Vegan iFokus

Vegan

Etikettdjurrätt
Läst 3370 ggr
Kasumi
3

Djurplågeri

Hej! Vill bara skriva av mej, varning för långt inlägg.. För några timmar sen när jag satt och facebook'ade så var det en som delade en länk om det där på SVT som gick ikväll, om ni vet vilket jag menar?! I gruppen "Vegetarianer och Veganer i Sverige". Jag klickade iaf på den länken, läste och kollade inslaget. Mådde dåligt efter, hemsk information men bilderna var ändå inte av dom värsta jag sett dock var ju texten en av dom värsta jag läst. Läste sedan trådens kommentarer och där var det en annan som delade massvis med länkar om köttindustrin, mjölkindustrin, äggindustrin etc. Jag klickade in på ytteligare en (denna: http://djurrattsalliansen.se/arbetsomraden/kottindustrin ). Läste den långa texten och blev väldigt äcklad, chockad och ledsen. Man har ju vetat i många år att det inte är så som dom påstår, men inte att det är såhär illa. Kan säga att under den senaste månaden har jag lärt mej mkt nytt angående detta om slakt och mjölkning etc. Jag slutade med rött kött i Oktober, äter fortfarande fisk ibland samt ägg och mjölk tyvärr. Så kallar mej gör Pescetarian/Lakto-Ovo för tillfället.. Tillbaka lite till där jag avslutade om den senaste länken jag klickade på, när jag var där inne kände jag att det är väl dags att vakna nu, sluta blunda och jag har ju sett och hört så mkt på senare tid så jag är väl mer "härdad" nu, är väldigt känslig som person när det kommer till djurplågeri, det är det värsta jag vet att utsätta oskyldiga djur för plåga, pina och fara.. Klarade ju att se det på SVT liksom så därför valde jag att även kolla på den videon i den länken (vilket jag ibte skulke ha gjort), jag kollade första inslaget om grisarna, sen var jag tvungen att stänga av. Jag blev liksom yr, illamående, fick ont i magen och började storm tjuta. Grät konstant i 2 timmar, det var så hemskt att se grisarnas skräck i ögonen, man verkligen såg hur dom ville försvinna ifrån den där mardrömmen! Jag hade ju liksom så lätt att kunna välja att sluta kolla, stänga av videon och klicka ner länken. Men dom där stackars grisarna lever den där mardrömmen varje dag, magen vänder sej nu igen när jag tänker på det. Förstår inte hur människan kan vara så äcklig och grym, och där har jag suttit i alla år i hela mitt liv och längtat till varje julbord.. Fyfan, jag är äcklad av mej själv att jag har ätit massvis med oskyldiga djur.. Känner nu att jag kommer ha jätte svårt att gå in i en mataffär tex, kommer börja gråta såfort jag ser alla kroppsdelar i kyldiskarna, och kommer även må dåligt när jag går förbi mejeriprodukterna, för jävla Arla och alla andra, samt ägg osv. Inget djur behandlas ju snällt, och även om dom skulle göra det skulle det vara lika jävla fel ändå att vi ska döda och äta upp det. Jag känner iaf nu att jag inte vill köpa mer mjölk, fil, keso eller ägg för jag blir helt enkelt ledsen och äcklad att bara tänka på det.. Inge fisk heller btw.. Men undrar om jag fortfarande räknas som en dålig människa om jag slutar att stödja företag som bla. Arla, slutar köpa ägg osv. MEN, köper fortfarande tex. muffins, bullar, kakor eller choklad som har mjölkprodukter och ägg i sej? Jag ser att ett liv som full Vegan skulle vara ett svårt liv då jag är nötallergiker och korsreagerar på mkt. Jag menar kan jag fortfarande köpa tex. messmör eller blockchoklad som har vassle (gjort av komjölk) och ändå vara en bra (bättre än innan) människa? Eller är jag fortfarande ett monster som sagt? :( Jag kommer dessutom slänga mina gamla skinnjackor, samt min dunkudde imorgon. (Skinnjackorna köpte jag för många år sen och har inte använt på 2 år just för jag inte vill ha nåns skinn på mej) samt dunkudden jag beställde ifrån h&m i somras kollade jag inte innehållet i, antog att det var vadd som alltid nu för tiden men det var ju andfjädrar, brydde mej dock inte förrens nu.. :(( Önskar jag kunde rädda alla djur! Skriver här istället för facebook för jag vågar nog inte vara öppen med det här. Vissa köttisar skulle väl kasta massa elakt på mej och vissa veganer med antar jag..

Stallmima
0

Följer

-Aida-
0

Kollade på videon i länken, känner mig äcklad av mänskligheten, tänk att sverige inte håller vad dom lovar, vi som påstås ha så bra lagar för djur och sen är det på detta viset, de gör mig illamående.

veggie4every1
3

#0 Bra att du såg filmerna, grattis till empatin👍

Det kommer att lösa sig vet du, det där med muffins och choklad etc. Det är ju egentligen helt onödiga produkter, men goda och de är enkla att veganisera om man vill.

Tyvärr är det ju så att du fortfarande stöttar mjölk och äggindustrierna om du fortsätter att köpa produkter som innehåller mjölk och ägg.

Jag tror dock att du kommer att inse att de produkterna inte är värda djurens lidande. Men det finns så mycket goda veganska produkter för oss att äta att det inte bör kännas som ett problem. Jag tror du snarare kommer att känna en lättnad när du är helt animaliefri och vet att du inte stöttar utnyttjandet mera🙂

Jag känner sorg varje gång jag går förbi animalier i butiken. Försöker att undvika de avdelningarna så gott det går.

Problemet med sådana här filmer är att de fokuserar på behandlingen av djuren. Det leder ofta till att människor tycker att så länge de köper ekologiska produkter eller produkter där de vet att djuren haft det "bra" så är det ok att fortsätta sin animaliekonsumtion med gott samvete. Jag tycker inte att man ska ha ett gott samvete när man utnyttjar och dödar andra individer oavsett behandlingen.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kasumi
0

#3 Ja så småningom kanske jag kommer att sluta helt, men jag är verkligen en chokladholist och har ätit Marabou varje dag typ sen jag var i tidiga tonåren, nu i höstas fick jag ju besked om nötallergi så nu äter jag en speciell blockchoklad och den innehåller ju tyvärr vassle då men.. All vegansk choklad jag har hittat är ju med nötter, jätte irriterande verkligen.. Jo jag har tänkt på det där med ekologiskt, det går väl inte bra till där heller? Så som man föreställer sej att dom får gå en 2-3 kor i en hage och beta fritt, samt får kärlek osv.. Det är vi väl helt blåsta på oxå? Så tänkte höra om du nån källa, så jag kan läsa mer om det med samt om ekologisk mjölk o ekologiska ägg! Frigående (höns/kycklingar) läste jag ju om och det har man ju trott nåt helt annorlunda än vad det egentligen var. Dom går och trängs i en liten box i ett liten stall typ, hundratals höns och blir stressade av hela situationen så det är ju lika mycket djurplågeri som det andra.. Insåg nu också att min jacka är av dun, och jag känner mej helt äcklad att ha på mej den men jag har bara den och har inte råd att köpa en ny nu. Så här får jag gå med fjädrar och känna mej som ett monster. Usch :(

Kasumi
0

#2 Håller med.. :'(

veggie4every1
0

#4 Chokladberoende är inte helt ovanligt. Du kan läsa mer om det här
Men det går att lösa, du behöver inte vara beroende för alltid om du inte vill.

Men visst finns det vegansk choklad utan nötter, så du kan ju fortsätta att äta choklad så mycket du har lust om du väljer det :)

http://veganlife.se/product.html/choklad---rismjolk

Nej, ekologiska animalier bidrager även de till död, lidande och utnyttjande.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sparvunge
1

Jag tror att det är galet mycket svårare att leva med sorgen och äckelkänslorna än att leva som Vegan. Jag menar dels att du säkert kan klara dig som fullt ut Vegan, men även att jag tror att det kan vara svårt att bära på de här känslorna du beskriver. T ex så fort man går in i en mataffär, eller ser någon käka en köttbulle, etc, eftersom djurindustrin är överallt. Jag tror att sorgen kan och bör bearbetas, så att du kan få lugn i att du gör det du kan. Du är inget monster och du kan inte bära världens orättvisor, så försök tänka positivt, kanske prata ut med någon som du står nära eller liknande. Bär man inte på sorg och ilska blir det även lättare att bemöta blandkostare vänligt, utan att känna sig äcklad och utan att döma dem. De flesta har ju inte det här perspektivet, och det är lätt att slå bakut och försvara sig om man plötsligt känner sig anklagad för massmord… Ett annat tips förövrigt, är att skänka bort dina djurkläder och material till second hand istället för att slänga. Kanske känns som skit att de ska få finnas kvar, men det är bättre att någon köper dem för pengar som ofta går till välgörande ändamål, än att det istället konsumeras nyproducerade produkter för vilka pengarna går rakt till djurindustrin.

Potatoes are like friends. If you eat them, they die.

Kasumi
0