Vegansk permanent ögonbrynsfärg?
Jag vill gärna ha permanent ögonbrynsfärg så jag har mailat Depend och frågat om deras ögonbrynsfärg och även Eleven.se och frågat om Coloran's ögonbrynsfärg.
Jag har inte fått svar från Depend ännu men fick svar från Eleven som svarar såhär:
"Hej Madeleine,
**Tack för ditt mail. Sedan 2013 har det varit förbjudet enligt EU-regler att testa skönhetsprodukter på djur. Vi har kontaktat vår leverantör gällande ditt ärende som informerat oss om att Coloran inte är djurtestat.
**
Gällande ingredienserna så finns denna information på produkten vad den innehåller. Tillverkaren säger även att i dessa produkter som är kemiska väldigt sällan innehåller t.ex. honung. Vi hoppas att detta besvarade din fråga och har du några funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss igen. "
Jag har lite svårt att se om någon utav ingredienserna är animaliska dock. Dessa är ingredienserna:
Aqua, Cetearyl Alcohol,lSodium Cetearyl Sulfate,l2-Chloro-p-Phenylenediamine, Alcohol Denat,lm-Aminophenol, Sodium Sulfite,l2, 6-Diaminopyridine, o-Aminophenol,iMethylparaben, / HydrogenlPeroxide.
Så min fråga är om ni anser att Coloran's permanenta ögonbrynsfärg är vegansk eller inte? 🙂 Eller om ni vet någon permanent ögonbrynsfärg som är vegansk 🙂
#1 Men då är det alltså så oavsett vad det är för produkt om den inte har ett vegan-märke?
#3 Okej, så kemikalier är inte detsamma som ingredienserna? För jag frågar ju dem alltid om ingredienserna är testade.
Nu har jag fått svar från Depend också:
**"Hej Madeleine
Tack för ditt brev. Angående din fråga om animaliskt ursprung.
**
**Lite bakgrund: Inga Depend produkter har någonsin testats på djur. Det är förbjudet att testa kosmetiska produkter på djur sen många år tillbaka.
Däremot har alla råvaror som idag ingår i de flesta kosmetiska produkter någon gång mer eller mindre testats på djur. Se bifogat certifikat.
**
**Animaliskt ursprung:
De produkter i vårt sortiment som innehåller råvaror med animaliskt ursprung är
**
Depend Ögonfransnäring Art. 4081 Innehåller lanolin.(Pharma kvalite) Kommer från Ullfett.
Depend Nagelbandscreme Art. 4207 Innehåller lanolin.(Pharma kvalite) Kommer från Ullfett.
Depend exkl. Nagelbandscreme Art. 4407 Innehåller lanolin.(Pharma kvalite) Kommer från Ullfett."
#4 Denna länken förklarar det nog bättre än jag.
http://www.forskautandjurforsok.se/djurforsok/exempel-pa-djurforsok/kosmetikatester/index.php
#6 Tack för länken! Jag förstår nu. Har mailat detta till Depend och frågat. Spännande att se vad de svarar.
Detta svarade dem:
"Hej Madeleine
Som jag nämnde för dig så har alla råvaror mer eller mindre redan testats på djur tidigare, men får inte göras längre för kosmetisk syfte. Hur detta är gjort i andra syften kan jag inte svara på.
Gällande Cruelty-free-kaninen.
Som du säkert vet finns det en gemensam standard som heter Humane Cosmetics Standard (HCS). HCS är det enda globalt erkända och trovärdiga ackrediteringssystem för företag som inte testar sina kosmetiska produkter eller ingredienser på djur. Standarden är framtagen gemensamt av djurskydds- och djurrättsorganisationer i Europa och Nordamerika och används i 24 länder.
Om vi ska ansluta oss till HCS standarden så innebär detta att vi måste ha 100% intyg från alla leverantörer och dess underleverantörer i alla steg. Med andra ord kan kedjan bli väldigt lång.
Detta ett jobb som tar långt tid att genomföra, särskilt när man har väldigt många artiklar som vi har. Innan man har alla dessa intyg i alla led kan man inte ansluta sig till HCS.
Jag har tidigare varit i kontakt med Djurensrätt som företräder HCS om detta, och efterlyst att man ska styra detta produktvis och inte företagsvis. De tyckte som jag att det hade varit mer rättvist, men har tyvärr ingen möjlighet att påverka detta.
Eftersom detta arbete tar väldigt lång tid att genomföra så tycker jag att bara för att man inte har intyg på 100% av produkterna så kan man i alla fall få ta med de produkterna som man har intyg på i alla leden. På detta sätt kan man koma igång och säga att ex. alla nagelvådsprodukter är 100% ej djurtestade i alla led, men tyvärr är det inte så det funkar och detta är anledningen till att vi inte är anslutna till HCS.
Vår målsättning är att kunna uppfylla HCS standard till 100%, men som jag har förklarat är detta inte helt enkelt och kan tyvärr ta lite tid.
Hoppas att du har fåt svar på dina frågor."
If Not You, Who? If Not Now, When?