Nybliven lackto vegetarian- 9år
Jag vill vara Vegetarian så vi fasar ut kött och ägg. äter helt Lackto vegetariskt denna vecka. Jag visade min son filmen glass walls för art han skulle förstå varför jag inte vill äta kött. Utah vilken otäck film tyckte han och nästa dag hade han bett om att slippa kött i skolan. Jag hoppas ju att han fortsätter men han säger ju att han saknar viss kött. I dag ska de ha hamburgare och då skickade jag med egna hemlagade grönsaks burgare. Min fundering hur länge ska jag vänta med att säga till på skolan? För om han faller tillbaka till kött så känns det som tokigt att ha bett om det? Bara mina första funderingar, tips på det Tack! Bifogar skolans matsedel så ni kan se att det inte finns så stort utrymme för vegetariska eller veganer.
Lyckades inte bifoga matsedel. Den kommer när jag löst problemet.
Man har rätt till specialkost i skolan. Det kan du ta kontakt med kurator och diskutera om det är på hans villkor ska det nog gå bra.

#0 Att visa den filmen för en nioåring var kanske effektivt, men en särdeles dålig idé på många andra sätt. 😐
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Jo men det var inte för att jag absolut ville att han skulle bli veg själv, mer för att han ska veta varför jag inte vill äta djur. Förklara gärna varför du tycker det var dåligt Jonas.

#4 Jag undrar om vi pratar om samma video, en som i grova drag går ut på att med maximal visuell effekt visa hur djur lemlästas och torteras på olika sätt i köttindustrin?
Har du själv några tankar runt varför man skulle undvika visa det för ett barn? Finns det något i hela världen du inte skulle kunna tänka dig att visa?
Okej då tror jag att jag förstår din syn. Den är rå, det tycker jag med, när han inte ville se så slog jag av. Jag tvingade inte honom se den utan frågade först om han ville se en film som beskriver varför jag inte vill äta djur. Jag får ta ansvar för vad som skett å lära mig av mina misstag.
#5 Jag tror det är filmen Earthlings du tänker på?
#6 Vet du om att du fortfarande stöttar slaktindustrin lika mycket som om du skulle äta kött? Över hälften av allt kött som säljs i butik är kor och kalvar som kommer från mjölkindustrin. En del laktovegetarianer vet inte om det. Men om du är Vegetarian för att du tar avstånd från dödandet av djuren så kan du inte fortsätta att stötta dödandet av kor och kalvar.
Per Anders Svärd skriver bra om det här:

#6 "Jag får ta ansvar för vad som skett å lära mig av mina misstag."
En beundransvärd inställning 🙂.
#7 "Jag tror det är filmen Earthlings du tänker på?"
Nej, tänkte på Glass Walls.

#7 "Över hälften av allt kött som säljs i butik är kor och kalvar som kommer från mjölkindustrin."
Var har du fått den siffran ifrån? Mer än jag skulle gissat.
Den jag visade var glass walls. Handlade i dag å då tror jag inte att jag stödde ett ända mord på djur. Kan ju missat nått men jag gick efter innehållsförteckningen. Min son ville ha kakor så han betalade med sina egna pengar som han förståss fått av mig. Vasslepulver av mjölk. Kände inte för att ta semaforen just då. så det var Sen ända animaliska produktens inflicka följa med. Jag är inte Vegan än men äter ganska hel vegetariskt nu.
Kände inte för att ta den fajten då! Ska det stå.
Kände inte för att ta den fajten då! Ska det stå.
Men det är mkt Palm olja/ fett i veg mat. Är det nyttigt? Jag tog det jag ville ha i dag men framöver vill jag nog laga så jag undviker de fettet.
Palmolja är inte nyttigt för kroppen och sättet palmoljan utvinns gör att regnskogar huggs ned och många djur, framför allt orangutanger blir av med sina hem och dör.
Men tyvärr så innehåller mycket av den veganska maten palmolja, om man väljer att äta halvfabrikat. Du kan ju välja att äta så mycket ren mat som möjligt. Gör maten från scratch :)
Själv så äter jag fortfarande mat som innehåller palmolja men försöker att undvika det så gott det går. Tyvärr så är inte samhället helt veganskt ännu, men man kan ju hoppas att de kommer på ett annat alternativ till palmoljan.
#9 Bland annat står det här:
http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-i-livsmedelsindustrin/kor-kalvar-tjurar
Det finns också mer info på nätet om du googlar. Mellan 60-70% av nötköttet kommer från mjölkindustrin. Mjölkkor slaktas och ersätts kring fem års ålder och det blir ju en väldigt massa kalvar födda för att hålla korna lakterande.
#10 Toppenbra, ja, det blir en hel del läsande av innehållsförteckningar i början 🙂
Jag har full förståelse för att det inte var läge att ta den diskussionen med sonen i butiken.

#15 Hittade länken från djurens rätt på egen hand. Men källan de uppger verkar inte innehålla det påståendet. Jag misstänker att de misstolkat någon del av texten.
Hur som helst så stämmer det du påstod inte riktigt rätt eftersom länken handlar om andelen av nötkött medan du talar om "allt kött som säljs i butik" och mindre än hälften av det är nötkött.
"Mellan 60-70% av nötköttet kommer från mjölkindustrin."
I Sverige eller i världen?
Har du någon källa på det (och då menar jag en primärkälla).
"Mjölkkor slaktas och ersätts kring fem års ålder och det blir ju en väldigt massa kalvar födda för att hålla korna lakterande."
Ja, men det är ganska mycket mindre kött på en mjölkko än på en diko.
Han har egna pengar. Jag är Vegetarian inte Vegan var hans argument. Hållbart då han nyligen börjat å inte kan greppa allt på engång. Det gör nig inte jag heller men jag är redo att utesluta allt. Köpte en bra stekpanna för grön mat då jag delar hem å mat med mina föräldrar även om de bor grannar så kommer de hit å äter.
"Hur som helst så stämmer det du påstod inte riktigt rätt eftersom länken handlar om andelen av nötkött medan du talar om "allt kött som säljs i butik" och mindre än hälften av det är nötkött."
Jag menade allt nötkött som sälj i butik. Det var otydligt och jag menade som sagt inte allt kött utan allt nötkött.
Svenskt kött bör veta hur stor andel nötkött som kommer från mjölkindustrin. Du får själv fråga dom om du vill veta vad deras källa är.
"Idag svarar köttraserna (korsningar och renrasiga) för ca 35% av den totala nötköttsproduktionen. Mjölkkorna svarar för ca 25% och resten kommer från ungnöt från mjölkproduktionen"
Så enligt svenskt kött kommer ca 65% av nötköttet från mjölkindustrin varav ca 40% är kalvar eller unga djur.
Här står det även att svensk nötköttsproduktion hänger traditionellt ihop med mjölkproduktion och att fram till mitten på 1900-talet fanns det bara mjölkraser. På den tiden kom alltså 100% av nötköttet från mjölkindustrin.
Det är i Sverige man talar om.
http://www.svensktkott.se/om-kott/uppfodning/
#17 Grattis till ett bra val 🙂
hurra👍
#6 Jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver vara ett misstag att visa sina barn en sådan film. Det beror på barnet och pratar man om det efteråt och ofta så barnet får bearbeta intrycken så måste det inte vara olämpligt. Barnet kanske tackar dig en dag istället för att fråga dig varför du inget berättade.
Då tycker jag att det är tusen gånger olämpligare att visa/lära skolbarn hur man slaktar/dödar djur. Man verkar vilja avdramatisera och få barnen att acceptera något som är dramatiskt och oacceptabelt.
http://www.bt.se/bollebygd/vill-stycka-djur-framfor-smabarnen/
De som tar med sina barn ut i skogen och jagar och lär barnen att det är roligt och duktigt att döda en icke-mänsklig individ tycker jag också kan klassas som olämpligt.
Jag tänker att det verkar vara accepterat att lära barn att inte känna empati inför slakt och jakt, men om en förälder vill väcka ett barns empati genom att visa en film som inte är förskönad om hur det faktiskt ser ut på ett slakthus så är det negativt.
Jag tycker det bör vara tvärtom.
If Not You, Who? If Not Now, When?