Förvara ingefära
Ingefäranörd som jag är så går det åt rätt mycket😃
Jag brukar förvara min ingefära i köket. Den torkar till lite om den får ligga ett tag (jag köper mycket i taget). Men så läste jag att det fungerar bättre att förvara den i kylen i en tillsluten burk eller plastpåse. Så då provade jag det.
Men i kväll när jag tog fram den så var det vitt ludd på sina ställen och det gillar jag inte. Hur förvarar ni ingefära? Har jag för varmt i kylen för ingefära kanske? Jag har ett kylskåp för endast grönsaker och där håller jag lite varmare än i andra kylen ca +8 ungefär.
Någon som har fryst ingefära?
Detta vill jag också gärna veta! =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Ingefäran håller bättre i kyl men inte i en kvävande plastpåse för då möglar den som den gjorde för dig TS, utan den ska förvaras svalt och mörkt men "torrt" som potatis.
Ingefäran går att frysa om man finriver den först och fryser i småportioner tex isbitsformar men den kan bli lite vattnig när man tinar upp den igen. Detta gör dock inget om man blandar den i mat eller så.
Brukar förvara ingefära i skafferiet, men av någon ogenomtänkt anledning, har jag för nuvarande en bit i skafferiet och en bit i kylen (lös).
Den ingefäran som jag gjort te på, sparar jag i frysen. (Tills jag kommit på vad jag kan göra med den..)
Ska förvaras torrt svalt och gärna mörkt. Den kan torka något men fungerar bra ändå. Du kan sätta den i jord också (växtjord och inte blomjord då den kan innehålla näringsämnen bra för blomma men mindre för oss). Den ska ligga på ytan, inte grävas ned. Har du tur växer den också.
#7 ja, har testat att gräva ner den. funkar inte. Bara trycka ner, på jord, funkar för mig.
Har ingefära i skafferiet ( gammaldags skafferi som vintertid har kylskåpstemperatur men är betydligt torrare och luftigare. Det går itmärkt att plantera i gefära i kruka och få färska skott. ( för plantering välj gärna en bit med ett "öga" där man ser att roten gärna vill skjuta)
Kanske testa Gari?
Nu kanske jag går lite off topic, men jag hittade ingefära infrusen i små kuber sist jag var och handlade. Köpte glatt, då jag använder ingefära bara ibland och jag haft problem med att den blir dålig innan jag gör slut på den. Märket var Findus World Selection. Bifogar bild på undersidan om någon är intresserad 🙂.
#11 Men vilka söta och gulliga små ingefärakuber. Praktiskt om man bara använder ibland🙂
#10 Jag läste på fb att inlagd ingefära håller sig i flera år. Inte för att min skulle räcka så länge, men kan det verkligen stämma?
#11 Så bra att det går att köpa nu för tiden. 🙂 (se min kommentar #2) Så gjorde min mamma sen 20 år tillbaka 🙂
Helt glömt bort men lerkruka med lock är det ultimataste. :)
#14 Om man har den i lerkruka, fungerar det i rumstemp eller är det kyl som gäller?
Jag har nu förvarat min ingefära som potatis och den håller väldigt fin :)
Rumstemperatur. Är ju fukt i kyl så det kan göra mer skada än nytta. Vitlökskruka är väl liten så den borde funka bäst. :D
If Not You, Who? If Not Now, When?