Annons:
Etiketterkläderskormode
Läst 4399 ggr
[Trevor_S]
2015-01-05 16:44

Färga tyg, batik, tips?

Tänkte färga lite olika typer av tyg, främst bommul, (veganskt tyg). Ska färga med morotsblast (grönt) och med rödkål (rött, tänkte först med rödbeta men rödkål håller länge). Nu är frågan. Hur binder man på bästa sätt tyget inför batikfärgning? Fungerar matlagningsnöre? (Har några meter som inte kommer användas).

Annons:
tlover
2015-01-05 19:43
#1

Minns jag rätt från när vi gjorde batik då jag var liten ska snöret vara i syntet (ska kolla upp det)

Det finns ju mängder av andra trevliga växtfärger annars, själv minns jag att vi använde björklöv (ger gulgrön färg) och nån lav då jag gick i skolan men det finns växter som till och med ger rosa färg.

edit: hade fel "snöret ska vara av bomull" enligt denna länk http://www.skonahem.com/inspiration/Trender/batikskolan Jag måste ha blandat ihop det med nått annat.

l'm back

[Trevor_S]
2015-01-05 20:47
#2

Bommul är snöret gjort av så lyckans mig. :) Fick en batikbok från 70-talet men det var bara "vaxmetoder" istället för snöre. Fick även en färgningsbok hur man färgar med matrester, (som färsk avokadokärna blir ljusrosa) lavar har jag helt glömt bort, blir fina färger och har för mig de var rätt hållbara också? Ska ge mig på färgning som första projekt och sedan spinna lite garn av nässlor till sommaren, skulle vilja hitta flera vegetabiliska alternativ som man kan häckla och karda. Såg någon som gjorde banangarn, blev jättenyfiken men visade sig vara från barken och inte skalen. :P

tlover
2015-01-05 21:48
#3

#2 Grövre tråd ska man visst kunna göra av humle (det ska jag testa i sommar, fast jag tror jag kommer att testa att göra korgar av det istället) och man kan även göra tråd av rallaros (det har jag testat men jag gjorde det för hand).

Även svamp kan man färga med.

l'm back

[Trevor_S]
2015-01-06 08:28
#4

Rallaros, spännande, måste jag titta upp, hade man inte det som fyllning i tygdockor förr? Hur flätar du korgar? Vore kul att se. Du verkar så spännande och kreativ. :)

tlover
2015-01-06 09:10
#5

#4 Jag vet inte, jag tror man fyllt kuddar m.m. av fröna och även fjort ljusvekar men det är basten jag gjort tråd av.

Jag har inte testat att fläta en korg av bast än men jag har instuktioner ifrån en barnbok som jag velat testa sen jag varit liten jag har bara aldrig köpt bast.

Jag vet inte riktigt hur jag kan förklara hur man gör men man gör först en lång "korv" av bast som man sen lägger runt den och syr fast med bast…

Jag tror jag får försöka att ta bilder då det är dags helt enkelt.

l'm back

Upp till toppen
Annons: