Vegansk dietist?
Vet inte om det här är rätt forum men testar.. Jag har funderingar på att bli dietist och är själv Vegan. Finns det någon här som är Vegan och är utbildad/studerar till dietist? En stor oro är att jag inte kommer få något jobb eftersom jag är Vegan. Och samtidigt oroar jag mig för att om jag skulle få ett jobb på ett sjukhus så skulle det gå emot min egen uppfattning helt att behöva rekommendera någon kost som inte är vegansk och jag kan ju inte säga till alla att bli veganer för det är min personliga uppfattning.. Så jag behöver lite tips eller hur jag ska säga. Är det idiotiskt att utbilda mig till dietist när jag eftersom jag förmodligen aldrig kommer kunna få jobb. Jag vill inte starta eget heller eftersom jag inte har rätt driv för det.. Men samtidigt är det ju kost och hälsa jag är intresserad av:/
Utan att veta tycker jag att det borde finnas en marknad för en nischad vegandietist.
Jag tycker personligen det behövs fler dietister som är utbildat till annat än bara tallriksmodellen eller "offentliga rekomendationer". Det ända du måste inställa dig på är att du nog måste utelämna en hel del av dina personliga meningar om kost och livstil när du är på jobbet (iaf tills du vet att den som sitter framför dig är Vegan av samma skäl som dig, då får ni ju självklart tala fritt ;) )
Inte alla vill eller kan vara veganer, det är ju ett faktum. (jag själv provade vara vegetar och Vegan och fick hjälp av vegan-utbildat dietist (Det finns ju :D) men det hjälpte inte mig medisinsk och jag vart beordrat av vegandietisten att sluta faktisk, men ni behövs för de som kan och vill!)
Det finns många som vill leva Vegan men inte själv orkar sätta sig inn i hur man balanserar sin kost, och då behövs ni som kan visa hur man äter balanserat så man i störta möjliga mån får sina behov täckt från vegankosten så man minskar behovet att käka tabletter. Vissa saker måste man få lite syntetisk hjälp för, B12 exempelvis, men en dietist kan visa en varierat kost som hjälper på fettet man behöver, proteiner och kolhydratsbalansen när man vill vara veganer.
Det finns de som av medisinska skäl behöver vara Vegan för en tid, och då behövs ni med som kan hjälpa att utforma hur man skall äta så man inte direkt åker på bristsjukdomer.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag är inte personligen Vegan utan hittade till inlägget via nya inlägg.
Jag har gått 2 av 3 år på dietistutbildningen och har väl lite kunskap i frågan. =)
Det kan vara svårt med själva utbildningen som Vegan, då det i utbildningen ingår att man ska äta olika koster för att se hur de fungerar och för att lära sig hur det är för andra, samt att det ingår i utbildningen att laga mycket olika sorters mat, viss vegetarisk, men inte så mycket vegansk.
Jag tror inte det skulle vara problem att få jobb som dietist om man är Vegan, hur man själv äter har ju egentligen inte med ens roll som yrkesperson att göra. =) Däremot kan man inte rekommendera alla en kost som man själv är partisk mot, mycket handlar om att ändra mycket små delar i personers kost så att den blir mer hälsosam, man kan få ge råd om saker som man personligen aldrig skulle äta eftersom det är hälsosammare än valen personen gör just nu och det skulle passa in i personens livsstil. Som dietist är bland det viktigaste att se personens kost ur den personens ögon och ändra delar som är såpass små och enkla att de kan bli en varaktig förändring i den personens liv.
Om inte det känns som att dietist är rätt väg för dig, så finns det ju andra högskoleutbildningar inom kostområdet, till exempel hälsopromotion med inrikting kostvetenskap. http://iki.gu.se/utbildning/program/halsopromotion
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#3 vilket bra inspel från en som faktisk tar utbildningen själv :D Det var informativt även för mig som inte är dietist!
Oj, så många kommentarer på så kort tid. Så kul!:) Mm, det är mycket av det ni säger som får ni att tveka. Eftersom jag skulle ha svårt att rekommendera någon fisk eller ägg. Jag skulle känna sådan skuld not djuren. #3- så kul med någon som läser programmet:) är det någon Vegetarian eller så som du läser med? Måste den testa den aninaliska maten då?:O Jag skulle ju kunna starta eget eller öppna någon hälsosam "raw food vegan" ställe men jag är inte så mycket för risker och vill inte oroa mig för ekonomin eftersom jag redan gör det nu..
#5 tyvärr kommer det komma med i arbetet att du kommer få rekomendera saker du inte själv villa funderat på ens, vare sig av kostmässiga eller etiska skäl. Du måste ta en nogrann funderare på om du klarar av att arbeta på så vis eller om det blir för stort präss för dig med skuldkänsla och känsla att svika dina moraliska begrepp. Jag tror det går för de flesta som skall jobba, kan jag arbeta såhär eller blir det fel, men kanske mer för er som väljer vara veganer av etiska skäl och funderar på arbete som dietist än fex mig som arbetar inom kundtjänst på programvara och har en förkärlek för en konkurrents programvara.. Mitt dillemma är nog inte lika stort.
Du kan ju ändå utbilda dig, din utbildning skulle kunne göra att du då kan exempelvis skriva bra kokböcker eller ¨böcker, blogg eller hemsida på hur man lever Vegan och ser till sina fysiska näringsmässiga behov som bäst det går.
#0 Vi lever i en värld av förändring och jag tror 100% på en utbildning till Vegan dietist. Min äldsta dotter har även hon liknande planer. En växtbaserad kost är framtidens kost om vi ska ha en framtid.
Läkarna börjar vakna mer och mer. Läkartidningen skriver om en växtbaserad kost här. Den svenska föreningen som man skriver om som nu har funnits ett tag med onkolog David Stenholtz i spetsen är förstås Läkare för framtiden. Det är visar på, ökad kunskap inom kost och vilja till förändring, åtminstone hos vissa läkare.
Jag ser det som ett framtidsyrke, även om du kanske i början får kompromissa. Men det får man tyvärr på många arbetsplatser i dagsläget eftersom världen inte är vegansk ännu. Som vegandietist kommer du att ha inflytande och kunna påverka människors kosthållning till det bättre, det är mycket positivt :)

#7 Som jag har förstått det så brukar det vara vegetarianer med på utbildningen i princip alla år. =)
Ingen på utbildningen tvingas att äta kött såklart, men det blir ju klart svårare när det är helt veganskt, då det som sagt ingår att testa många olika koster, och man kommer troligtvis i alla fall bli tvungen att hantera/tillaga animaliska produkter.
Men som sagt, om man arbetar inom sjukvården kommer man att vara tvungen att rekommendera saker man troligtvis aldrig skulle stoppa i sig personligen, man kan liksom inte utgå från sig själv utan man måste utgå från personen man har framför sig och det är väldigt viktigt att ge personer sitt egna val, om man försöker tvinga på folk något de inte är intresserade av själva så kommer man inte göra någon skillnad i deras kost och både ens egen och klientens tid är bortslösad.
Däremot finns det ju dietister på många andra ställen än i sjukvården, man kan jobba på till exempel livsmedelsföretag, på gym, inom kommunen med kostplanering mm, där är det dock lite svårare att få jobb än inom sjukvården där dietister är mer etablerade.
Medis på akvariefisk.
#8 Ja, man kan få kompromissa i dagsläget.
Men å andra sidan ska man förhoppningsvis leva med jobbet en stor del av livet och är man ung idag så har man framtiden för sig och det kommer nog att bli förändringar i kostråden framöver och det kommer säkerligen att bli mer eller helt växtbaserat.
Jag har varit hos en dietist för några år sedan och blev verkligen förvånad över hur lite kunskap denne hade om växtbaserad kost. Kunskapen var på en förvånande låg nivå. När jag ifrågasatte råden och frågade om en växtbaserad kost så hade dietisten i princip inga svar. Lakto/ovo vegetariskt hade man lite koll på, men vegankost fanns det ingen kunskap om hos den dietisten i alla fall. Så jag känner att det behövs dietister som är utbildade och intresserade av växtbased kost.

#9 Utbildningen utvecklas ju hela tiden, men samtidigt så blir det ju gärna att man lär sig mer om det som är vanligast (ni kan ju gissa hur mycket fokus som ligger på viktnedgång ;)), så det kan absolut finnas luckor i kunskapen, precis som inom de flesta yrkesgrupper, man kan inte vara expert på alla delar av sitt yrkesområde.
Jag har fått lära mig att om man känner att man stöter på ett område som man känner sig dåligt uppdaterad på så är det viktigt att läsa på efter hand, diskutera med kollegor och alltid göra sitt bästa för att personen man har framför sig får den bästa möjliga hjälpen. Min poäng är att vilken dietist som helst ska kunna ge bra råd till någon som är/vill bli Vegan, men det kanske krävs en extra träff så man hinner läsa in sig mer detaljerat på området. Däremot är det såklart viktigt att man som dietist alltid har förstående och respekt för den kost personen framför en vill äta, oavsett hur insatt man är från början.
Medis på akvariefisk.
#10 Precis och vanligast är ju en icke-vegansk kost. Men när man själv är Vegan och intresserad av veganskost så kan man som dietist bli expert på det och det behövs tycker jag :)
Viktnedgång (om man vill fokusera på det) och växtbaserad kost är ju dock inte heller helt fel.
så intressant att läsa allt ni skrivit. Det får bli en tid av noga övervägande för min del känner jag. :)
If Not You, Who? If Not Now, When?