Färska dadlar - bra eller dåligt?
Hej,
Dadlar är ganska näringsrika, men är de dåliga för tänderna om man äter dem ofta?
Allt är ju dåligt för tänderna om man äter det ofta, för äter man (eller dricker nått som innehåller kalorier) så får blandannat de dåliga bakterierna i munnen mat vilket kan leda till hål.
Dadlar är ju också ganska kaloririka för att vara frukt vilket kan vara både positivt och negativt.
Jag skulle väl säga som med allt så är lagom alltid bäst 🙂
l'm back
Dadlar och annan torkad frukt är både väldigt sött och ofta även klibbigt och kan därför stanna kvar i munnen länge. Så ja, det kan leda till en ökan kariesrisk om man äter det för ofta. Precis som att godis och andra sötsaker kan göra det.
För att undvika karies bör man äta max 5-6 mål mat utspridda över dagen och endast dricka vatten däremellan. Så om du tycker om färska dadlar kan du äta dem som ett mellanmål eller i samband med någon måltid under dagen så att det inte blir småätande flera gånger under dagen. 🙂
Det behöver kanske inte vara dåligt för tänderna med dadlar🙂
http://www.oregonlive.com/health/index.ssf/2009/03/you_docs_dates_are_one_sweet_w.html
Både frälsthet och vetenskaplig sakkunnighet på detta forum:
#4 Tack för tipset! Jo, det är bra för dom som väl av det. Själv skulle jag inte välja att äta 30 bananer om dagen.
En eller två råa dagar i veckan har jag dock inget emot och man kan säkert hitta mycket bra tips på det forumet🙂
Dadlar är ett jättebra sätt att få i sig extra energi på men dom kletar ju ganska lätt fast sig på tänderna. Du kan mixa dom med vatten och dricka för att slippa det eller använd dom som sötning i smoothies med andra frukter och bär.
#5 30 bananer om dagen är mycket, men 14 har fungerat bra för mig med massa dadlar till för att komma upp i rätt kalorimängd för dagen.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
If Not You, Who? If Not Now, When?