Var köpa tofu i Sthlm?
Var köper man tofu i Stockholm? Finns det på typ Ica?
Ja, det brukar finnas i de flesta affärer skulle jag tro :)
Tror de flesta matvarubutiker har, Willys, Coop, ICA, Hemköp brukar ha (Alpro's ska ingå i standardsortiment av de, Axfood)
Sedan finns det flera märken som tillverkar, om du är osäker på vart de står i butiken är det bästa att fråga. Alla placerar olika, sett bland ost, margarin, glutenfritt, mjölkfritt, asiatiskt och på flera ställen.
Är det vanlig fast tofu du är ute efter är nog alpro att rekommendera, finns även silkestofu….nu minns jag inte märket men på blått paket och står i rumstemperatur och inte kylt.
Nu är jag inget fan av tofu, men sköljs och krama ur vätskan i kallt vatten för att få bort vattnet den låg i (kan vara beskt eller surt), vira gärna in den i hushållspapper (som inte luddar) och låt stå i 15-20 minuter. Även doppa den i 1 minut i kokande vatten (efter man sköljt) rekommenderas efter tips av familj som tillagat tofu i flera generationer. 😉
Det brukar finnas jättebilligt på sådana här kinsesiska butiker, haha. Dyrare (och ofta kryddade) finns på vanliga butiker, oftast.🙂
Jag älskar tofu och bor i Stockholm så jag tänkte ge mina bästa tips! Tofu smakar ju inte så mycket om man inte gör något med den, om du inte har något recept så är mitt tips att köpa smaksatt tofu som är god att steka som den är. Det största sortimentet har jag hittat hos Goodstore (goodstore.se), jag gillar den rökta mandel-sesam-tofun från Taifun och Taifuns pesto rosso är också god. Om du köper naturell i matbutik så tycker jag att Kung Markatta är godast/har bäst konsistens.
Det finns en tofu-fabrik i Stockholm som heter YiPin (http://www.yipintofu.se/ ) och jag är väldigt förtjust i deras friterade tofu-trianglar. Jag köper hos Thailaan (http://www.thailaan.se/). Om jag behöver silken tofu brukar jag också välja YiPin, man kan göra jättegod och proteinrik chokladkräm på silken tofu =).
Om du köper naturell så kan du utöver det Trevor redan nämnt även lägga något tungt ovanpå för att ytterligare pressa ur vätskan. Vissa tycker att konsistensen förbättras av att man fryser in den innan man använder den men jag tycker inte det ger så mycket. Hoppas du också blir tofu-frälst =)!