Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: föreläsningvideo
Läst 3160 ggr
veggie4every1
4

Att äga husdjur i bur youtube

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jaa, jag tycker väl så här att hon har en bra poäng trots allt, men det räcker inte hela vägen.
Dels exkluderar hon hästar, hundar och katter och uppger sig vara Vegetarian. Det är svårt att avgöra vad någon menar när de säger att de är Vegetarian nu för tiden, men jag antar att hon menar att hon använder mejeri och äggprodukter, annars hade hon nog kallat sig Vegan. Jag kan förstås ha fel här, men är hon lakto/ovo Vegetarian så bidrager hon till mer djurplågeri än det hon kritiserar. Det kanske hon inte vet om dock.

Men hon tänker kring det här och det är en bra början.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[bat]
2

Hon är pesco, vet sen tidigare att hon äter fisk och skaldjur - går att se i några videos. Men hon har dock nämnt att hon håller på att övergå till en mer vegansk livsstil.

Men sen tycker jag att man alltid har rätt att kritisera och belysa problem man har med olika saker - som i detta fall, husdjur i bur. Att kritiken man har mot det problemet knappast förminskas för att man inte är Vegan. Annars skulle vi alla vara hycklare.

[Trevor_S]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"Men det är ju choklad i den" och han "ja djävlar" men ändå låter de hunden slicka i sig den med "mjölk, sill, soja, chili, hallon och senap".

Se videon här

Så vet inte riktigt vad jag ska tro om dem.

Endezeichen
0

#2 Ger de hunden senap så kan de räkna med att den kommer kräkas. Senap är ett klassiskt kräkmedel bland hundkunniga. Soja är farligt pga den höga salthalten. Man ska inte ge kryddor till hundar. Så även chili är inte bra. #0 Jag tycker inte att hon visar upp bra argument mot djur i bur. Jag har haft egna marsvin som barn och tyckte aldrig att de visade tecken på misstrivsel. Det finns burar som är mellan 1 meter och 1.5 meter långa. Det är ett bra utrymme om man vill ge djuren utrymme. Sedan kan man ta ut djuret ur buren och låta den vara där man själv är. Dessutom så behöver inte djur tycka att maten vi ger dem är äcklig. Det syns om djuren inte gillar maten för då äter de inte så bra av den. Persilja, morötter, kiwi, sallad, frön och annat gott gick åt ganska bra hos marsvinen när jag var barn. Äger man smådjur kan man dessutom inreda buren. T,ex hus, tunnlar, hinder, broar, vattenflaska osv hos marsvin. Hus, tunnel, vattenflaska och hjul hos hamster osv. Man behöver inte bara ha en tråkig bur. Dessutom är jag tveksam till hur medvetna de är om vilt liv. Här har de ju fått omvårdnad hela livet och bott hos en familj och fått sådan mat som kanske inte finns i det vilda. Ett djur måste få utföra naturliga beteenden. En gris måste få böka, en hamster gräva ner sig, marsvin få springa in i sitt hus och gömma sig när de uppfattar fara eller vill vara där. Vet en människa som förvarade sin unga vinthund i transportbur regelbundet om dagarna. Det fallet bad jag min bror att ta kort på och anmälde själv till länsstyrelsen. Till stor del för att hunden inte kunde utföra sina naturliga beteenden och var ensam där inne medan de hade en rottweiler som gick fritt i ett större rum. Vinthunden i buren hade bara filtar, vattenskål och mjukisdjur och transportburen stod mellan en soffa och en stor högtalare. Jag tycker det är illa att bara inkludera smådjur i detta ämne och även exkludera lantdjur som inte är husdjur. Det finns många perspektiv på detta. Måste vara värre med kor som står uppbundna, fiskar i fiskodlingar och höns på utrymme som motsvarar ett A4-papper med flockar på jättemånga individer. Det är sant däremot att våra djur är hårt avlade för att passa in i våra liv. Och det är även sant att man bör undvika just djuraffärer.

JossanH
3

Och som en parentes så kan man förstås äta både ägg och mjölkprodukter utan att bidra till något djurplågeri/industri alls. Bor man på gård och har egna djur är detta möjligt. Man kan tex ha egna höns och få äggen därifrån. Och man kan faktiskt ha både får och getter som går att mjölka utan att man tar deras avkomma ifrån dom. Kor kan dessutom få igång en mjölkproduktion utan att ha kalvat. Och då talar jag inte om kor som ger 25 liter mjölk per dag, utan som förser ett hushåll med mjölk.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Nelley]
3

Kollade på några fler videor, och hon säjer sej ha tagit ur mjölk och ägg ur sin kost men övergår fortfarande. Så jag tror hon vet ändå vad veganism innebär.😉Hon var för aggressiv för att folk ska lyssna, men avsikten var rätt tycker jag.🌺

-Aida-
0

Jag tyckte hon va jätte rolig! skrattade mycket åt de hon sa, var just hur hon sa de som var roligt, hon har ju rätt i att kanin i fångenskap inte får springa 80 km i timmen, hamstrar i fångenskap får aldrig springa på den dära åkern och gräva ner under jorden men jag tror fortfarande på att man kan hålla en bra djurhållning hemma, när jag var liten hade vi kaniner utomhus i en hage, dom grävde tunnlar under jorden och kom upp igen i hagen så nog fick dom gräva tunnlar.

Skulle jag hålla en hamster i fångenskap skulle jag ju definitivt skaffa den största buren jag kunde hitta, jag överdriver alltid med storleken på burar till mina djur just för utrymmets skull, de finns ju mängder av aktiviteter att göra till den också, som att bygga en hage inomhus där den får en stor hink, kruka, butt eller nåt att gräva i.

Håller med om att företagen som föder upp djuren verkligen inte är schyssta i djurhållning, jag undviker alltid att köpa djur i zoo affärer just på grund av de, sen tror jag inte djuren är så missnöjda med sina burar om dom inte är fruktansvärt små och tråkiga, djur gillar ju när man möblerar om i den så de blir något nytt att uppleva, även dom ska ha miljö variation, sen tror jag inte på att dom faktiskt plågas av att inte få springa 80 km i timmen eller ha den dära stora åkern eller flyga mellan länder men att sitta i en liten bur dag ut å dag in utan mycket variation och inte har valet att kunna röra sig mycket, de tycker jag är plågsamt.

JossanH
0

Jag skulle säga att kaniner som springer i 80km/h gör det för att inte bli dödad av ett rovdjur. Det är en flykt, ett sätt att överleva. En hamster likaså. Här finns jättemånga härliga åkrar där vi bor där smågnagare förmodligen har det toppenbra!… Fram tills dom blir rovfågelföda, för det har vi också gott om här. Visst är det fantastiskt när djuren ute i naturen får leva sina liv så som det är tänkt sedan urminnes tider, men man ska kanske inte glorifiera det som att det är enda sättet för djuren att må bra. I naturen handlar det mycket om ren och skär överlevnad. Sedan är det förstås skillnad på vilda djur och domesticerade djur. En vild kanin/hare har andra behov än en tamkanin. Jag är helt för att många tamdjur inte har tillräckliga utrymmen och inte får rätt stimulans men man kan även hålla tamdjur på ett sätt som gör livet innehållsrikt och i en stimulerande miljö.

Sajtvärd på Iller.ifokus