Vegan iFokus

Vegan

Etikett: vegankost
Läst 3361 ggr
veggie4every1
3

Min erfarenhet av avokado :)

Visst är det väl typiskt för avokado?

Jag blev så trött på de här ruttna att jag gjorde ett långt avokado-uppehåll.

Är dock tillbaka med nya tag och denna gång har faktiskt alla avokado i påsen hittills varit ätliga. Men det kommer säkert en svart snart, jag vet det….😮

http://www.buzzfeed.com/jadayounghatchett/what-the-actual-hell-is-up-with-avocados#.riy4ZaX4l

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
3

För att veta att man köper en bra avokado så ska man inte klämma på hela avokadon som vissa gör :P Man ska känna högst upp på toppen och är den lite mjuk där så ska den vara mogen :) Och så kan man också se om den är mogen eller övermogen genom att ta bort den lilla pluppen som sitter högst upp på avokadon och är det brunt där i så är avokadon övermogen och är det grönt så är den mogen :) Såhär.

[Trevor_S]
0

Man kan också ta bort den dära lilla pluppen (grengrejen) och se färgen, ju mörkare ju mognare, ju ljusare ju omognare.

[Synnerlig]
0

#2 Jag skrev det 😃

pyromanen
4

Tycker det brukar funka bäst att köpa de stenhårda och mogna dom själv, de blir nästan alldrig dåliga. Lägger dom i en plastpåse tillsammans med en mogen banan, då tar det bara 2-3 dagar.

[Trevor_S]
1

Oj. Hehe. Mobilen har slut på surf och hastigheten sänks då. Ibland laddas inte hela sidor in så missade. :)

[Nelley]
1

Jag brukar få jättesnygga avocados.😃Men de bästa jag har ätit var i en turkisk matbutik. Som invånarna handlar i, ingen turistbutik. De var färska och stora och extreemt fina och färska(igen).😎Våra plockas ju omogna, de var så goda och färska att det inte är sant.🤤

Sofiaanna
0

Haha, nu skrattade jag rakt ut på tåget :) Det värsta är när de är trådiga tycker jag. Jag spyr nästan lite när jag märker det, bara av att känna/se det med skeden🙈😊 Har också haft extrem otur med trådar på sistone. Kanske också borde ha ett litet uppehåll 😄 Eller så följer jag helt enkelt ovan eminenta tips, för de hade jag ingen aning om, tack! :)

veggie4every1
1

Känslan när man då äntligen ska knäcka den där avokadon man väntat på ska mogna i en vecka. Den som såg så fin ut i affären och verkar äntligen lagom mogen…så öppnar man den och…😮…svart och trådig😭

Jag tycker jag har gjort allt man ska. Pillat bort pluppar, köper bara stenhårda gröna, klämmer bara i toppen, men ändå så lyckas det inte. Avokado gillar inte mig🤓

Men konstigt nog som sagt, de här två nätpåsarna jag har nu har alla varit fina. Det är bara en kvar nu och är den också fin så kan jag knappast tro det är sant😃

Väckarklocka

pernillaoscarsson
0

Jag hatar när man ska ha avokado till kvällsmaten och det enbart finns stenhårda i affären. Eller övermogna. Konsum är ingen affär som prioriterar frukt och grönsaker. För dem finns det ingenting som kallas MOGEN. :P

pyromanen
0

#9 det är visst ett så kallad i-landsproblem 😃

veggie4every1
0

#10 Måste ju hålla med där😃

Kan kännas nog så allvarligt dock när man öppnar den svarta trådiga…🤓😉😃

Väckarklocka

Lavine
0

Tack för denna tråd, igenkänningen är stor! Jag har just nu ett surt avokadouppehåll efter att ha slängt tre ur en nätpåse. Annars brukar det funka ok, att köpa ett nät och invänta mognad. Men senaste omgången gav mig lite avokadoskräck, hehe.

veggie4every1
0

#12 Förstår dig, det kan kännas ruggigt när man råkar ut för det här😉

Undrar om avokado har en säsong när dom är bättre eller sämre?

Väckarklocka