Hemmagjord mjölk
Hej!
Jag tänkte försöka äta mer veganskt hemma. Problemet är bara mjölken. Jag konsumerar runt 3-4 liter i veckan, vilket är ett måste. Använder det i smoothie och till havregrynsgröten.
Om jag bara kunde hitta ett bra alternativ till komjölk som jag kan göra själv hemma så skulle jag dessutom spara en massa pengar på det. Jag har testat att göra egen havremjölk med dadlar som sötma, men det smakar inte särskilt bra. Smakar mest bara vatten (eller "mjölkvatten").
Brukar ni göra egen mjölk hemma? Vore tacksam för recept :) Har ni något bra knep för att mjölken ska smaka mer som Oatley eller dylikt?
Och… vad använder ni som sil? Jag ska köpa en saftsil, men tills dess.. Nylonstrumpor och kökshandduk funkar ju, men är det verkligen hälsosamt när de tvättats med tvättmedel och allt?
Man kan inte använda det man tvättar med tvättmedel till matlagning ! Tänk om !
Tvätta i diskmedel går bra, men absolut inte tvättmedel !
Nej, det var en lite dum fråga :P Förstod ju det egentligen.
Mandelmjölk är jättegott. ( mixa sötmandel + vatten). lite dyrt dock. Brukar inte sila.
Ok, tack! :) Hur mycket mandel går det åt per liter?
Det mest smakfulla jag har gjort hemma är sojadryck (jag tål inte nötter och mandel men jag har hört att det ska vara riktigt gott).
Däremot tar det en hel del tid att göra så blir det poppis så tycker jag nästan du ska skaffa en sojamjölksmaskin (den kan man också göra rismjölk, mandelmjölk osv i men jag har inte testat).
Dricker du 3-4 liter i veckan och kanske gör tofu nån gång då och då så tjänar du in en sojamjölksmaskin ganska snabbt (under ett år i alla fall).
(jag ska googla och se om jag hittar ett recept på nåtet på sojadryck, det tar så lång tid att skriva att jag undviker det om det går.)
edit: här är ett recept på sojadryck, lite annorlunda än det jag har men det funkar säkert http://www.tasteline.com/recept/hemgjord_sojamjolk_och_tofu_2
För att göra den mer smakfull (och du inte ska göra tofu av den) kan du tillsätta lite vaniljsocker el liknande.
Vill du testat att göra tofu ska jag tipsa om att man istället för nilgiri så kan man använda äppelcidervinäger (eller citron om jag minns rätt).
l'm back
Tack, tlover! :) Ska testa receptet på sojadryck :) Har dock varken muslintyg eller sil, men det ska jag införskaffa!
Köpte kaffefilter idag iaf, så ska köra med det när jag gör havremjölk tills dess att jag köpt en sil.
Köpte även Oatley's matlagningsgrädde för första gången =) Den är åtminstone lika billig som den "vanliga" grädden, så blir bara onödigt att inte köpa oatley istället :)
Havre mjöl kostar 2 kr/litern, 2 dl mixade havregrynsmat per 1 liter vatten. Silas genom silduk, är supergott och är inte alls så vattnigt!
EW
Ok! Ja, det kanske är det som är felet? Att jag bara har i vanliga havregryn och inga andra gryn också?
Jag ska testa att ha suketter i havremjölken också. För sötmans skull, som tyvärr verkar vara "nödvändig" för mig. Funkade dock bra med dadlar förra gången.
NEJ NEJ NEJ! ANVÄND ALDRIG TYG DU TVÄTTAT MED TVÄTTMEDEL ELLER SOM KAN INNEHÅLLA KEMIKALIER! Du ska använda ost-duk som handtvättas i vatten, finns billiga nötpåsar för ingen kostnad alls knappt på aliexpress, dock kan det ta ett bra tag innan man får produkten men den kommer. Ett billigt alternativ annars är kaffefilter i plast.
Finns recept på alternativmjölk på min blogg veganen.blogspot.se du kan rosta havregrynen innan då den mjölken oftast blir slemmig efter några dagar annars.
#1 Jag förstår dig med mjölken, det är sjukt svårt att inte dricka mjölk/använda det i mat när man gjort det så länge. Jag har prövat havremjölk, mandelmjölk, kokosmjölk och sojamjölk och har kommit fram till att det mesta smakar "vattenmjölk" det vill säga skit. Men mitt tips till dig är att i havregrynsgröten, använd antingen vatten eller mandelmjölk. Mandelmjölk blir rätt dyrt i längden så det bästa är ju att använda vatten. Det gör jag. I början är det rätt smaklöst, därför gör jag havregrynsgröt på vatten och tillsätter proteinpulver (plantbaserat) vilket ger smak, och sen blandar jag i en klick honung. Det blir supergott!
Till smoothien så skulle jag rekommendera dig att inte använda mjölk som huvudingrediens, och istället trappa ner på den och slutligen skippa den helt och istället göra smoothies på endast blåbär, hallon, björnbär, jordgubbar osv, finns otroligt mycket recept på helt vegana smoothie-alternativ som inte bara smakar bättre, utan även är bättre för dig :)
#10: Tack för ditt svar! :) Ja, jag testade i morse att göra havregrynsgröt på vatten istället (hade i honung också). Hällde dock i mjölk sedan när det var klart. Och det var inte alls gott. Jag kunde äta det, men jag antar att det är en smak som man vänjer sig vid. Tog ju ett tag innan jag vande mig vid havregrynsgröt med mjölk, kunde knappt äta det förr. (te utan socker/suketter har jag nu också äntligen vant mig vid :))
Har proteinpulver hemma, så ska testa att ha i det i morgon :)
Ja, det låter ju smart! :) Ville dock bara att det skulle funka med havremjölk eftersom det blir så sjukt billigt. Bär är ju heller inte så billigt. Men ska testa i alla fall och se hur det blir om jag bara mixar bär och frukt :)
#11 Ja smaken på havregrynsgröten är ju inte den bästa när man tar bort mjölken, men så länge man saltar lite, lite honung (jag "lägger i" honungen i tallriken så den smälter över gröten, på så sätt klarar jag mig utan mjölk), kanske chiafrön, något gott proteinpulver så blir det bättre. Testa dig fram, du vet ju själv vad du gillar, vad du borde äta och vad du vill äta mindre av :)
Du kan göra smoothies på havremjölk, varför inte? :) Du kan göra smoothies på nästan alla frukter och bär, se i din lokala matvarubutik, de har ofta något extrapris på vissa frukter/bär. Man behöver ju inte äta samma jämt heller!