Vegansk gräddsås
Receptet på såsen.
2 msk Carlshamn margarin
4 msk vetemjöl
1 och en halv grönsaksbuljon( eller 2, beroende hur mycket man vill att det ska smaka buljong)
4 dl soya mjölk( den på bilden)
Sedan kan man tillsätta lite svartpeppar( inte alls för mycket)
Paprika krydda och grillkrydda.
Hoppas ni gillar receptet! :)
Kommentera gärna om ni har provat såsen, och skriv vad ni tycker :)
- Redigerat 2025-05-13 13:46 av Niklas
Jag har för mig att när jag gjorde vegansk gräddsås (var längesedan jag gjorde det sist 😛) så hade jag i lite soja. Testa gärna och säg om du tycker det blev bättre eller sämre, haha 🙂
#1 ja, gör gärna det :)
#2 ändrade det förra receptet och gjorde om till mitt egna, skippade soja då det inte är min grej redigt, det hade nog inte smakat så bra då.
#3 Okej :) Vet att jag tog ett vanligt gräddsåsrecept och veganiserade det bara och då vet jag att det innehöll soja och det var gott. Men gillar man inte soja så är det bra med alternativ :)
testa gärna receptet och säg vad ni tycker om det, är det bra enligt andra så kan ni ju sprida runt det, själv blev jag väldigt nöjd med det ^^
Ser gott ut. :)
smaka gärna såsen, och berätta vad ni tycker, säger det inte igen. vill gärna se vad andra tycker om den ^^
Jag kanske kan göra den.😉
#8 vore bra! vore kul att se ifall andra gillar mina recept eller ej, och få veta om jag bör göra mera recept att dela med mig av eller ej :)
Klart, tycker själv den inte smakade så (vet heller inte riktigt hur gräddsås ska smaka😂) mycket men var god ändå och "fuktade" maten. Vi hade inte paprikapulver så tog chilipulver, och självklart ska du posta flera recept. Alla mat som är vegansk är en vinst liksom, även om alla inte skulle gilla den.😉
okej, men ändrar du i receptet så kommer den ju smaka annorlunda,.
#11 Ja, 'tycker inte det gör så sor skillnad men visst.🙂
Så här gör jag sås: 1msk olja, (ej oliv.) Värm och rör ner 2 msk vetemjöl. Låt puttra under omrörning ca 1 minut. Tillsätt 4 dl vatten + en halv buljongtärning. + knappt en matsked tomatpure, lite svampsoja så det blir den rätta bruna färgen. Smaka av med peppar. Salt behövs inte för buljongen och sojan är salta. Det skall vara den kinesiska sojan, ej den japanska. Gott att blanda i lite havremjölk eller havregrädde.
Denna såsen går bra att variera.
Man kan ha i lite torkad trattkantarell som blötts upp i vatten och hackats i små bitar. + Eventuellt lite svartvinbärsgelé.
Brukar inte ofta göra sås, men blev sugen på att experimentera. T.ex kunde man ta i ett halvt lagerblad och en skvätt rödvin. Eller kryddpeppar. Grönpeppar borde också bli gott. Eller lite pressad citron.
På bilden trattkantarellsås.
#13 Fin sås 🙂 Olivolja är den oljan jag brukar ha hemma nu för tiden. Är det för smaken som du inte rekommenderar den?
Här är min gräddsås i alla fall. Jag gick efter receptet, men jag köper aldrig buljongtärningar så jag tog buljongen jag har och det är lös buljong. Jag tror dock inte det gjorde någon skillnad på smaken, men såsen kanske blev lite ljusare. Hur som helst blev den bra, klart godkänd👍
#14 Jo det är för smakens skull jag inte vill ha olivolja i såsen. Din sås ser också god ut.
Alltså det är inte okej att ändra i mitt recept! jag la upp mitt recept för att jag tyckte om den, och ville dela med mig utav den till er. Men ni ändrar i det och lägger upp egna bilder på era recept, jag tycker det inte är okej, och speciellt när man sedan klagar på att den inte blir god fastän man inte har följt receptet.
#17 Då hade det varit bra om du varit tydlig med det från början. Du vet, man tar ju ofta det man har hemma för stunden och jag är övertygad till 100% att ingen har menat något illa här när de har ändrat i ditt recept.
Men om du känner så starkt att du inte vill att någon ska ändra något, då är det bäst att du skriver det på direkten om du lägger upp några flera recept. Så slipper vi tråkiga missförstånd i fortsättningen.
skrev innan att om man ändrar i mitt recept så kommer det smaka annorlunda, ändra inte i mitt recept och sedan säg '' det blev sådär ''
#19 Ser ingen som skrivit att det blev "sådär." Alla har olika smaklökar och du behöver inte bli upprörd. Skulle någon inte gilla det så är det inte "spite you," folk tycker om olika saker helt enkelt.😉
If Not You, Who? If Not Now, When?