Vegan iFokus

Vegan

Etikettermiljöklimat
Läst 3211 ggr
veggie4every1
6

Vegetariskt matlagningsprogram i SVT

Ni har nog hört att det blir ett vegetariskt matlagningsprogram till årsskiftet i SVT.

Då hoppas vi att det verkligen förstås blir vegetariskt och inte med komjölk, ägg, ost, honung eller andra animalier.

Om SVT vet att vegetariskt betyder utan animalier, då ska det bli kul att se🙂

Bra initiativ från de här personerna oavsett👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
0

Såhär har SVT svarat på mail:

"Hej, tack för din fråga. Det som är klart för närvarande angående detta program, är att vi kommer att sända det runt årsskiftet. Utöver det, som innehåll och utformning med mera så finns det inga beslut fattade.

Hälsningar,"

[Synnerlig]
2

Man kan kommentera vidare på den här http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/770888#svtTSComment-1652373

Då ser de hur många vi är som vill ha ett veganskt matlagningsprogram :)

veggie4every1
3

http://www.metro.se/metro-debatt/jonas-paulsson-svts-nya-matprogram-maste-vara-veganskt-allt-annat-vore-en-mardrom/EVHocr!Dxz8kPFZzMUQ/

"Språkglidningen som medfört att mjölkdrickare, äggkonsumenter och till och med fisk- och kycklingätare kallar sig för vegetarianer skapar förvirring,"

"Att hävda att det finns en etisk åtskillnad mellan att äta kött och att äta andra animaliska produkter är lika ologiskt som att hävda att det finns en moralisk skillnad mellan att äta stora svarta kor eller att äta små vita kor"

Dagens sanning.

Lyssna nu på detta SVT.

Väckarklocka

veggie4every1
0

#2 Bra där Synnerlig, och det har ju redan blivit en hel del kommentarer för SVT att fundera på. Hoppas det blir många fler👍

Väckarklocka

Lustgas
0

#3 Åh, vad arg man blir när man läser vissa kommentarer bara.

veggie4every1
0

#5 Haha, bra som blodtryckshöjare😃

Väckarklocka

Grace2009
0

Jag hoppas också på ett vegetariskt program, men framför allt ett program där man lagar riktig mat från grunden. Jag tycker det är så bedrövligt tråkigt med halv- och helfabrikat, så jag hoppas de gör biffar och dylikt själva.

veggie4every1
0

Jag skulle vilja se både och. Jag tror att en del tycker det verkar krångligt och tidskrävande med veganmat och för dom är det bra med lite hel och halvfabrikat.

Jag hoppas på att programmet kan hjälpa till och normalisera vegankosten så att icke-veganer känner att det är något de behärskar och att det inte behöver vara svårt. Att det är enkelt att vara Vegan även om man inte är särskilt matlagningsintresserad, som mig, haha😃

Men vi får se, bara det blir veganskt så får man vara glad🙂

Väckarklocka

Lustgas
1

#6 Hahah, bra att du ser det positivt! 

#8 Personligen tycker jag att mycket "grundmat" kan vara så löjligt enkel ibland. Typ soppa med bönor eller linser "istället" för kött/kyckling/fisk, eller raw food-soppa som tar typ fem minuter att göra. Eller sallader, för den delen. Förstår numera inte längre varför jag någonsin orkade steka kyckling när det är så mycket enklare att slänga i en burk kikärtor (utöver alla andra fördelar). 

Däremot kan jag se fördelen med halvfabrikat när det kommer till att vänja sig vid smaken, eftersom det inte är alla som gillar ex.v. baljväxter till en början.