Djurparker/zoo - då och nu
För inte så väldigt länge sedan tyckte många av oss att det var moraliskt rätt att hålla människor på liknande sätt som vi håller djur idag.
Idag tycker de flesta av oss att det var moraliskt fel. Dock ser vi ofta inte felet med att hålla icke-människor på liknande sätt.
Rasism och speciesism är lika moraliskt fel, det är inte mer rätt att exploatera individer för att de inte tillhör vår egen art.
http://www.the-open-mind.com/deep-racism-the-forgotten-history-of-human-zoos-1/
Ja det är förskräckligt, men många djur har det nuförtiden väldigt mycket bättre än människorna på den tiden närr det gäller "Djurparker". samt att ett flertal arter bevaras från utrotningen genom vissa djurparkers arbete.
Men i olika länder finns olika djurparker och det är inte okej att stänga in djur på det viset. I afrikanska länder och många i asien och vissa i europeiska länder är djurparkerna förskräckliga.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#1 Jag skulle inte gå så långt att säga att djuren i dagsläget har det så mycket bättre än människorna hade det. Djuren lever på alldeles för små ytor och berövas naturliga, hälsosamma djurliv. Vi vet att de vilda djuren utvecklar psykiska störningar och annan ohälsa pga. detta. Men vad kan man vänta sig när de tvingas in på onaturligt små ytor, berövas att jaga/hitta nya marker, kontrolleras/hanteras av människor osv. Det är väldigt synd om dem, vissa saker kommer jag aldrig glömma från mina tidigare Kolmården-besök.
Djurparker finns inte för att bevara utrotningshotade arter, det är en attraktion att ha utrotningshotade arter. Djurparksverksamheten är bara som vilken verksamhet som helst som vill tjäna pengar på djur. Och djurparker i andra länder behöver absolut inte vara "sämre" än de nära dig. Generellt sett så är de alla fruktansvärda och skapar ohälsa hos djuren där. Det finns väl djurparker (dock inte i Sverige) där djuren har det lite bättre. Men som #2 skrev så är inte det stora problemet behandlingen utan att vi anser oss ha rätt till att bete oss så här. Det är inte rätt att behandla andra individer, människor som djur, som sin egendom/sitt företags egendom.
Medarbetare på vegan ifokus.
Jag både förstår, håller med och har annan åsikt ;) Det är förstås konstigt att vi tar oss rätten att exploatera vilda djur. Jag håller med om att det alltid finns utrymme för förbättring bland våra djurparksdjur. Absolut. Men efter att själv ha arbetat på Kolmården så måste jag säga att det ändå är ett företag som lägger ned en hel del resurser på att hjälpa utrotningshotade djur i det vilda. Jag insåg inte hur stort det var förrän jag fick börja ta del av det interna nätverket. Hur parken hjälpte till med att bland annat stödja organisationer för att stoppa tjuvjakt på snöleoparder där vi fick ta del av resultat av detta. Sådant som är omöjligt att stödja med pengar utan en inkomst.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Seaworld är också en djurpark där späckhuggare,delfiner m.fl hålls fångna på liten yta .Det är djur som annars rör sig över stora delar av haven.
Ni kanske minns att en tränare blev dödad av en apäckhuggare för en del år sedan?Det har gjorts en film om Tilkum och Seaworld som heter Blackfish.
Jag har sett flera videos på youtube och inser att dödsolyckan inte var en tillfällighet, det har varit en del andra incidenter bl.a med en tränare som var fridykare som klarade sig pga att han kunde hålla andan länge och hålla sig lugn då späckhuggaren drog ner honom under ytan.
Men för det mesta är det djuren som dör, många av dem blir inte vuxna.
Är det ok om några djur blir traumatiserade av sin fångenskap om Seaworld i detta fallet ger pengar till utrotningshotade djur?
Det tycker i alla fall inte jag.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#6 rena missförhållanden är aldrig okej. Ville bara belysa att det finns ett djup som det är många som missar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
If Not You, Who? If Not Now, When?