passar fint till jul med det rödvita godispappret och med smaken av pepparmintschoklad :D
#14 Precis. Som med allt annat där det står "kan innehålla spår av…" :)
Ah det var spår delen jag tänkte på, min lillasyster fixar inte mjölk och kan inte äta marianne det var det som fick mig att fundera :)
#17 Vad tråkigt för din syster. Tråkigt att "spår av…" ska förstöra för många allergiker. Men det är tur att det finns så mycket annat gott :)
#18 Ja hon har det tufft stackarn :/ Men hon har bemästrat sin allergi och det är skönt att se ^^
If Not You, Who? If Not Now, When?