Vegan iFokus

Vegan

Etikettoff-topic
Läst 2914 ggr
[Trevor_S]
0

Färga med te - fråga

Tänkte färga bommulstyg med te. Men hur är det. Kan man tvätta efter färgen torkat i tvättmaskin eller måste den tvättas om för hand och färgas om efter tvätt?

Tant Grön
0

Kanske måste man sätta till något så färgen stannar kvar i tyget? Kanske salt, bikarbonat eller något annat? Hoppas någon vet, jag har också funderat på att färga med te.

tlover
0

Det är en som färgat tyg med te inne på te iFokus, ni kan ju fråga där. Jag ska se om jag hittar inlägget.

edit: blandannat här hittade jag en tråd men jag tror det finns på fler ställen.

edit2: en till tråd

l'm back

Zaphix
0

Jag har testat färga med te på bomull, men är svårt att få bomull att bli bra med växtfärgning alls. Men testa beta tyget med alun först i alla fall.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Trevor_S]
1

Alun vågar jag mig inte riktigt på. Ska titta in sidan. :)

Zaphix
0

Alun är ju snällt. Kan användas till att stoppa blödningar också, och används i trolldeg. Barn äter trolldeg, så alun är lugnt. :)

Jag betar alltid med alun nöär jag växtfärgar, eller ja, till de växter som behöver det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Trevor_S]
0

Alun kan ge hudirritation vid kontakt under längre tid, (vilket man kan få om man använder det vid färgningen. Står också att man måste använda skyddshandskar m.m. när man hanterar alun så känns rätt tveksamt om jag vågar kalla det för snällt. Men förr när man brände…ja vad det nu var så var det nog mer naturligt än hur den tas fram idag, förr kunde den användas som blödstoppande och för att desinficera. Trolldeg vet jag att det användes i förr för att det kladdar mindre, men kan också vara frätande, minns själv en kompis som lekte med det förr som fick "brännskada" på händerna. Man ska även ringa giftcentralen om man råkar få i sig alun. Kanske handlar om hur koncentrerad, vad vet jag men vågar mig inte på det.

tlover
0

I min växtfärgningsbok nämns bara alun, järn, koppar och … zink tror jag det var. Men den boken är gammal det kanske finns nått nytt?

Salt ska visst bara hjälpa till men det är kanske bättre än inget betmedel?

Hmm inlägget hjälper säkert inte mycket men som sagt det finns dom som testat att färga med te inne på te iFokus, själv har jag inte färgat med växtfärger sen lågstadiet.

l'm back