Vegansk köttätare?
Vad räknas man egentligen som om man väljer att avstå från allt (dvs ägg, honung, mjölk, läderjackor, dunkuddar, djurtestat smink osv) som en äkta Vegan, förutom kött?
Äter man allt förutom kött så klassas man i allmänhetens ögon som Vegetarian men om man väljer att avstå från allting förutom just kött, är man fortfarande köttätare/blandkostare/icke-vegan då?
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Jag skulle nog säga medveten konsument.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Jag tror att jag skulle säga samma som #1
#1 #2 Varför blir man en medveten konsument om man köper kött? Kött skiljer sig inte från andra animalier på något sätt.
#0 Man räknas som blandkostare/icke-vegan som sorterar bort vissa livsmedel/produkter. (Jag skulle säga samma om "vegetarianer" som äter animalier.) En "riktig" Vegetarian äter ju förresten bara vegetabilier.
Jag tror förövrigt inte att en person som äter kött kan avstå från alla andra animalier. Varför skulle hen ha något som helst intresse av det? Det är liksom ingen mening med att undvika läder om man äter nötkött, eller dun om man äter fågelkött.
Ser man inget fel med köttproduktion så borde man väl inte heller se något fel med äggproduktion, och ser man något fel med äggproduktion så borde man verkligen se något fel med köttproduktion. Man borde också se att båda industrierna är sammankopplade.
Så jag ser det som ett oerhört ologiskt val att fortsätta äta kött, om man av etiska skäl undviker andra animalier.
Medarbetare på vegan ifokus.
#4 När jag läser det TS skrev så var min första tanke att det handlar om någon som inte köper animalier från affär (alltså någon som ej vill stödja industrin) men som kanske äter kött den jagat själv. Eller att denne kanske har någon form av egen uppfödning som t ex kaniner.
#4 Jag menar mest att man är en "medveten" konsument 😛 Man är inte en vanlig blandkostare som äter kött, mjölk, ägg och skiter i allt annat också. Utan man väljer att bry sig om allt förutom köttdelen, då skulle man nog i många blandkostares ögon ses som medveten konsument.
I mina ögon känns det konstigt att man bryr sig så mycket om allt förutom om just djuren som dödas för köttets skull och vad det gör med vår planet.
#5 Ok då förstår jag bättre! :) Jag förmodar då att den "veganska köttätaren" inte skulle ha något emot att använda ett skjutet djurs skinn då, heller. Eller köpa ägg från någon privatperson som har egna hönor. Eller köpa mjölk från en "liten svensk gård där korna har det bra" osv.
Jag förstår då vad som menas. Men en sådan person kan verkligen inte kalla sig Vegan eller något liknande - ungefär motsatsen till det, haha! Finns ju många människor som försöker undvika industrierna och bli mer "självförsörjande" med animalier. Men dessa människor behöver inte kalla sig för något, i mina ögon. Bara säga att de undviker industrierna eller att de är miljömedvetna.
#6 Ok, förstår då hur du menar!
Medveten konsument tycker jag också, men ställer mig frågan varför inte ägg och honung? Det är lätt att hitta lokalt så man slipper handla från affär. Lättare än kött tycker jag.
/Christine
#4 Jag menar medveten som i att man har gjort ett medvetet val (oavsett om det är något man håller med om eller ej).
\m/
#9 Då måste väl alla konsumenter räknas som medvetna eftersom man gör ett medvetet val när man väljer en viss produkt.
#10 Om man aktivt väljer eller väljer bort något av moraliska skäl/etiska skäl/personliga övertygelser så, ja. Räknar inte in de som väljer bort pga smakpreferenser eller allergier.
\m/
#11 Ok, ja, då räknas nästan alla människor som det.
Kan man vara en medveten konsument om man medvetet väljer att stödja något som man tycker är fel? Som icke-ekologiska bananer, om man är medveten om odlingen och ogillar den, fast struntar i det och köper dem ändå?
#12 Nja, inte riktigt. Finns ju så många också som helt enkelt inte bryr sig.
Sen kan det finnas många anledningar till att inte köpa det man egentligen vill göra. Oftast handlar det om det ekonomiska. Man kanske behöver den näring som finns i bananerna, men man har inte råd eller möjlighet (ekologiskt kanske inte finns i den butik man handlar i), men så finns det ju också de som faktiskt inte bryr sig så mycket eller har mycket de står för men inte kan agera på allt, för att det helt enkelt blir för dyrt, och på något sätt måste man överleva också. Så det ekonomiska styr tyvärr en hel del också. Man får välja att gå på en eller ett par få saker oftast, och helt enkelt strunta i resten, och försöka påverka på annat sätt istället.
\m/
#0 Kött är ju inte svårt att ersätta med veganska alternativ. Kan du inte tänka dig att bli Vegan istället?🙂
Om det nu är dig själv som frågan gäller förstås.
Detta gäller ingen specifik person, utan det var en fundering från min sida som jag gått och grubblat på lite.
Jag förstår hur ni menar när ni säger att ni inte förstår varför man inte slutar med kött om man ändå slutar med alla andra animalier, men samtidigt förstår inte jag varför man slutar med kött (ej av hälsoskäl) samtidigt som man förbrukar mjölk, ägg, ev fisk mm. Då kan man ju lika gärna sluta med det också alt äta kött med?
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
#15 Jag förstår inte heller varför man fortsätter äta mjölk, ägg och fisk osv om man inte äter kött. Fast jag förstår ju inte varför man äter någonting animaliskt över huvud taget förutom att man tycker att det är för gott för att orka bry sig att en individ har dött för det.
#15 Jag tror nog alla veganer håller med om att det är orimligt att sluta äta kött av etiska skäl men fortsätta med mjölk, ägg etc, Det är egentligen lika orimligt som att en skulle sluta konsumera alla animaliska produkter förutom kött, tycker jag. Bara det att "vegetarian" ("" för att jag nu menar lakto ovo vegetarian) har blivit så vanligt nu och det blir liksom inte så ifrågasatt känns det som, förutom bland veganer. Men jag skulle nog säga att det är lika orimligt bägge sakerna, om ens skäl är av etisk grund.
If Not You, Who? If Not Now, When?