Recept - Kärleksmums
4,5 dl vetemjöl
2 ½ dl socker
1 msk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3-4 msk kakao
75 g vegetabiliskt margarin
1 dl sojagrädde
2 dl sojamjölk
Smält margarinet. Rör ihop mjöl, socker, bakpulver, kakao och vaniljsocker. Vispa, helst med elvisp, ner margarin, sojagrädde och sojamjölk. Blanda väl. Lägg bakplåtspapper i en form på 20x35 cm. Häll i smeten och baka i 175 grader i cirka 15 minuter. Låt svalna och ta upp kakan ur formen. Gör en glasyr genom att blanda 75 g smält vegetabiliskt margarin med 2 ½ dl florsocker, 1 msk kakao och 1 msk starkt kaffe. Bred på kakan och strö på kokosflingor. Skär i rutor.
- Redigerat 2025-05-13 13:46 av Niklas
Låter väldigt likt mitt recet skillnaden är bara att jag brukar ha rismjölk istället för sojamjölk då lyfter det sig bättre.
Toppingen brukar jag smälta mjölkfritt margarin och blanda i kakao och floursocker, lite tips.
Måste testa också älskar att baka kakor. =)

Tack =)
Det var så lite så, det blev smarrigt tycker jag bakat idag. =)

Underbara kakor! Kaffe i frostingen är ju ett måste TrevorS! Halva grejen!
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#5. Jo jag brukar ha 1 tsk kaffepulver i när jag smällt smöret men ibland glömmer jag bara bort att ha i det. ;P
Jag har letat efter recept på kärleksmums länge och blev jätteglad över detta, så bakade igår och de är lika saftiga och goda idag så ska ta med de till min mormor som ligger på sjukhus. Perfekt på internationella vegandagen!
ska baka detta idag. =)
Blev jättegott helt galet att det var så länge sedan jag åt detta sist men körde mitt sockerkaksrecept istället. =)
oh perfakt för alla hjärtans dag! Kan jag dela detta på facebook? Så fler väljer veganskt till alla ❤️dag! :D
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Yes! jag har allt hemma :D
Bakade precis de här, blev jättegott! 👍
WOW! Något av det godaste jag bakat! :D gjord det till min födelsedag och alla blev imponerade! Min lillasyster som jobbar som bagare sa "är det här veganskt?" JIPPI! :D Min systerdotter på 2 år glufsade glatt i sig en ruta också. :D
TACK!
Jag kopierade och skrev ut receptet men blev konfunderad, ska det var 75 gram margarin både i sockerkakan och i toppingen? :)
alltså jag hade i 60 gram margarin, men 75 g är ju mer logiskt, men det skulle även vara 75 g i frostingen /toppingen… *förvirrad*
Mums vad gött!🙂
#18 mums! :D
Är strösslet veganskt?? :O
Åh nej :( trodde strössel alltid var veganskt… har ej påsen kvar , fick det sista ur en påse min faster hade hemma ;) så vet ej… är det inte bara socker och färg…AHA! färgen kan vara från djur! :P åh nej :(
men men i princip veganskt iaf. Och nu har jag lärt mig nåt nytt :)
Röda är nog mestandels från löss. Annars vet jag inte med resten. Fanns strössel förut som var delade i 4 färger, vit, brun, svart, grön som var veganska.
hm trist , det borde finnas veganska. VARS kan man beställa veganska? borde väl finnas nånstans att beställa, så man har hemma. ÄLSKAR strössel ;) hihi
If Not You, Who? If Not Now, When?