Vegan iFokus

Vegan

Etikettermiljöklimat
Läst 5095 ggr
uz00x
1

Hårt bajs?

Hej! :D

Liten udda fråga här av mig, men men…kanskel ite äcklig också om man tycker det haha.

Jag är alltid väldigt hård i magen om jag inte ätit soppa, då blir jag plötsligt helt vattnig i bajsett, och detta är väldigt jobbigt för mig då det kan göra otroligt ont att bajsa. Så nu undrar jag lite halvt desperat efter tips; Vad kan jag göra för att få ett mer naturligt bajs som inte är så otroligt hårdpckat och inte helle bara vatten,? ;-; känner inte att jag skall behöva tycka det är jobbig att gå och bajsa… Så helt enkelt mat som gör en liite lösare i magen, men inte direkt lös om ni fattar xD

[Synnerlig]
0

Hur blir det om du äter mer frukt och smoothies?

uz00x
0

Testade med en smothie om dan i ca 3 veckor, men ingen skillnad alls faktiskt :/ Frukt äter jag även det rätt ofta (mestadels banan) då min syster i stort sätt får det från jobbet och kommer över med en massa. :/

[Synnerlig]
0

Hm… okej. Dricker du rikligt med vätska?

uz00x
0

Jag dricker vatten ca 2 gånger om dagen, då kan jag dricka ca 2 koppar per gång, det blir typ 4 koppar om dagen normalt, ingen aning om det är mycket eller lite faktiskt :7

[Synnerlig]
0

Hm… om jag gissar att koppen rymmer ca 2,5 dl vätska så dricker du ca 1 liter vatten om dagen. Det låter lite i mina öron. Vad jag har läst så bör man få i sig minst 1,5 liter vätska om dagen utöver det vi äter, gärna 2 liter. Kanske är det att din kropp blir uttorkad och inte har tillräckligt med vätska för att göra tillräckligt mjukt avföring.

Testa att dricka 1,5 - 2 liter vätska om dagen utöver det du äter och se om det blir bättre :)

uz00x
0

Får göra det! :) Tack :D

veggie4every1
2

#0 Tycker det låter som att det är någonting i soppan du inte tål om du för vattnig avföring av den. Annars är ju vattnig och hård avföring om vartannat också ett symptom på IBS.

Jag kan dock varmt rekommendera linfrön om man är hård i magen eller bara vill bli mer regelbunden i avföringen. Är man rädd för blåsyran (det är inte jag) så kan man svälja fröna hela och ändå få den mjukgörande och laxerande effekten.

Äter jag linfrön regelbundet så är mina toabesök rekordsnabba när det gäller nummer två, in och ut på nolltid😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

uz00x
0

Vet inte vad det är för fel på soppa faktiskt, brukar tex göra en snabb soppa på bara pasta, vatten och buljong, klarar av alla separat, men tillsamans blir jag riktigt dålig i magen och bajsat i stort sätt vatten efter ett par timmar/ dagen efter. Dock skulle jag tycka det var mycket bättre än att vara hård i magen, men tyvärr inte, haha, ör inte bara att jag är lös i magen men jag får ont i magen/känner mig sjuk tills allt har kommit ut om man kan säga det så xd

[Trevor_S]
1

Bra att rådfråga en doktor. Man kan bli hård om man får i sig för mycket järn eller äter järntillakott. Man kan också bli hård i magen och förstoppad om man får i sig för lite fibrer.

veggie4every1
2

#8 Ja, det låter verkligen inget roligt alls. Jag håller med Trevors att det är bra om du rådfrågar en läkare eller om du går i skolan tar kontakt med skolsköterskan. Du kan ju också ringa sjukvårdsrådgivningen på 1177 och tala med en sköterska.

Under tiden skulle jag om jag var du inte äta soppan som gör att du får ont och känner dig sjuk. Utan ät mat som du mår bra av och ta tre matskedar linfrö med ett stort glas vatten varje dag. Det är inget farligt och det finns en chans att din mage kommer att må bra av det så det är värt ett försök.

Bra råd också från #5 tycker jag, drick mer vatten🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Trevor_S]
1

Motionera och röra på sig och inte hålla sig för länge kan hjälpa men rådfråga en doktor på vårdcentral

adejn
2

Jag är ingen expert men har personlig erfarenhet så här är vad jag lärde mig.

Alla typer av vätska inräknat, sikta på så mkt du orkar dricka (gör det godare om det är svårt att gilla kranvatten… icke-förstoppande juicer eller smaksatt nånting).

4 liter om dagen är inte för mkt men inte värt att tvinga sig men man kan ju experimentera. Om ditt kranvatten är dåligt så köp rent vatten.

Läs på om alla typer av mat som är förstoppande (constipating) eller motsattsen (diuretic) och se till att fokusera på den balans du behöver.

(Man kan ha en kosthållning av helt neutral och tarmföringsmässigt hjälpsam kost och slippa hålla på med kompenserande med förstoppande och lösgörande mat men bäst är att läsa på iallafall.)

Var försiktig med irriterande, mekaniska åtgärder så som hårda fiber och frön.

Folk säger ofta att hålla sig långt borta från bran flakes och sånt… dom fungerar genom att irritera tarmen för kortsiktig effekt tills den tröttas ut (har jag läst).

Om det är blötlagda frön och deras gelé-hölje som är effekten kan det dock vara bra tror jag. Dvs till skillnad från exv krossade linfrön… isåfall kan det nog vara bra. Finns chia-frön också. dom är mer rundade även utan gelé-höljet och har också mkt god omega 3 > omega 6-balans.

Ang. förstoppande effekt av matvaror. Kolla speciellt över den frukt du äter samt stärkelser.

Bananer (likt många andra frukter) är som omogna mkt förstoppande.
Blåbär påstås oftast vara förstoppande i allmänhet men har hört folk med IBS säga att de alltid blir lösa av dom.

Se till att endast äta mogna bananaer. Dvs utan grönt nånstans och med fräknar (ät dom så mogna som du kan innan du tycker dom smakar övermoget och se vad som händer).

Prova skära ner på fluffiga bröd, vitt ris och potatis då dessa är hyfsat förstoppande men helt klart långsiktigt behöver man ju sina kolhydrater så kan vara en sak att prova å se vad som händer.

Ring 1177 så som folk sagt men kolla även forum för IBS / IBD (du kan ha anlag för IBD eller nån allergi eller känslighet som bidrar men jag är ingen expert på sånt) eftersom en del folk där är rätt kunniga på hur dom hanterar sina egna förstoppnings / lös i magen-besvär.

Jag har erfarit att sjuksjöterskor, dietister och läkare kan ibland vara lika okunniga som lekmän om sånt här. Folk med personlig erfarenhet har hjälpt mig mer men man måste ju alltid vara kritisk och läsa från så många källor som möjligt.

Kolla även artiklar om fruktdieter, raw food för att se vad folk i den livsstilen säger om maghälsa, förstoppning/lösimagen, naturlig läkning av magbesvär, läka IBS/IBD m.m.

Ev. prova vattenfilter (finns rätt billiga filterkannor) för att undvika klor i din diet.

Hoppas det blir bättre!

adejn
1

PS: kolla hur Oatly funkar för dig för något som ger mkt vätska och kolhydrater och snälla fiber.

Även vissa vitamin/mineral-tillskott kan vara förstoppande.

[Nelley]
2

Baljväxter to the people👍