En djurvän?
Jag har hört såå många gånger människor kalla sej (nicka och le eller?) djurvänner, ja som äter (bl.a.) kött. Har också trott jag var det, men hur är att aktivt stödja ett utnyttjande och dödande av några helt oskyldiga individer ens vänner? För du är definitivt inte deras vän. Oavsett om du är "vegetarian" (lakto-ovo) så stödjer du ändå ett brutalt utnyttjande för något som är (?) gott. Hur är att aktivt stödja handel och avel (bara begreppet är bisarrt) av massor av andra arter (eller få) dina vänner. Oops lite objektiva kommentarer gentemot djurätarna, hihi.
Vad är en djurvän?
Enligt mej så är en djurvän en människa som undviker alla sorter av djurutnyttnjing och exploatering. Någon som inte dricker mjölk, äter kött, (ja, jag anser fiskar är kött de blöder, "do they not?") stödjer djuravel. Någon som inte använder några (förutom extremt nödvändiga kanske) produkter som innehåller djurprodukter eller blitt testade på djur. Självklart inga kläder gjorda av, eller innehållande djur.
Så vad tycker du? 🙂
Tror det är väldigt svårt att undvika att inte andvända någonting som har gjort skada på djur eftersom det finns i så mycket hygeinprodukter (djurtester), för att inte tala om dun. En faktor man sedan kan dra in är hur miljö-vänlig man är eftersom det också går ut över djuren.
Tycker det är bra med människor som står upp emot och inte köper produkter testade på djur osv. Dock så har jag svårt för folk som tvingar sig på och anser att alla andra människor borde leva exakt som de lever.
Jag äter kött men det betyder inte att jag inte bryr mig om hur djuren har det tiden innan de hamnar i köttdisken. Jag har tamråttor och tycker att de är fantastiska djur samtidigt så tycker jag inte alls det är dåligt att man testar läkemedel osv. på råttor framavlade för just detta då råttor på många sätt är lika människor. Sedan får folk tycka vad dom vill om det.
Jag tycker det är helt okej att man väljer att inte äta tex. gris oavsett om det är för att man är muslim eller om man har valt att inte äta kött eller någonting som kommer från djur. Som att jag lika väl förväntar mig att muslimen inte försöker konventera mig till Islam förväntar jag mig att personen som inte äter kött inte skriker på mig om vilken äcklig djurmördare jag är.
Väldigt kortfattat - Någon som värnar om djurens välmående.
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Jag kallar mig själv djurvän. Och nej jag är ingen Vegetarian eller så utan jag äter kött, dricker mjölk m.m
Jag tycker inte att djurhållningen är bra eller att vi behandlar djur i allmänhet så bra som jag hade velat, men det får mig faktiskt inte att bli Vegetarian för det. Vem har sagt att vi inte ska äta djur? Vem har sagt att det är fel att äta ens "vänner"? Låter grymt, ja, men när man tänker efter så är det en moralfråga som vi hittat på.
Jag tror inte att lejonet på savannen tänker "oj nu måste jag vara försiktig här när jag tar zebrafölet, den får ju inte lida i onödan innan jag äter den!" utan dom går pang boom på, för det är så naturen går till. Har jag sagt att det är rätt? Nej. Är det så det går till och har alltid gjort? Ja.
Självklart är det bra ju fler som använder sin hjärna och börjar behandla ex köttdjur bättre, och att folk drar sitt strå till stacken och använder inga djurtestade produkter, men jag tänker inte sluta livnära mig på djur för det, utan då tycker jag att man bör börja med att försöka ändra hanteringen av djur istället.
#3 Nej men då ser vi ju inte lejonet och zebran som vänner heller.😉
jag äter bara ekologiskt kött,smör m.m😃
#4 Vem har sagt att alla ser kor, grisar, får m.m som vänner då?
Jag är mer inne på samma linje som #2 i den här frågan än det som TS skriver. Om man är elak mot djur och då menar jag alla djur, inte bara de gulliga pälsklädda, är det svårt att kalla sig djurvän, men att vara allätare tycker jag inte är något hinder för att vara djurvän.
Ordet betyder olika saker för nästan varje person, det finns många som kallar sig djurvän men enbart menar däggdjur till exempel och andra som kräver en innebörd som närmar sig orimlighet, typ att jag inte får slå ihjäl en stickmygga om jag ska vara djurvän.
Jag tycker att ordet betyder att man måste behandla djuren väl, men om jag skjuter en älg för att jag vill ha köttet så behandlar jag inte älgen illa. Om jag istället är köttbonde och slår korna eller grisarna för att de inte vill gå ombord på slaktbilen, så behandlar jag djuren illa och är inte djurvänlig.
Ska man utgå ifrån det som TS skriver, går det inte att duscha ens eftersom man kommer att spola bort miljoner smådjur från sin hud. Man kan inte ta en promenad på grund av de tusentals småkryp man inte ens ser, som man trampar ihjäl.
#6 Inte jag, menar om folk som kallar sej djurvänner så är får, kor osv djur. Tro't det eller ej, gillar du bara hundar tex men bryr dej inte särskilt om andra djur så kan du ju kalla dej hundälskare eller sådant.
#7 Det har jag inte skrivit, kan du citera från det jag skrivit vad som fått dej tro det? 🤔
#8 Men samtidigt, om jag nu pratar för mig själv så kan jag ju säga att jag gillar t.ex. kor, har absolut inget emot dom eller så och är härliga djur på alla sätt och vis, har jobbat med många, men ändå äter jag dom utan en tvekan.
Så nej jag tänker inte lista upp alla djur jag gillar för att när folk frågar svara " nej men jag är inte djurvän utan jag är bara hundälskare, kattälskare, kaninälskare, hästälskare m.m"
#10 Kalla dej ingenting då, men står du inte för deras bästa så är du ingen djurvän som jag ser det. Tex är en person mindre rasist om den bara är emot asiater och inte mörkhyade?🤔
#11 Vart står jag inte för djurens bästa? Har redan påpekat att jag inte håller med i hanteringen och så så då återstår bara det faktum att jag äter dom? isåfall står ju inte många av djuren själva för sitt eget bästa eftersom dom äter andra djur 🤔 Men dom människor som dödar och plågar andra människor då? Hur ska vi kunna börja att förändra något som djurvärlden när vi inte ens kan kontrollera våra egna?
Och till ditt exempel: Nej såklart inte.
#9 Jag relaterar till det du säger om att man inte får döda eller nyttja något djur om man ska få kalla sig djurvän.
En annan sak i sammanhanget som jag länge ha funderat på; finns det skyldiga djur? Om inte, varför pratar man om "oskyldiga djur" så fort det handlar om nyttjande av djur som födoresurs?
#12 Har aldrig hört nåt djur som äter sin egna art, och menar du andra arter. Så är det ju faktiskt helt olika arter och de står ju "inte inte" för sitt eget bästa om de äter andra arter. Skillnaden är ju att vi faktiskt har alternativet att inte äta djur, något som de gör instinktivt. Sedan till rasist liknelsen. Precis som du är speciesist som väljer djur att gilla, så kan du helt enkelt inte vara (enligt mej) djurvän. Logik helt enkelt.😉
#13 "En djurvän en människa som undviker alla sorter av djurutnyttnjing och exploatering" jag skrev aldrig att en djurvän inte får omedvetet döda djur. Pratar om oskyldiga djur i med att de blir avlade och födda, uppfödda och dödade instängt och undanskymt utrymme. Deras enda syfte med livet är alltså att leva, och dö. För att bli en burgare, så hur blev de skyldiga till den döden?🌈
#14 Men vi är ju också olika arter människor-djur så varför är det okej om ett djur äter ett annat djur men inte om en människa äter ett djur?
Alla har inte möjligheten att kunna överleva på en vegankost så det alternativet finns inte hos alla, och att vår kropp klarar av och kan överleva på en kost av djur visar ju bara att det är så naturligt och finns där av en anledning, annars borde vi ju bara klara av och naturligt vilja äta veganskt.
Ja det är ju din uppfattning, enligt mig är det där inte logiskt.
#16 Som sagt, har vi ett val. Hur är det inte logiskt? Om rasisten inte får välja "sikte," varför ska speciesisten få det?😉
#17 Men jag skrev ju precis att alla människor inte kan överleva på en vegansk kost? Så dom har ju inget val?
Nu är det ju så att jag inte är någon speciesist som du kallar det utan det finns djur jag gillar, de andra jag inte gillar är inte som jag självmant har valt att ogilla utan det finns en anledning -rädsla, men får den rädslan mig att bete mig som en rasist gör? Nej för jag ogillar inte dessa djur utan är bara rädd, stor skillnad. Så att du försöker likna det vid rasism kan du lägga ned, iallafall i mitt fall.
Och sen tänkte jag på det du skrev i #14 att det är väl klart du hört om djur som ätit sina egna arter? Fiskar som äter yngel, aborrar äter sina egna t.ex.
#14 Massor av djur äter sin egen art, typ samtliga fiskarter, massor av reptilarter, samtliga rovinsekter och arachnider, många fågelarter och flera däggdjur som exempelvis björnar och lejon.
#15 Inget djur undkommer det ödet, inte ens människor, att leva och dö och bli någon annans mat. Låt vara att vi lyft oss över det ödet i många stycken, men det finns fortfarande två djur som aktivt jagar människor för föda, isbjörnar och krokodiler. Sedan har vi alla smådjur som är naturens reningshjon som har till uppgift att äta upp redan döda djur, inklusive människor.
Vilka djur är skyldiga då, om de du räknar upp i #15 är de oskyldiga?
Bara kryper in här lite grann då jag har en fråga till TS, tycker du att man ska låta bli att döda djur?
Om man bortser att flå dom levande osv. Alltså att döda dom snällt på ett humant sätt. (För jag antar väl att man flår väl inte alla djur)
Har inget annat att säga utan bara denna lilla fråga :)
KöttbulleKorv
#18 Nej inte rasist, speciesist. Okej då kan man ju inte säja att de abborrarna m.fl. jobbar för sin egna arts bästa. Jag tror faktiskt att det går att komma runt det, och är du en av dem? Som inte kan "överleva" så.😉
#19 Ja, jag ser inte isbjörnar eller krokodiler skyldiga om de så dödat tio människor. Vi har ändå dödat så många fler och vi kan inte alltid spela över naturen. De jagar en säl, de jagar en människa. Vi jagar alla arter på jorden. Vi väljer att göra något, de handlar på instinkt.
#20 De borde ju (minst) få ha levt ett värdigt liv. Det finns inget värdigt i att leva för syftet att (så tjock som möjligt) dö. Jag tycker inte vi borde avla alls. Sen tycker jag ju helst att man inte ska döda dem alls, varför har vi mer rätt att leva?
Jag anser att en person som vill förbättra för djur som inte har det bra är en djurvän. Jag förväntar mig inte att en person ska tänka på alla arter och individer jämt och ständigt. Så även personer som äter på McDonalds efter att samlat in och dödat agapaddor är en djurvän.
Enligt en vegans definition kommer jag aldrig vara en djurvän. Både jag och mina djur äter och har på oss andra djur. Det är ok, jag har inget behov av att bli kallad djurvän av veganer. Däremot har jag svårt att se hur människor som drar djurvänligheten till sin yttersta spets kan kalla sig själva djurvänliga. Även om man sover ute direkt på en marken och bara äter fallfrukt dödar man djur genom att ta plats och mat. Vad alla bekvämligheter (vatten, el, värme, saker) i en morden bostad kostar i djurliv vet jag inte, men det lär vara en hel del. Det går inte att leva utan att påverka sin omgivning.
Om man ska hålla sig till den extrema definitionen av djurvän, d.v.s. att djuren måste uppfatta personens handlingar som positiva, eller åtminstone neutrala för deras välbefinnande såkan det inte vara okej att döda djur omedvetet! Även om djurmördaren inte menade eller ens märkte att djuret dog är djurets liv lika slut ändå.
Lite spridda kommentarer:
Varför motsätta sig avel? Större delen av aveln (både för sällskaps- och produktionsdjur) har som mål att minska sjukdomar, vilket minskar djurens lidande.
(ja, jag anser fiskar är kött de blöder, "do they not?") Det är ok att äta maneter då alltså? De har inget blod.
Det pratas en del om alla skyldiga, instängda, uppfödda djur. Hur är det med vilda då? De får ju leva fritt så gott de kan. Med ett bra skott dör de bra mycket fortare än de skulle göra om de dog av naturliga orsaker. Då är alltså jägare riktiga djurvänner?
#22 Det förväntar jag mej inte heller, men det man kan göra är att medvetet inte döda dem? Det ser jag som en stor del att vara vän med någon, skada och/eller döda dem inte. Att avla på individer som är så extremt beroende av oss, är etiskt fel helt enkelt. Sedan även om det minskar sjukdomar, så är det bara att döda dem djuren som redan finns. Som om dem aldrig fanns. Eller? Om någon hade tyckt så om en människa, att den var mindre värd än andra pga av en sjukdom. Så hade alla tyckt det var hemskt och jättedåligt och fruktansvärt. Min poäng om fiskarna var att vissa tycker inte fiskar "är" kött utan som simmande grönsaker. Var i det jag skrev får dej att tro att jag tycker jägare är djurvänner? Tex om en psykopat bara skjuter homosexuella, är den då HBT-"friendly" för de hade dött smärtsammare annars?
#21 ja jag skrev ju speciesist. Ja du tror ja, finns ju folk som vet att dom inte klarar det. Jag har inte provat själv så jag kan inte uttala mig om mig själv i det läget .
#24 Jag menar att du inte beter dej som en rasist, du beter dej som en speciesist.
#25 Ja det förstod jag.
#13 "En annan sak i sammanhanget som jag länge ha funderat på; finns det skyldiga djur? Om inte, varför pratar man om "oskyldiga djur" så fort det handlar om nyttjande av djur som födoresurs?"
Nej, det finns inte skyldiga djur. Djur är moraliska patienter, som omyndiga människor och barn. När man talar om "oskyldiga djur" så kan man likna det vid att tala om "oskyldiga barn", det betyder inte att det finns skyldiga barn. Det finns inga moraliskt skyldiga barn och inga moraliskt skyldiga djur.//
Vi skulle inte förespråka human eller respektfull behandling av människor som utnyttjas i exempelvis sexindustrin. Vi skulle inte förespråka human behandling av slavar eller anse att det är rätt att mörda en människa om vi bedövar först eller smyger in och skjuter personen till döds när denne sover. Även om personen vi mördar inte lider och har haft ett bra liv så är det inte något de flesta av oss tycker är moraliskt rätt.
Varför skulle det vara moraliskt rätt när det gäller icke-mänskliga djur men inte mänskliga djur?
Svaret är speciesism som betyder diskriminering baserad på arttillhörighet. Denna diskriminering är lika moraliskt fel som exempelvis rasism, sexism och homofobi.
Jag har varit helvegetarian men jag klarade inte av det. Inte för att kött är gott och jag inte kunde stå emot det, utan att min kropp inte klarade sig utan det. Så nu är jag helt plötsligt inte djurvän längre, eller?
Be the best version of you.
- Zoella
#29 Såklart inte.😉
#31 Menar du om jag köpt djur? Jo när jag var 11 år så fick jag två råttor, döda sedan flera år. Och sedan har min familj köpt en hund, dem inte jag. Så var det din fråga? Jag har aldrig köpt ett djur. Och kommer jag det så kommer det inte vara från en avlare eller uppfödere eller allt vad dem kallas. Jag kommer rädda djuret.🌈🤓
#32 men blir det ändå inte fel om du har djur sen om du skriver: djurvän en människa som undviker alla sorter av djurutnyttnjing och exploatering Blir det inte så oavsett om du tänker rädda djuren? Tycker att det var konstiga "krav" från din sida att vara djurvän. Följer du ens allt själv?

Memento mori

Medarbetare för Julen
det sett som vi behandler djuren på dessa store industri gårderna som jeg er imot. allt lidande djuren utsetts for innan slakt. lange transporter uten vatten, eller möjlighet at sette seg ner eller strekke på seg. for allt det der er unödvendigt, behövs ikke vara på det settet.
har precis lest ferdig boken "ÄTA KÖTT" les den den er veldig bra, ty den var lite jobbig å lese så det tok tid for meg å lese den ferdig.
#33 Okej ursäkta, en djurvän undviker att stödja alla sorters djurutnyttnjing och exploatering. Och vadå konstiga krav? Alla behöver inte vara djurvän.
Det verkar som folk tycker "gilla djur och du är djurvän, men du kan äta dina vänner också såklart." De är ju "bara djur." Men är inte det grejen med att vara djurvän? De är inte "bara djur"? En djurvän kan inte också vara en speciesist.
Kan någon svara på min fråg? :) Eller finns det inget vettigt svar kanske?
- Zoella
Det beror på vem du frågar. En del svarar antagligen blankt nej, jag skulle säga att det beror på hur djuren levde.
#36 För att svara på din fråga, nej. Och vad menar du med helvegetarian, att du inte åt mjölk och ägg eller att du inte åt något kött alls som vissa (dumt nog) är, lakto+ovo-vegetarian+kyckling. Förresten fanns det en anledning att du inte kunde äta kött, inte "helt enkelt" för det fungerar inte så. Det finns ingen vitamin i kött eller mjölk, som inte finns i annat. Om du fick diarré är det för att kött och mjölk är mycket segare i magen och bönor tex, snabbar på tarmarna och kan ge problem i början.☀️
#38 Varför är jag inte djurvän längre, då? :) Jag åt inget kött alls. Och självklart fanns det en anledning att jag inte kunde klara mig utan kött. Järn var ett av problemen. Jag avskydde bönor och andra järnrika ämnen men åt det ändå, men min kropp klarade inte av det. Jag tog även tillskott och till slut när jag jag mådde riktigt hemskt och svimmade gång på gång så började jag äta kött igen. Det enda jag kunde göra var att sitta vid tvn, och det tänker jag inte utsätts mig för igen. När jag blir äldre ska jag testa igen, så får jag se om jag kan bli djurvän igen också. ^^
- Zoella
#39 Vegetarian betyder att man inte äter ägg och mjölk. För att du utnyttjade och dödade (eller betalade någon för att döda) dina vänner. Då var du en falsk vän kan jag säja.🤔
Detta är patetiskt, orkar ens inte diskutera. Men tack för dina svar. :)
- Zoella
#40 så t. ex om du vandrade med någon(som hade med ett gevär eller något) i skogen, och ni stötte på en hungrig björn (nu vet jag inte var du bor men här är det ingen omöjlighet om man har riktigt otur) hur skulle du reagera då? Enligt din definition får du inte under några omständigheter döda din vän björnen, men om ni inte gör det är risken stor att ni båda får sätta livet till. Och hur gör du om du får råttor /möss /myror i ditt hus, plockar du ut en efter en eller vad gör du?Tycker du ska kliva av den höga hästen och inte tro att du kan bestämma vem som är djurvän eller inte, tror inte att någon kan följa din definition av djurvän fullt ut.
Med vänlig hälsning,
Jenny
#41 #42 Jag har aldrig sagt att alla måste vara djurvänner, det är ok ändå.
#43 Jag kan säga en sak och det är att det verkligen inte är upp till dig om vi är djurvänner eller inte. Det rör inte dig på något sätt ALLS.
- Zoella
#43 tycker att du beter sig på ett väldigt spydigt sätt för att vara Medarbetare här på sajten. Det är klart att vi också vill vara djurvänner, men långt ifrån alla delar din mycket strikta definition av djurvän.
Med vänlig hälsning,
Jenny
Håller med #45. Du borde lära dig att acceptera vad andra tycker och inte påstå saker bara sådär, speciellt när du är Medarbetare här också.
- Zoella
#45 Precis, det var därför jag gjorde detta inlägget.
#46 Acceptera vad jag tycker då, och att det inte betyder att inte döda dem.😉
Sedan får jag be er att undvika detta, "speciellt eftersom," min definition behöver ni inte dela, lika lite som man är helvegetarian om man äter mjölk.😃
Kan man vara människovän och kannibal?
#47 Jag tror inte att folk har problem med att du tycker på ett visst sätt utan undrar varför du drar upp en debatt om du redan har bestämt dig att du har rätt redan från början och inte verkar bry dig om andras åsikter. Man vinner aldrig ett argument med någon med "jag har rätt och du har fel" taktiken och det kommer du antagligen lära dig med tiden.
Såg en tråd om det här på en annan sajt, och alla verkade ganska enade om att de flesta djurvänner hycklar en del. Ja man kan bry sej om djur och äta dem, kan man vara vän med djuret och äta det, nej. Så det är alltså vad jag tycker.😉Ska vi börja om, vad tycker du?😃
till ts så man är alltså djurvän om man låter sjuka djur lida (avlivning var ju fel endligt dig) och så var det där med att undvika att dra nytta av djur utnyttjing och expoatering du vet att det är kliniskt omöjligt va?
all medecin i dagens läge tex bara att skippa den
det mesta av forskningen glöm bort det
kläder glöm det vet du hur hårt bomull besprutas?
mat hoppas du pollinerar själv annars gissa vad
så endligt dina egna defenitioner så är det omöjligt att ha puls och vara djurvän
#51 Ok, ingen är djurvän. Speciellt inte köttätarna. Det bättre? Naturen har sin gång, det ska inte behövas finnas avlivning, speciellt inte om vi slutar avla så de domisticerade djuren dör ut. Från och med nudå i medicin, jag ser ingen jäkla forskare som djurvän. Vad har bomull med något att göra, använd ekologiskt då? Sedan om inte bina är hållna och avlade av oss så är det ingen utnyttjning. Bina väljer att ta pollen från somliga platser helt enkelt, samtidigt som vi vinner på det.😉
Min poäng är att som djurvän borde man helt enkelt vara ute efter alla djurs bästa. Och ja, deras bästa ingår i att inte döda dem. Djurvän för mej handlar om att gå så långt man kan för att göra så och så länge ingen trycker ner köttet och mjölken och halsen på er så ser jag det inte.🙂Visst okej, du blir sjuk och du orkar inte hitta en annan lösning på problemet än att äta kött igen. Du väljer alltså den lätta lösningen som med draget dödar flera (de s.k. vännerna) individer.
#52 "Orkar inte hitta en lösning" - okej, vad har du för idé på lösningar till mig? :)
- Zoella
#53 Kolla upp på vc exakt vilka vitaminer/proteiner du saknar och ta tillskott. Allt har en anledning.🙂Eller testa ta lite olika vanliga sorter, läs på skitmycket om näringslära. Det är mycket bredare än man tror, och förutom att kunna vara frisk Vegan så får man massa värdefull kunskap på köpet.😃Det finns massa bra saker och sätt och så skulle jag vilja säja att veganism är lättare än många tror. Sedan är jag inte säker på att du var seriös på din fråga men det gör inget.😂
#54 Det har jag redan gjort och det har inte funkat. :) Jag kände att det du skrev var väldigt riktat mot mig, därför jag frågade.
- Zoella
#52 utan bi odlingar så skulle väldigt många jordbruk få stora problem se där har du ett område där djurhållning är ett måste för att hålla våran population.
odlingar dödar miljontals par djur och organismer varje gång en åker plöjs opsi
o tja kan du hitta en lösning på att jag spyr av dom flesta grödor så berätta gärna fast jag kommer inte överge mitt kött för det men någon annan som ej kan med konsistens/smak/lukt kan säkert ha nytta av det. sen finns det medecinska orsaker till att vissa ej kan överleva på vegensk föda enbart fast dom är väll bara känsliga.
men vad trevligt att avlivning inte ska finnas så vi människor ska bara gå runt som nån sorts över organism och stå och titta på när djur dör av skador sjukdomar och svält.
låter som en trevlig värld du vill ha personligen tänker jag fortsätta avliva djur för att bespara dem lidande (och ja jag tänker fortsätta att äta kött då jag snabbt skulle bli och lida av akut näringsbrist om jag skulle sluta äta)
#55 Oj nej det var inte meningen, har hört flera gånger om sådana situationer. Vad exakt har du gjort och hur funkade det inte, vilka "symptom" hade du? Åt du tillskott? Vad hade du brist på?🙂Vad åt du på en vanlig dag? Det finns anledningar till allt.😉
#56 Vet du vilka näringar du skulle få brist på?😉
#58 tja vilka näringsämnen blir man o sakna på en kost bestående på bröd och potatis det är typ allt från växtriket jag kan äta utan att det kommer i retur ur munnen efter en kort vistelse i magsäcken. så ja lycka till att hålla liv i mig på vegansk kost
#59 Vad är det för sjukdom du har som gör att du kräks upp allt förutom bröd och potatis? Om det verkligen är sant att du bara får i dig animalier, bröd och potatis så borde du har näringsbrist i typ allt 🤔
#60 det är det faktum att jag verkligen inte klarar av mat jag ej kan med smak konsistens eller doft på. och brister på en del vitaminer och mineraler det har jag garanterat skulle det visa sig att jag ej har det då blir faktiskt jag själv förvånad.
kan säga att jag är känslig på potatis också är det inte perfekt kokad så kan jag ej äta den och en del potatisar går ej o äta ändå då dom smakar jord och det finner jag ej aptitligt
#61 Jag är nästan säker att om du vill så kan du lära dig att gilla grönsaker. Man måste inte äta dem råa. Hitta goda recept. Hacka smått och blanda tillsammans med någonting. Ta små steg. Det låter verkligen riskabelt att bara leva på animalier. Sambon åt bara mackor med Nutella, pasta, pannkakor och flingor när han bodde hemma hos sina föräldrar. Han avskydde grönsaker, speciellt tomater som han påstod sig vara allergisk mot. Men när vi flyttade ihop så lagade jag mat med grönsaker och det var "äta eller låt bli". Han åt maten och började gilla det mer och mer. Nu är han Vegan, älskar grönsaker och hans favoritgrönsak är tomat 😃
#63 😂
Jag undrar om jag kanske borde laga mat åt Cragan😃
#56 "jag kommer inte överge mitt kött för det"
Det är inte ditt kött att överge, det är andra individers kött. Jag har inga som helst problem med att du äter ditt eget kött, det är upp till dig.
"utan bi odlingar så skulle väldigt många jordbruk få stora problem se där har du ett område där djurhållning är ett måste för att hålla våran population."
Det är en ännu större anledning till att sluta stjäla honungen för bina. Hjälp dom på ett osjälviskt sätt istället och låt de behålla sin naturliga föda som de mår bäst av. Vill man seriöst rädda bina så låter man de behålla sin honung.
"men vad trevligt att avlivning inte ska finnas så vi människor ska bara gå runt som nån sorts över organism och stå och titta på när djur dör av skador sjukdomar och svält."
Det stämmer inte riktigt. Dödshjälp är något som både mänskliga och icke-mänskliga djur bör ha rätt till om de lider och det inte finns något hopp om bättring. Idag avlivas/slaktas/dödas dock djur som är fullt friska för att vi ska använda deras kroppar till produkter eller för att de på andra sätt inte är önskvärda.
#62 vilken hjälp skall dom kunna ge programmera om mina smaklökar o hjärna eller? kost tillskott finns visserligen men då skall man ha råd med det också
#63 jag är säker på att du kan lära dig att slakta så hur kul var det o höra
o du tror inte folk har försökt med dom flesta trix med att få i mig vegetarisk föda? är bra jävla trött på påståendet att du kan nog om du bara gör si o så
#67 läs vad ts har skrivit då hon faktiskt har skrivit att det ej är det bästa för djuren att avliva och inte skrivit att det gör det mesta ej är i djurets intresse att bli avlivad en sju jäkla skillnad i dom 2 olika sätten att säga det.
o jo köttet är mitt djuret som byggde upp muskulaturen som kött är är dött och behöver det ej längre.
bina dom blir utnyttjade hur man än vänder och vrider på det (och är inte att folk skattar bi kuporna som ställer till det för bina)
#68 Visste inte att frukt och grönsaker var ett så känsligt ämne för dig. Ber om ursäkt om jag sårade dig.
#69 likt som det blir drygt i längden för någon som exkluderat kött i sin diet av någon orsak att få höra om att den nog kan äta det eller det blir det drygt i längden även för mig förvånande va?
#70 Bör man inte räkna med det på en vegansajt? Om jag går in på djurförtryckarsajter så får jag räkna med att man förespråkar djurförtryck.
Samma här, vi förespråkar veganism. Det får du tåla. Dina handlingar att du väljer att döda och äta andra individer för att det är gott och du inte gillar grönsaker behöver inte respekteras av veganerna här.
#71 förespråkar det inga problem. försöka få det som att man blir nån sorts över människa av det där kan du ge dig på att jag säger emot (därför jag ens börja skriva i denna tråd)
o så var det där med respekt ger man ingen så kan man då inte räkna med att få någon.
Jag kan säga att jag förstår hur ni tänker, men om jag säger att jag håller med i vissa saker så är jag ju dubbelmoralisk just för att jag äter kött.
- Zoella
#73: Jag tror ingen förväntar sig att du helt plötsligt ska sluta äta animalier, men om du håller med om en del saker så kan det vara värt att fundera på varför du håller med och hur det kommer sig att du äter kött. För mig tog det drygt ett halvår att bestämma mig för att bli Vegan, just för att jag kunde förstå själva tankesättet men kände att det skulle vara nästan omöjligt för mig (fast tydligen var det inte det, haha)
#74 Jag har ju skrivit att jag inte har möjlighet till att bli Vegetarian nu.
- Zoella
#72 Att komma in på en vegansajt och kalla djurrättsaktivister för nötter och idioter är inte särskilt respektfullt. Jag tycker dock att din person ändå blivit bemött med respekt här. Att dina handlingar inte respekteras det får du som sagt tåla.
Ingen har talat om övermänniskor. Det är precis det som veganer inte tror att de är. Vi tror inte att vi är bättre än någon annan och därför har vi inte rätt att ta någons liv för att de smakar gott. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om icke-veganer.
#76 då kan jag säga att vi uppfattar en del personer som råkar vara veganer helt olika då jag och många med mig uppfattar en del som att dom tror att dom är bättre än bland kostare bara pga sin diet. svar 64 65 och din 66 är det vad du kallar respekt? isf har vi helt olika defenition på det ordet
och att jag kallar en del sk djurrättsaktevister för nötter och idioter det kan man faktiskt koppla till respekt delen också då dom ej ger folk sin respekt o därför ej kan förvänta sig att få någon sådan i retur, o den typen av människor vill jag personligen inte ha respekt av ens engång så dom kommer aldrig få min respekt.
#78 vart talar jag om dom som demonstrerar? det är dom som står o skanderar och sysslar med terrorism (o jo ut släpp av minkar höns osv går under defenitionen terrorism) demonstranterna jag delar inte deras uppfattning men jag kan ändå bemöta dem med respekt den där andra gruppen där är det en helt annan historia.
#79 Då är det bara en del av djurrättsaktivister som du inte respekterar då? För det finns många djurrättsaktivister som inte sysslar med utsläpp och förstörelse.
Jag håller med dig att utsläpp och förstörelse är dåligt och kontraproduktivt, men många djurrättare tar också avstånd ifrån det.
Så djurrättsaktivism är ofta inte den typen av aktivism.
#80 då dom som sköter sig och följer lagar inte hörs eller ses ta avstånd från dem som ej gör så om man ej frågar, så gissa vad gemene man kopplar till ordet djurrättsaktevist om du gissar på dom som följer lagar så gissa igen. dom mest extrema hörs mest och formar hur folk ser på hela gruppen tyvärr o det gäller det mesta inte bara för djurrättare.
#82 må så vara men gissa hur folk resonerar människorasen är full av fördomar jag har fördomar du har dom säkert med alla har dem även om vissa försöker påstå att dom är fördomsfria så gräver man bara djupt nog så går dom att hitta där nere i dunklet.
#84 jodå det är jag men att avskriva att folk blir o tänka på ett visst sätt pga fördomar får dom inte att tänka på det sättet mindre, utan krävs mer information till dem så dom kommer till insikten själva om att deras åsikter var baserade på fördomar.
är dock så pass pessemistisk så att jag vågar säga att fördomar kommer vi som människor aldrig bli av med helt, men vem vet med massa hårt arbete kan det hända att vi lyckas få bort majoriteten av dem iaf
Om ni är djurvänner, varför äter ni upp djurens mat då? :/
- Zoella
#87 Försökte du vara rolig eller bara dryg?
#88 Jag försökte vara rolig, men kunde nästan förutspå att "vissa" skulle ta illa upp. ^^ Men om man tänker efter, om alla slutade äta kött (för det är väl erat "mål", right?). Hur skulle det gå då?
- Zoella
Det fungerar inte så, NordicSunset. Läs på innan du drygar.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
#90 "Drygar"? Der chockar mig faktiskt att folk tar så illa upp, jag var sarkastisk. Ber så mycket om ursäkt!
- Zoella
Rent tekniskt så konsumerar redan en köttätare mer "djurmat" än en Vegan gör, eftersom vi äter spannmål direkt istället för via djur. Brown University gjorde en undersökning 1990 kallad World Hunger Program där de kom fram till att världens totalt skördade spannmål skulle kunna räcka till 6 miljarder om alla var veganer, men endast 2,6 miljarder köttätare. Det finns tillräckligt mycket mat för oss alla, även djuren. I en vegansk värld skulle inte djur massproduceras på samma vis vilket innebär att mängden foder som behövdes skulle minska avsevärt. Många djur får dessutom mycket mer kraftfoder än de egentligen skulle behöva eftersom de ska växa så fort som möjligt och kosta så lite som möjligt, vilket kan ses som ett slöseri av resurser.
#92 Oj! :o Tack för ditt informerande svar!
- Zoella
#91 Jag tog inte frågan seriöst, det var ju lite svårt göra…
Men om du skojar så sätt gärna en "😉" eller liknande så blir det ju tydligare.
Icke-veganer äter seriöst kalvarnas mat, det är absolut inte djurvänligt och så äter ni väl hundars och katters mat och alla andra köttätande djurs mat också + vegetabilier, så jag tycker att icke-veganerna äter djurens mat ännu mer i så fall…😎
#94 vissa av oss är dock defekta så vi äter bara djuren direkt 🤪
fast idiotin med kraftfoder för produktions djur det är ett gissel jag gärna skulle se att vi blev av med
Varför är det okej att vissa djurarter får leva på andra djur men inte oss människor? ser man på det rent allmänt så är vi också en art som vill överleva. Och att vi kan överleva på både kött och veganskt säger ju att det varken är rätt eller fel rent naturligt att bara äta det ena eller det andra eller en blandning av dom två.
#96 Därför att vi har ett val. Vi kan välja att inte döda och äta djurens kroppar helt i onödan.
Vi kan ge djuren ett moraliskt värde och bli veganer. Eller så kan vi välja att inte bry oss och komma med en massa ursäkter till varför vi inte vill ändra våra gamla vanor.
#97 precis, det är där moralen kommer in i bilden igen, något vi människor hittat på. Ute i naturen så är det inget konstigt om en art dödar en annan art. Hade människan utvecklat en resistens mot kött så hade det varit en sak men nu är det inte så och det är därför jag själv bland annat fortsätter äta kött.
#89 Jag förstod att du inte menade allvar, men det där är ett väldigt uttjatat skämt 😛
#98 Nu när du ändå jämför dig själv med faktiska köttätare, när du ser ett djur känner du då hur det vattnas i munnen på dig och instinkten att jaga det här djuret, döda det och sedan äta upp det med hull och hår (bokstavligen)?
#100 alla arter är inte samma. Man kan dra likheter ja, men det betyder inte att man är exakt lika. Till din fråga nej det gör jag inte. Men ser jag en köttbit då vattnas det i munnen på mig ja.
#101 Jag tror nog att riktiga köttätande djur känner att de blir sugna när de ser ett djur, annars hade de inte ätit djuret.
Precis för du ser inte de inplastade köttbitarna som djur, utan du ser de som "fläskfillé", "flintastek", "grillkorv" osv. Du har ingen koppling till djuret du tuggar på. Du vet inte vems muskler, lever osv du tuggar på. Du hade lika gärna kunnat äta en annan människas kroppsdelar.
Hade du stått och sett på när det livrädda djuret (som fått stå instängd och fastbunden på betong största delen av sitt liv) dödades, sedan flåddes, styckades och paketerades och sen la slaktaren (tänker alltid på skräckfilm när jag hör ordet "slaktare" och "slakthus") muskelbiten i dina händer, då hade du nog inte varit lika sugen.
#102 kanske, kanske inte. Men jag är faktiskt mycket väl medveten om vad det är jag äter. Ja du tror att "riktiga" köttätare känner sug men du vet inte. Det kan bara vara att dom känner en instinkt att döda sitt byte. Att det är ett naturligt beteende att döda det och sedan äta det. Behöver inte alls ha något att göra med hur man ser djuret innan.
#103 Jag säger inte att folk är dumma. Klart att man vet att kroven kommer från en gris osv. Men jag tror inte att folk vågar ta reda på hur det faktiskt ser ut när "maten" blir till eller vem det här djuret var innan den dog för smakens skull.
Om de riktiga köttätarna (du vet, dem med klor, vassa tänder och snabbhet för att kunna jaga, döda och slita sönder) bara känner en instinkt att döda och sedan äta ett djur utan att vara sugna eller hungriga så låter det poänglöst. Det är hungern som styr en när man är ute efter mat (om man inte tröstäter 😛).
#104 hos dom flesta rovdjuren kan man dock trigga jakt betendet även när dom är mätta och belåtna, och så finns dom rena överslagshandlingarna också där rovdjur gått in i hägn så bytes djuren inte kan komma undan blir triggning på triggning på triggning med alla bytes djur som springer runt där inne.
#105 Visst, jag vet att det finns vissa djur som dödar för jaktens skull och inte för att äta, men jag skulle nog ändå säga att för det mesta är det för att äta :P Känner du att döda djur för mat eller skojs skull ligger i din natur?
#106 för mat jopps o är nått jag gör också dock begränsad till det jag själv föder upp i det syftet + fisk dom få gånger jag kommer iväg och fiskar.
finns dock dom som även dödar för att dom finner det kul känner en som jagar för att det är kul i första hand och mat i andra hand, fast han tar även nöje i det perfekta skottet så är ju inte som att skjuter på allt han ser utan vill fälla bytet på ett sådant sätt att djuret inte hinner reagera innan det är dött.
#104 Det må så vara men det är också att generalisera. Hade jag kunnat så hade jag hellre fött upp min egen mat osv så du kan inte dra alla över en kam. Sen vet jag inte riktigt hur du tänker. Såklart menade jag det inte så men det är ju en instinkt dom har, när dom blir hungriga så går deras instinkt igång att för att få mat måste jag fånga detta bytet, vilket i sin tur är ett naturligt beteende. Så javisst är det hungern som styr, har inte sagt något annat.
#107 Så du känner att när du är hungrig så känner du att nu måste du ut och jaga och döda ett djur? Intressant.
Du vet att mörda djur för att det är kul oftast ses som ett "symtom" till att psykisk ohälsa?
-
#108 Jag har svårt att förstå människor som känner att de vill föda upp sina egna djur för att sedan döda dem och slakta dem med sina egna händer. Speciellt inte när människan har någonting som kallas empati, eller ja i alla fall de flesta utav oss.
#109 kan till och med hända att att jag blir hungrig av att se lam kalv och kor. betyder dock inte att jag smyger ut o letar efter byten när jag är hungrig
plåga djur är ett varnings tecken för psykisk ohälsa o sen har vi det fina ordet mörda är nått som endligt ordets defenition gäller människa vs människa även om folk med en viss livsskådning gärna sätter det när en människa avlivar/dödar ett djur🤫
o sen skrev jag någon stans att den jag känner är frisk 🤪
Ja du har rätt till att känna så. Jag skulle isåfall inte slakta dom själv men det behöver vi inte gå in på. Försöker du pika mig?
#108 Du har gjort ett aktivt val att stödja och försvara djurförtrycket och att inte bry dig.
Men du kan alltid välja att bry dig istället för att hitta på ursäkter, det är upp till dig.
Har du samma moraliska inställning till våldsamma handlingar mot mänskliga djur?
#112 Att du blir hungrig av att se lamm, kalv och kor har jag svårt att förstå helt ärligt. Varför smyger du inte ut och letar byten när du är hungrig?
Jag vill säga "mörda" för att för mig så är mörda och döda typ samma sak. Mord är egentligen samma sak som att ha dödat någon bara det att det handlar om en annan djurart än människa. Förstår inte varför det ska vara skillnad ens :P
Hur kan du vara så säker på att han är frisk? Bara för att du anser att det är normalt att din kompis tycker att det är skojigt att springa runt i skogen med vapen och döda.
Jag lägger ner den här konversationen, måste ändå återgå till mina studier :P
#113 Du vill inte döda djuren du föder upp för att du tycker att det är för jobbigt känslomässigt kanske?
Det är en pik till alla som tycker att det är normalt att slakta eller betala någon för att slakta djur för sina smaklökars skull.
Nu lägger jag ner den här konversationen.
#114 & #116 Såklart har jag gjort ett aktivt val att fortsätta äta kött. Men jag kommer inte med ursäkter, jag försöker förklara hur jag ser på det. Sen att ni väljer att säga att jag inte bryr mig och ger mig pikar är eran ensak, tycker bara det är tråkigt att det ska behöva bli så. Blir ledsen att ni känner att ni ska behöva skriva så. Jag har inte sagt något negativt om veganer och har inte pikat er eller dylikt. Ni har tolkat mina inlägg fel med vilje av att kunna skriva era saker om mig och mina förklaringar. Tycker det är tråkigt när man inte kan diskutera utan att börja ge ut pikar och få någon att må dåligt såhär. Det jag har skrivit nu är bara vad jag känner inför hela diskussion som kretsat kring mina inlägg.
#115 åter igen har jag skrivit att han är frisk?
själv ser jag skillnad på dom 2.
och att jag inte smyger ut och letar bytesdjur när jag är hungrig beror helt enkelt på att jag ej behöver gör det.
lycka till med studierna kunskap är en viktig sak och skall alltid försöka utökas 🙂
#117 Hur ska jag tolka dina inlägg?
Har du samma moraliska inställning till våldsamma handlingar mot mänskliga djur som du har mot icke-mänskliga djur?
Gör skillnad på sak och person. Ingen kritiserar din person, enbart dina handlingar
och ditt försvarande av djurförtrycket. Jag har också varit icke-vegan för några år sedan med ungefär samma åsikter som dig. Men jag har gjort ett aktivt val att ta avstånd ifrån det. Det kan alla göra, om man bryr sig och vill.
#119 vad menar du med mänskliga och ickemänskliga? När ni skriver att jag inte bryr mig så är det självklart att jag tar det personligt. Bara för att man gör ett visst val så är det inte lika med att man inte bryr sig. Allt är inte svart och vitt.
#120 Mänskliga djur = människor (vi är ju också djur) och icke-mänskliga djur = arter som inte tillhör vår egen art.
Det är dina handlingar och ditt försvar av djurförtrycket som jag kritiserar.
Jag är säker på att du bryr dig om hundar och katter och tycker att djuren ska ha det "bra" medans vi utnyttjar dom och innan vi dödar dom. Men djuren utnyttjas och dödas fortfarandehelt i onödan för din skull och det bryr du dig inte om, annars skulle du välja bort det.
#121 okej. Om du menar våldsamma handlingar såsom i hur dom behandlas vid slakt och däromkring så har jag redan inne i tråden skrivit att jag inte håller med i hur dom behandlas där. Men då får du skriva det istället för att skriva att jag inte bryr mig är personligt och det vill jag inte veta av. Jag anser inte att det är i onödan då jag anser att äta kött är naturligt. Lidandet ooch behandling av djuren är dock inget jag håller med i. Så visst bryr jag mig. Sen att jag inte väljer att leva som du eller andra veganer betyder inte att jag är en hemsk människa som inte bryr mig om något djur och bara vill äta upp alla och har något fel på min moral.
#122 Men det kanske är lite fel forum för dig då att hävda din djurvänlighet och ditt naturliga beteende till att äta kött? Du vet att du kommer bli ifrågasatt. Du vet vad veganer står för och att det är lika fel att döda ett djur för mat oavsett om de lidit eller gått en snabb död till mötes. Så varför så ihärdig om detta? Ingen kommer klappa dig på axeln för att du respekterar vissa typer av djur.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
#123 det är ett diskussionsforum, och även om vi är inne på Vegan.ifokus så trodde jag ändå att alla var tillåtna att skriva sin åsikt och delta i diskussioner oavsett Vegan eller ej? Men det kanske var fel av mig att tro det? Frågeställningen i #0 tyckte jag inte bara riktade sig mot veganer utan oss köttätare också. Jag skriver inte här för att få er att ändra uppfattning, ni får gärna vara veganer om ni vill det, har aldrig skrivit något annat. Men som sagt, jag trodde att det var meningen att vi skulle diskutera.
#124 Absolut är det ett diskussionsforum. Om veganism om åsikter där i kring. Men jag ser inte riktigt att du vill diskutera om veganism, utan snarare hävda din rätt att äta kött. Och där kommer du tyvärr inte få medhåll, vilket kan tyckas vara slöseri av tid.
Är ju en helt annan sak om du är intresserad av veganism och vill veta mer eller ifrågasätta! Vitt vad jag läst är det inte vad du vill.
Förväntar du dig att någon Vegan ska förstå och "respektera" ditt köttätande? Jag förstår bara inte poängen. Att utnyttja djur är för oss många lika illa som vilket annat mord som helst. Mänskligt som icke-mänskligt. Det kommer bli tråkig stämning om en köttätare kommer in och försvarar mord.
#125 Det hela började med att jag svarade #0 på hennes inlägg sen fortsatte inläggen för jag hade frågor och någon hade frågor om mina inlägg å så har det fortsatt men visst tycker du inte att jag mer hör hemma här så får jag ursäkta min OT bland dom sista inläggen och dra mig tillbaka.
#126 Självklart hör du hemma här för att lära dig mer om veganism! Jag vill bara påpeka att det inte är konstigt och inte finns någon anledning att ta illa upp, om du exempelvis, börjar förespråka köttätande i ett veganforum 🙂
Det kommer inte få någon större support, helt enkelt. Samt uppröra känslor eftersom vi inte gör skillnad på individer.
#122 Nej, det är inte det jag menar. Jag menar att du inte bryr dig tillräckligt om de djur som slaktas och utnyttjas helt i onödan för att du väljer att stödja det.
Jo, oavsett vad vi åt på stenåldern, så är det idag helt i onödan.
Om det känns dåligt att höra att jag tycker att du inte bryr dig så är det ingenting emot hur dåligt djuren känner det när de dödas och utnyttjas för din skull.
Jag tycker inte att du är en hemsk människa, men jag tycker att du har fel i din moral som exkluderar icke-mänskliga individer.
#128 så med den logiken så hade en barndoms väns far nått fel på sin moral och brydde sig inte nog då han hade dött om han övergivet sin kött baserade diet. (hans tarmar var inte långa nog att få ut näring ur vegetabilier han hade kvar totalt 4m tarm efter en olycka) och likadant för alla andra som av olika fysiska orsaker ej kan överleva på vegansk mat.
#129 Men de flesta av oss dör inte av att äta en vegansk kost, utan mår tvärtom bättre än man gjorde på en blandkost.
Man kan nog i medicinskt syfte forska fram näringsrika alternativ till de som inte kan ta upp näring direkt ur vegetabilier.
Finns det inte redan så kommer det säkerligen att prioriteras i en vegansk värld. Ingen ska behöva dö av näringsbrist och veganer är lika måna om mänskliga som icke-mänskliga djur. Om en läkare bestämmer att man behöver just animalier för sin överlevnad och skriver recept på det så får man se det liknande som en livsnödvändig medicin. Vi behöver inte avstå från livsnödvändiga mediciner.
Men de som kan leva på en vegansk kost, vilket är väldigt många, har ingen moralisk ursäkt till att försvara och stödja djurförtrycket.
#130 Helt rätt!
#130 fast det väcker den mer intressanta frågan vems eller vilken kulturs moral skall man gå efter? som för mig och väldigt många med mig så ser vi inget moraliskt fel i att äta kött och vi är väldigt medvetna att det är muskelfibrer från djur vi äter.
det betyder inte att vi stöder missförhållanden i djurhållning eller inte arbetar för att få bort den och det sjuka resurs slöseriet med att odla grödor som djur forder till djur som kan äta vall.
där emot kan faktiskt våra röster räknas hårdare av producenterna då vi trotts allt är deras kunder vad någon med en vegansk livstil anser det bekommer dom troligen inte. eller med andra ord vi ser till att pengarna kommer till producenter som vi vill stödja och i en Vegan ser inte producentern ett endaste öre så varför lyssna på dem.
#132 Jag förväntar mig inte att animalieproducenter ska lyssna, jag skulle inte lägga tid och energi på något som får människor att fortsätta stödja djurförtrycket med gott samvete. Men utan konsumenter finns det inga producenter.
Jag förstår att du inte ser något moraliskt fel i att utnyttja och döda djur, då skulle du ta avstånd från det istället för att försvara det. Det är för att du tänker som en speciesist och inte ser något fel att diskriminera icke-mänskliga djur.
Speciesism är dock lika moraliskt fel som rasism, homofobi eller sexism.
#133 endligt din moraliska kompass ja. för mig är det milsvid skillnad mellan att se skillnad på olika arter eller att tycka att nån speciell hudfärg eller nått kön är bättre än det övriga.
#134 Mördare har inga moraliska problem med att mörda andra individer, rasister har inga moraliska problem med att nedvärdera andra individer pga ursprung, sexister har inga moraliska problem med att nedvärdera kvinnor. Det gör det inte moraliskt rätt, även om de själva anser det.
#135 är du säker på att du vill sänka diskutionen till den nivån? ger dock svar ändå
likt så är det milsvidd skillnad på specism eller vad det nu heter som faktiskt knappt existerar för andra än personer i vissa grupperingar och folk som ser skillnad i andras värde pga kön hudfärg eller religon då det i alla dom fallen handlar om samma art. (du ser jag diskrimenar inte ens mot dom männen som blir slagna i sina förhållanden sexism går åt bägge hållen så på ett sätt var ditt ordval som ger vinklingen att det är kvinnor som bara råkar ut för det sexistiskt)
och man är ute på hal is om man ens försöker jämföra sakerna om man frågar mig iaf men det är min personliga åsikt
#136 Ser ingen annan sänka diskussionen än du.
#137 sänka diskutionen det gjordes när rassism o sexism drogs in i det hela på sättet det gjordes och att du inte kan se att nån annan sänkt nivån det får stå för dig det
Förr i tiden var det alltid dom udda som drev evolutionen, Mörkhyades rättigheter, kvinnornas rättigheter, homosexuellas rättigheter alla som kämpade för detta i första hand var udda på sin tid och galenförklarades och de fick mycket motstånd av människor som tyckte att förtryck och orättvisa var okej. Mökhyade ansågs vara som mindre intelligenta, de ansågs vara som nutidens icke mänskliga djur. Man kämpar fortfarande kvinnor, homosexuella, mörkhyade osv. dock har nu kommit något nytt man kämpar för, Djurens rättigheter. De har lika stor rätt att leva som mänskliga djur.
Om man nu tar sig friheten och käkar upp dessa och utnyttjar dem på värsta sätt och tycker det är okej då är man ingen djurvän, detta gäller framförallt om man konsumerar kött, mjölk och industriägg om man konsumerar detta är man ingen djurvän. Man kan gilla djur både för smak och som kompis i vardagen, men man är ingen djurvän.
I ryssland är det fortfarande att man kämpar för homosexuellas rättigheter, och man kämpar mycket för andra rättigheter, för barn också för den delen. Utvecklingen för olika individers rättigheter går trög men det går framåt, det är mer och mer människor som accepterar mörkhyade, homosexuella, kvinnor och barn och tycker att alla de har lika stor rätt att leva. Till slut tror jag att minst 90% av befolkningen kommer acceptera alla dessa olika individer. Så kommer det troligtvis också bli med veganismen det blir fler och fler. Fler och fler tycker att djuren har lika stor rätt att leva som vi, till slut kommer nog också minst 90% av befolkningen inte använda sig av animaliska produkter längre.
Förr var mörkhyade och djur testobjekt nu är det djur som är testobjekt, flera länder anser fortfarande att homosexualitet är en sjukdom och flera tycker att det är moraliskt rätt att förtrycka folk och djur på detta vis. Men hur man än vänder det så kommer det aldrig vara okej att förtrycka individer, må köttätae tro det och tycker att veganer är övertygade från början. Saken är ju faktiskt att veganer troligtvis har rätt, det är inte okej att förtrycka individer bara för att de är olika, varken mänskliga djur eller icke mänskliga djur är okej att förtrycka.
Om man nu besluter sig att det är okej med detta förtryck och man fortsätter käka kött och konsumera andra animaliska produkter, har du tagit beslutet för dig som person, men beslutet är inte bara ditt. Med det beslutet tar man andra individers rättigheter också om DU tagit beslutet är det inte ditt eget utan effekterna visas på andra individer som har egna personligheter, personligheter som du aldrig fått lära känna utan du bara äter upp en personlighet som bara fanns en gång på hela jorden.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#138 Poängen var att man kan rättfärdiga vilka onda handlingar som helst genom att säga att man anser det moraliskt rätt. Det var ett exempel på sexism att nedvärdera kvinnor, men det tror jag du förstod. Givetvis kan även män diskrimineras.
Man sänker inte diskussionen genom att jämföra mänsklig diskriminering med icke-mänsklig diskriminering. Det är en speciesistisk åsikt som grundas på att det är nedvärderande för människor att jämföras med icke-människor, vilket det inte är.
Undrar lite ni som inte äter kött eller något som kommer från djur och tycker det är omoraliskt att göra det. Hur gör ni med resten av sakerna i era liv. Äter ni endast ekologisk obesprutad mat? Är era hygienprodukter ekologiska och otestade på djur? Köper ni saker gjorda i eller av läder, ull, dun? Kör ni elbil? Källsorterar ni och är noga med att inte släppa ut skadliga ämnen i naturen? Tar ni läkemedel som har testats på djur? Har ni katt, hund eller något annat djur som äter kött? Hur tänker ni kring det?
Ofta ekologisk mat,
ej ull, dun, läder och päls (såklart)
Otestade på djur försöker man så långt det går men man kann inte vara helt säker att det inte nån gång testats man gör det ästa utav det man har möjilghet till.
Jag kör ingen bil utan cykel, tåg och buss. men jag kommer iallafall köra så naturvänligt som jag har möjligheten till.
Jag är väldigt noga med att inte släppa ut skadliga ämnen.
Om jag behöver dessa läkemedel för att bli frisk eller för att överleva kommer jag ta dem.
Vi har både hund och katt och jag tänker inte omvandla dessa till växtätare eftersom de är köttätare(också om hundar nästan är allätare). Det har med djurets frihet att göra att ge dem så naturligt som möjligt, sedan finns det veganer som tycker att man gott kan nära en katt med veganmat, det må ju gå, men jag tycker att det är fel. Hellre ringer jag jägaren som är till för bilolyckorna med djur och ber honom att ge oss djurets kött. Så som många djurparker gör.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
# 141
1. I det mån det är möjligt
2. Ekologiskt i den mån det går, köper aldrig djurtestade produkter.
3. Nej.
4. Min bil är gammal. Om jag skulle köpa en ny bil så skulle jag köpa en miljöbil om det är ekonomiskt möjligt.
5. Ja, i den mån det är möjligt
6. Äter ej läkemedel, men veganer behöver ej avstå från livsnödvändiga läkemedel.
7. Jag har inga köttätande djur. Hade jag det skulle jag ge veganmat i den mån det går. Annars så skulle jag göra som #142, ringa jägaren. Jag tycker dock att vilda skadade djur i första hand ska behandlas/hjälpas och eftersom jag är emot fortsatt uppfödning av domesticerade djur så ser jag inte hund och kattmat som ett framtida problem. Veganmaten som finns till dessa djur är väl utvecklad och kan säkert förbättras till den grad där animalier inte är nödvändigt över huvud taget.
1. Kan jag köpa det ekologiskt så gör jag det. Tänkte också börja odla lite själv på min lilla balkong :)
2. Köper jag produkter så är det veganskt eller så har jag kollat upp med företagen ang. ingredienser och kemikalier.
3. Nej.
4. Tyvärr så har vi inte råd med elbil just nu så vi har en liten bil som drar så lite bensin som möjligt och vi kör bara med den på helgerna.
5. Japp.
6. Jag tar inga läkemedel, men skulle jag behöva ta mediciner för att överleva så gör jag det.
7. Nej, bara en liten frigående kanin :) <3 Skulle jag någonsin ha köttätande djur så skulle jag som veggie4every1 sa, ge vegansk kost i den mån det går. Men adopterar jag ett till djur till min familj så skulle det nog bli en hund och de är allätare :)
Undrar om någon har ett bra svar på tal på #139? Eller citerar, "kanske inte finns det."😉Bra *~hamsterhamster~*👍
Såg längre upp ett påstående att "det vattnas i munnen på riktigt köttätande djur när de ser ett byte", något i den stilen.
Stämmer inte ett dugg, man kan ju undra vad för kunskap folk ens besitter vad gäller djur.
Min hund är en karnivor, köttätare. Allt han får är 100% animaliskt, rå form dvs inget torrfoder utan riktigt kött, organ, ben osv.
Inte tusan blir han sugen på andra (hela) djur för det?
Han bor tillsammans med smågnagare och ännu har han inte blivit sugen på dem, han vallar och leker med grannens kanin… ;)
Katterna hos min pojkvän bor ihop med två kaniner, men de verkar inte särskilt sugna de heller.
Innebär det då att hunden & katterna är veganer?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#146 Djur kan inte vara veganer eftersom det är ett moraliskt ställningstagande.
Men om du menar att hundar och katter är växtätare pga att de inte äter kaninerna eller smågnagarna de bor med så är svaret givetvis inte😐
Vad är poängen med frågan?
#146 Spännande, berätta mer om ditt liv som hund-katt 😃 Skoja bara, men berätta gärna varför du tror att det är så att djuren i naturen äter djur utan att de känner en instinkt att äta djuren 🙂 Chansar de bara vad det är de ska äta för att överleva?
För mig är det enkelt: en djurvän är någon som visar djur hänsyn och respekt. Precis som med människor.
Jag anser inte att man kan vara en god "vän" med någon som man beslutat (direkt eller indirekt) att skicka till sin död. Skulle tro att alla håller med om det egentligen.
Medarbetare på vegan ifokus.
#149 Så enkelt är det 🙂