Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 2918 ggr
Menora
1

Energibrist

Jag har väldigt lätt att få energibrist. Tror att det dels är medfött men det blir mycket värre eftersom att jag har svårt att äta i perioder. Det är som allra värst innan/vid mens. Oftast slår det till från ingenstans och jag blir direkt väldigt skakig och yr.

Skulle behöva tips på mat/snacks som ger mig energi utan att jag behöver äta så mycket (både i det långa loppet och för att få upp energin för stunden). Funderar också på om det är någonting jag missar/borde äta mer av för att det ska bli bättre. Någon som känner igen sig/har några tips? :)

“It is a curious thing but perhaps those who are best suited to power are those who have never sought it.”

[Trevor_S]
1

Vad säger läkarna när du pratat med dem?

veggie4every1
0

#0 Kolhydrater ger energi. Långsamma kolhydrater i kombination med snabba kolhydrater i mindre mängd. Snabba kolhydrater ger snabb energi om du behöver, men gör att blodsockret sjunker efter ett tag, därför viktigt att kombinera.

Avocado, nötter, jordnötsmör och fettrika frön. Gör nötbollar: Mixa valnötter, pumpafrön, dadlar till en smet och rulla i riven kokos. Ät ofta 🙂

Äter du små måltider så försök äta var tredje timme och ät så feta och kolhydratrika måltider du kan.

Gör smoothie med kokosmjölk, kokosolja och nötter och banan, ett par bitar ananas och ev. lite kakao.

Ett par riskakor med ett tjockt lager jordnötsmör kan vara en snabb "nödlösning" för energi.

Lite tips i alla fall🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

-Aida-
0

Låter som lågt blodsocker tycker jag, då är de extra viktigt att äta, isåfall räcker de inte att äta små fjutte rätter, då gäller stor måltider så kroppen orkar hålla sig igång.

Menora
0

#1 De verkar inte ha mer svar än vad jag har…

#2 Tack! Ska prova det 🙂

“It is a curious thing but perhaps those who are best suited to power are those who have never sought it.”

Menora
0

#3 Kan inte äta speciellt mycket mat på en gång 😕

[Trevor_S]
1

Ät mindre flera gånger om dagen, så gör jag.

grumpy19
0

Småät så ofta du kan. Ju fettrikare saker desto bättre. Så länge det inte förstör din aptit för de större måltiderna. :-)
Du kan också göra smoothies med vegetabilisk olja i. 1 msk olja = ca 100 kalorier. 
Häll extra olja på allt du tillagar. 
Konsumera chips & andra fettrika produkter regelbundet, om du inte har något emot att vara onyttig. :-)
Eller nötter och frön… eller både och. 
Det är det som jag kan komma på just nu.

Medarbetare på vegan ifokus.

[Synnerlig]
2

#7 Fast för mycket fett är inte heller bra och speciellt inte chips :P  Sen så känner jag att jag tvärtom känner mig tung i kroppen och trött om jag äter för mycket fett.

Jag skulle rekommendera frön, nötter och avokado om du vill få i dig mer fett och sen så tycker jag att jag får energi av frukt och stärkelserik mat som t.ex. potatis :)

grumpy19
2

#8 Visst inte. :-)  Frön, nötter och avokado är ju de bästa fettrika källorna som finns för veganer. Jag tänkte bara att chips och andra onyttigheter innehåller väldiga kalorier = energigivande. Men visst är det så att vissa känner sig ännu mer trötta när de äter fettrikt. 

Jag tänker att det viktigaste, när man har svårt att äta eller har svårt för att gå upp i vikt, är att man kommer upp i 2000-2500 kalorier dagligen (för tjejer). Vad man äter för att komma upp i de mängderna är inte lika viktigt. Men har man "råd" att gå ner vissa perioder (dvs. om man inte blir underviktig) så kan man äta mycket frukt och stärkelserik mat. Men frukt, beroende på vad det är, innehåller nästan inga kalorier.

Medarbetare på vegan ifokus.

[Synnerlig]
2

#9 Absolut, frön, nötter och avokado ftw! :)

Jag tycker att det är viktigt på vad man stoppar i sig. Visst går man upp i vikt av att äta chips, men samtidigt så skadar man kroppen på insidan och det är det kanske inte direkt värt :/

Åh! Men bananer och dadlar innehåller mycket kalorier. Supergott att göra en smoothie/"milkshake" på fryst banan, dadlar och vatten/västbaserad mjölk och om man vill så kan man tillsätta spenat för att få i sig lite mer nyttigheter och kakao, så smakar det som en söt chokladmilkshake :D

veggie4every1
3

#4 En viktigt sak när det gäller energibrist som #9 tar upp är att du får i dig tillräckligt med kalorier. Kalorier är energi så det är en bra ide om du räknar på hur mycket du kommer upp i dagligen. Har du extra aktiva dagar så får du lägga till kalorier.

Så börja räkna på kalorierna och välj enerität mat, ät ofta, helst var tredje timme om du inte kan äta stora måltider.

Ett annat råd är att du försöker äta lite mer vid varje måltid. Magsäcken töjer sig eller krymper beroende på hur mycket man äter. Har du bara ätit små måltider så är nog din magsäck inte så stor och du blir mätt snabbt. Magkatarr ger även en falsk mättnadskänsla.

Så försök att pressa ned lite till efter du är mätt varje gång och öka gradvis på portionerna. Det behöver inte gå snabbt, låt det ta den tid det tar. Huvudsaken är att du får i dig kalorierna och näringen du behöver.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lina Strindlund
1

Håller med! en smoothie på 3 bananer och 12 dadlar (späder med kallt kranvatten) gör mig jättemätt och energisk! Känns verkligen underbart och det har jag ätit till frukost varje dag i över ett år nu!

Det gäller att få i sig mkt frukt helt enkelt, och inte alltför mkt fett, det gör kroppen seg, eftersom fett kräver mer energi och syre för att förbrännas än kolhydrater (frukt, grönsaker, potatis).

jag har också alltid varit smal och "klen" och detta funkar för mig, min mage funkar bättre (mindre trög, wow vilken fart det blivit!) och jag går sakta men säkert upp i vikt. :D 

kolla in www.cronometer.com om du vill räkna kalorier, den är kul och lätt att förstå! :) bara en del engelska termer (allt är på engelska) man måste lära sig men inte mkt. kolla google översätt. ;)

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[Trevor_S]
0

Har de tittat så du inte har diabetes?

pyromanen
0

Om det lilla du äter innehåller mycket socker eller andra snabba kolhydrater då blir du snabbt tom på energi. Fetare mat sim frln, nötter, mat med mycket olja i osv ger stabilare blodsocker. Om du ofta hamnar i situationen att behöva småäta så kan du laga till " snabbmat" åt dig själv att ha beredd i frysen?