Vegan IBS
Hej! Finns det några vegetarianer här som har IBS och kan ge mig lite tips på vad man kan äta? Som lacto-ovo Vegetarian har min mage funkat bra. Men sedan jag uteslutit mjölk osv och ersatt med veg. alternativ som havre och soja har min mage ballat ur totalt. Soyghurten har jag uteslutit nu och magen blev bättre. Nu har jag bara havredryck och havreghurt som alternativ men magen är inte glad ändå:( Jag tror att denna kost har för mycket fibrer för mig.. Men vad kan jag äta som inte är så fiberrikt? Men ändå bra med näring, och inte massa skit i. Vore väldigt tacksam för all hjälp! ❤️
Måste du ha mjölsubstitut? Själv är jag inte Vegan men jag äter vegetariskt + ägg (dvs inte mjölk) och jag använder sällan mjölksubstitut (nån gång i månaden kanske) och det funkar för mig. (fast då drack jag knappt mjölk förr heller).
(även jag har IBS enligt läkare men det är fett jag inte tål, fibrer tål jag).
Om du nu måste ha mjölksubstitut så skulle jag testa lite olika i en vecka el längre i taget. Kanske rismjölk skulle funka bättre? eller mandelmjölk?
l'm back
Jag har inte IBS, tänkte bara, eftersom TS inte tål havremjölk, att jag har för mej att den är syrabildande. Kan det ha betydelse för hur din mage reagerar? Kanske bovetemjölk skulle vara bra, men det finns nog inte att köpa.
Ibs är ju så himla individuellt, så det är svårt med generella råd. Du slipper nog inte ifrån att lista it hur det är för just din mage. Prova helt låta bli "nya" livsmedel först och ät det du brukade innan förutom ägg o mjölk då? Och ta en ny sak i taget lite försiktigt? Även jag har Ibs. Det absolut värsta för min mage är stress, är jag stressad kan magen balla ur väldigt lätt. När det gäller maten så brukar jag kunna få ordning på magen genom att helt låta bli allt som innehåller spannmål och socker ( inklusive frukt). Om jag gör detta strickt någon vecka eller två då brukar det bli bra och sen kan jag försiktigt äta små mängder igen av dessa livsmedel. Ni andra med ibs har nämnd fibrer hhv fett och inget av det har jag problem med. Intressant att det är så olika!
#1 Jag vet inte riktigt vad jag kan dricka annars, förutom mjölksubstituten? Juice blir ju liksom för surt eller nåt, så det kan jag bara dricka lite av. Sen dricker jag lättdryck ibland. Men jag får kolla på rismjölk o mandelmjölk.
#2 Tråkigt om det är så att havredrycken är syrebildande:( Det kan säkert spela roll, har ingen större koll på det där med syra.
#3 Ja, jag tycker att jag gjort det, har endast lagt till soja och havre och då blev det kaos. Det är bättre utan sojan , men inte helt bra. Ja, stress, oro osv är även för mig förödande för magen. Men som sagt behöver jag tips på mat o dryck som inte har så mycket fibrer! :)
har du försökt med att utesluta soja helt? (alltså inte bara dryck)
jag vet att många är känsliga mot det!
#4 Vatten? Även te är en bra matdryck så länge man har bra järnupptag annars.
Kanske (om du nu inte vill dricka vatten) ska du testa tex ris el mandelmjölk (ta en i taget) i lite mer än en vecka. Ris har den fördelen att det innehåller få fibrer men det är syrebildande om man ska gå efter det (jag gör inte det däremot, men folk är säkert olika känsliga), mandel är basiskt om jag minns rätt men kan ev innehålla mer fibrer (kolla på förpackningen helt enkelt).
l'm back
Du kan ju även testa sesammjölk. Det finns inte att köpa men man kan göra det själv. Det är det enda jag tål och det är jättegott. 🙂
#7 Vilket recept använder du? För jättegott är väl inte hur jag skulle beskriva sesammjölk 🤪
l'm back
Jag mixar sesamfrön och vatten och har i lite carob och några dadlar. Jag tycker att det blir gott. 🙂
#9 Skalade eller oskalade sesamfrön?
Själv så använde jag det däremot oftast till gröt och då passar ju inte riktigt "chokladmjölk"
l'm back
Jag använder skalade eftersom jag då inte behöver skölja dem.
Till gröt är nog inte carob eller choklad en höjdare. Men man behöver
ju inte smaksätta med mer än dadlar. Kanske vaniljpulver eller lite kanelpulver.
Jag blandar i 2 matskedar chia frön i, 2 deciliter sesammjölk, som får svälla 30 minuter så allt blir en god chiagröt. Gröten täcker jag med skivade bananer. Det blir en mättande måltid med mycket proteiner. (Chia frön, quinoa och hampafrön innehåller alla essentiella aminosyrorna, vilket tydligen inga andra veganska råvaror gör. ) 🙂
#11 Ok, jag gjorde på blötlagda oskalade sesamfrön, det kan vara där skon "klämmer" (men då är ju frågan om man vill ha kalciumet och järnet, vilket jag ville).
I princip alla växter innehåller alla essensiella aminosyror, vad jag förstått. Däremot så har det flesta en dålig "balans" (vilket man kan lösa genom att helt enkelt äta varierat). Däremot så ska aminosyrebalansen i mörkgröna bladgrönsaker vara på samma nivå som mjölk så i alla fall dessa borde läggas till din lista.
l'm back
Tack nu blev min lista lite längre. 🙂
Ja oskalade sesamfrön har mer calcium ( även järn, fast det visste jag inte) Men eftersom jag äter sesamfrön varje dag så får jag tillräckligt. En del tar hälften av varje, skalat och oskalat.
Nu har jag svårt för att äta varierat eftersom mina tarmar inte tål mycket. Egentligen borde jag inte vara Vegan. Jag undviker frukt, förutom bananer, undviker de flesta grönsaker och alla linser och bönor mm. Potatis och rotfrukter är min bas.
När det gäller gröna växter så äter jag bara det jag själv odlar och jag tål bara sallad och persilja, vilket är tråkigt eftersom jag älskar allt grönt, speciellt grönkål. På sommaren äter jag massor av grönsallad som stortrivs i mitt grönsaksland. När grönsalladen är slut i oktober så bli det en näve persilja varje dag fram till sommaren. Persilja är väl den enda gröna växt ( förutom grönkål) som man kan plocka fräsch från landet hela vintern och våren. Som tur är så stortrivs även persiljan i mitt land. Alla som har grönsaksland borde odla massor av persilja, gott och jättenyttigt. 🙂
#13 Hur är det med nässlor, har du provat om du tål det? Nässlor är ju otroligt nyttiga och goda. Och gratis. 🙂
Tack, nu växte listan.🙂
Nässlor, 1 tesked torkade på maten är jättegott och nyttigt. Jag plockar på våren och förvarar i papperspåsar.
Nässelsoppa blir för mycket nässlor, då får jag halsbränna.
Kirskål finns dessvärre/dessbättre inte hos mig. 🙂
Lura mig inte at göra några dumheter. 😉
Svinmålla är vår vilda favorit 🙂
l'm back
Googlat på svinmålla och förstår att den verkar användbar. Allvarligt talat så törs jag mig inte på vilda växter eftersom jag inte är säker på identifieringen.
En bekant till mig berättade att någon hon kände var på en kurs för rawfood där det hände något tragiskt. Ledaren för kursen gick ut på lunchen och repade gräs till sin smoothie. Utan att upptäcka det så fick hon med någon giftig växt, digitalisväxt, och dog i hemska kramper. Ingen kunde göra något.
#22 Svinmålla är en säker vild växt (dvs bra nybörjarväxt) då den bara kan förväxlas med andra ätbara växter (i alla fall i Sverige).
Det bästa är ju däremot att i alla fall första gången gå med nån som vet (och ha en bra flora), som tur är vet de flesta som odlar vad svinmålla är då det är ett avskytt ogräs.
Jag gör så att jag försöker att lära mig 1-3 nya växter varje sommar, för att jag verkligen ska lära mig dom. Sen är jag minsta lilla osäker så slänger jag växten såklart (jag gör samma med svamp).
l'm back
Tack! Det låter klokt, Varför har jag inte kommit på det själv?
1-3 växter varje sommar passar min nivå. 🙂
#6 Vatten är det jag dricker mest. Men det innehåller ju inte så mkt kalorier :P Jag är något underviktig, har ätstörningar så det blir ofta att jag äter för lite. Tack för tipsen, ska prova :)
#7 Okej, tack för tipset :)
#25 Ah, det gör det ju lite annars. Juice? funkar det kanske bättre?
l'm back
#26 Ja, absolut, får bli bättre på att göra smoothies :) Försöker äta regelbundet, eftersom jag bara kan äta ganska lite åt gången.
#27 Det blir bara lite juice för mig, det får inte vara för surt(?) då får jag ont i magen :/
#28 Då borde väl en hel del grönsaksjuicer och liknande funka? "tyvärr" är ju det däremot lite mer kalorisnålt.
l'm back
If Not You, Who? If Not Now, When?