Sheasmör
Jag har väldigt torr hud på armar och ben och känner att kokosolja inte räcker riktigt, så jag funderar på att köpa sheasmör som jag vet att jag har fått tipsat tidigare :)
Men nu undrar jag vad ni tycker om sheasmör. Hur har det funkat för er mot torr hud (och eksem om ni har det). Jag har märkt att sheasmör kan vara ganska dyrt för en liten mängd så jag undrar om det är drygt? Hur länge håller t.ex. 100 gram om man använder det på armar och hela benen?
Tacksam för svar :)
För mig funkar det super, men det vet du ju😉
Däremot så har jag inte eksem och så är ju min hud mognare än din, så man kan ju inte vara 100 på att du upplever det lika bra.
Sen beror det på, alla sheasmör är inte lika bra. Jag upplever exempelvis lendelundens sheasmör som att det inte går in i huden lika bra, liknar kokosolja typ. Men det kan säkert variera från person till person.
Jag tjatar om iherb varje gång, men det är ju för att jag nästan handlar alla produkter där och är nöjd. Tyvärr har dollarn stigit, men det är ändå värt det. Frakten ändrade de ju som sagt, men om man kommer över 20 dollar och håller vikten så låg som möjligt så kan det till och med bli billigare nu. Men jag struntar nu i de tyngre grejerna som diskmedel och rengöringssprayer och sådant.
Jag kollade och två bra (raw) sheasmör på 227 gram styck (out of africa) kostar 248 kr med frakt🙂Jag älskar vaniljdoften, men det finns andra och doftfri också.
Annars finns ju Afrikahälsa som är svensk sida. Har inte handlat där, men deras sheasmör verkar bra och det är nog det jag skulle välja om iherb inte fanns.
Jag tycker det är drygt. Man behöver bara lite som man låter smälta i handen och sedan smörjer in. Man får ju prova sig fram, jag slaskar på rätt mycket till natten och lite mindre till dagen.
Haha, det var dig jag tänkte på som den "hemlige" tipsaren 😉 Men det låter väl bra ändå :) Får kolla på iHerb då 😃
Men är sheasmör likt kokosolja eller är den fetare? För jag tycker inte att kokosoljan känns särskilt fet på min torra hud och det behöver jag :/ Innan jag blev Vegan så använde jag ju alltid body butter för torr h.
Okej :P
Jag gör egen body butter med sheasmör som främsta ingrediens och det hjälper jättebra mot min eksem! Kokosolja funkar inte alls lika bra och även om sheasmör inte är fetare så tkr jag verkligen att det känns så. Och dryg är den absolut.
#5 Jag funderade också på att göra en body butter med sheasmör som ingrediens. Bra att veta att det har hjälpt mot din eksem 🙂
#7 Olja av något slag, ofta raps, lite kakaosmör och några droppar eterisk olja.
Ok🙂
Jag blandar några droppar clove oil i min nattkräm. Jag hade även gurkmeja i förut, men tröttnade på gula örngott😂
Vissa eteriska oljor ska vara bra för eksem, kanske något att blanda i shean Synnerlig?
Jag har flera hemma. Cedarwood exempelvis är ju billigt och ska vara effektivt för eksem. Luktar lite båttjära, jag gillar den doften (med måtta), luktar vår. Bra som insektsavvisande också.
Har beställt en lavender som borde dyka upp denna veckan, ska bli trevligt🙂
http://www.healthyandnaturalworld.com/best-essential-oils-for-eczema/
Jag rekommenderar arganolja alla gånger!! Precis börjat använda mer regelbundet både i ansiktet istället för dag- och nattkräm och till mina torra fläckar och eksem. Vilket resultat redan! Huden blir så mjuk och det känns verkligen som att det händer något :) Nu kanske du var inne på just sheasmör, men läs på om arganolja annars om du inte redan gjort! Bästa jag provat än så länge.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
#10 Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag ska köpa så jag ska absolut kolla in arganolja. Tack för tipset :)
#11 Min dotter använder arganolja och tycker att den är den bästa någonsin🙂
Jag har också använt det, men tyckte sådär om den och gick snart tillbaka till shea.
Om jag var du skulle jag köpa en av varje, för du kan alltid kombinera de med varandra också👍
Arganolja är kanonbra till håret också!
If Not You, Who? If Not Now, When?