Jag har knappt sett några diskussioner kring det här med honung och bivax faktiskt. Men en vegansk livsstil innebär att så långt det är möjligt leva utan utnyttjande av djur.
Sen kan jag tänka mig att icke-veganer tror att biodling behövs för att bin ska pollinera, men det klarade de bra innan biodlingen. Sen tror jag också att många tror att bin inte bryr sig och inte tar skada av biodlingen.
Här kan du läsa lite om hur det går till http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djurvanlig-konsument/honung-och-bivax
#0 Honung och bivax är en animalisk produkt, så jag förstår inte hur man kan vara Vegan och välja att äta detta.
Att stjäla honung och bivax är ett djurutnyttjande precis som allt annat djurutnyttjande och är inte en vegansk handling. Varför en del personer inte tycker att bin räknas till djur vet jag inte. Jag förmodar att de då inte tycker att några insekter är djur.
Även om vi skulle behöva hjälpa bina att existera så behöver vi fortfarande inte stjäla deras honung och bivax, det är en produkt vi klarar oss fint utan. Men en del människor verkar anse att om vi ska hjälpa djuren så är de skyldiga oss något tillbaka. Jag tycker det är ett väldigt egoistiskt tänkande.
Det är väl lite upp till var och en hur man vill göra. nu äter jag inte honung av andra anledningar men kokar egen "honung" på maskrosor.
Hade ingen aning om att vingarna klipps av på drottningarna.😕
Tack för era svar, de klarade upp mina frågor.
#5 Visst är det hemskt 😕
Glad att jag kunde hjälpa dig 👍
If Not You, Who? If Not Now, When?