Annons:
Etiketthälsa
Läst 15006 ggr
[Synnerlig]
2014-12-11 08:22

Jag går ner i vikt med vegansk kost

Måste bara dela med mig av att jag faktiskt går ner i vikt med vegansk kost! :D

Jag har alltid haft lite problem med vikten som går upp och ned. Men de senaste åren så har den gått upp mycket. När jag väl försökte gå ner i vikt (innan jag blev vegan) så gick jag ner något ynka kilo trots att jag åt lite och tränade stenhårt på gymmet flera gånger i veckan. Ingenting verkade hjälpa, hur jag än gjorde.

Men när jag blev Vegan för ca 10 månader sedan så har jag fortfarande stått still i vikt, men då har jag faktiskt känt att jag äter mycket mer och mycket godare mat och det onyttiga jag unnar mig på helgerna verkar inte påverka vikten lika mycket. Så det var ju någonting positivt :)

Men ända sedan jag började gå fram och tillbaka till min praktikplats (ca 50 min promenad sammanlagt) så har jag gått ned i vikt varje vecka(!) och nu är jag på en vikt som jag inte har varit på sen förra sommaren (den tiden då jag verkligen kämpade ihjäl mig som blandkostare) men nu utan några större ansträngningar och jag ser fram emot nästa vecka då jag kommer att vara under det till och med och bara fortsätta nedåt! :D

Jag har alltså inte bara käkat sallader, utan jag har verkligen ätit god mat, så mycket jag känner för och ändå går jag ned :)

Jag är så glad! :D

Så med en vegansk kost så tror jag att man går ned i vikt på ett mer naturligt och hälsosamt sätt. Man behöver inte äta bebisportioner eller träna flera gånger i veckan. Det räcker med en vegansk kost och att man kanske promenerar utan att svettas.

Jag undrar verkligen hur detta funkar :)

Annons:
Paxxie
2014-12-11 16:25
#1

Vad kul att höra! :D

Det har väl varit lite tvärtom för mig faktiskt: jag har alltid varit underviktig men sen jag blev Vegan har jag gått upp ett par kilo, vilket alltid har verkat helt omöjligt för mig. Känner mig också mycket fräschare än vad jag gjorde förut, bättre hy och sådär.

Tycker inte heller att jag direkt äter särskilt nyttigt haha, så förstår inte riktigt hur det gick till!

[Synnerlig]
2014-12-11 17:01
#2

#1 Vad roligt för dig Paxxie! :D Det låter lite som att kroppen ställer in sig till en bättre anpassad vikt när man äter vad kroppen är gjord för :)

Haha, jag äter mer mat med matlagningsgrädde (iMat) nu än vad jag gjorde förut när jag var blandkostare (även om för mycket fett fortfarande inte är nyttigt :P). Då åt jag så kalorifattigt som möjligt och räknade kalorier och ändå gick man inte ned i vikt och så var jag hungrig jämt. 

Men nu, som Vegan, så äter jag tills jag känner mig mätt och tänker inte alls lika mycket på kalorier. Räknar inte kalorierna längre, tänker mest på att äta det som är bra för min kropp (och ibland kanske något mindre nyttigt någon gång då och då :P)

veggie4every1
2014-12-11 17:30
#3

Jag håller med och vad kul Synnerlig! När jag blev Vegan så försvann det ca 3-4 kilo som jag inte behövde, utan att jag gjorde någonting alls 🙂Åt lika mycket eller mer och var lika lat med motion som vanligt 😃

Paxxie/ Kul också att höra att man går upp fint på kosten 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2014-12-11 21:06
#4

Det är någonting alldeles särskilt med en vegansk kost hör jag. Man får en bra vikt helt automatiskt 😃

Zaphix
2014-12-11 22:12
#5

Går också ned i vikt, behövs, men det går lite för snabbt egentligen. Känns som att jag inte gör annat än köper nya byxor.

Men jag äter för lite och måste bli bättre på att äta.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

veggie4every1
2014-12-11 23:27
#6

#5 Ja, man måste ju få i sig näring och energi🙂

Du får köra med tights och joggingbrallor (mina favoriter) 😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Zaphix
2014-12-12 07:27
#7

#6: Njaa.. Kanske inte riktigt min grej. ;)

Men tack för tipset. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Synnerlig]
2014-12-12 08:13
#8

#5 Du verkar redan veta varför du rasar ned i vikt (förutom att du äter veganskt), att du borde äta mer. Tänk på att du ska fylla din kropp med mycket olika näringsämnen och energi så blir den glad 🙂

Endezeichen
2014-12-12 14:34
#9

Gick ner 11 kg genom att gå över till vegansk kost., själv. Håller med om att det är otroligt.

[Synnerlig]
2014-12-12 15:14
#10

#9 Grattis! 🥳 (om det var till fördel) Var det bara kosten du ändrade då? 🙂

veggie4every1
2014-12-12 17:57
#11

#7 Haha, ok😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Endezeichen
2014-12-12 18:14
#12

#10 Jag kan inte säga om det var till fördel eller ej. Jag låg på 58 kg förut, vilket gränsade till övervikt med 2-3 kg ifrån och jag var inaktiv på den tiden. Men jag låg på normalvikt fortfarande. Jag gick fort ner i vikt tills jag nådde 47,3 kg. Med 47,3 kg gränsade jag till början av undervikt med 2 kg skillnad och blev ganska smal. Jag är 155 cm lång. Jag åt ganska långt under mitt energibehov under en tid utan någon hunger. Dock är det fixat nu, i princip med energin efter många om och men. När jag blev Vegan läste jag på näringslära, kastade ut skräpmaten i min kost (vilket var ett litet problem, men som blev ett enkelt beslut när man på den tiden kunde vända på varenda förpackningar och bli tokig över att se ingredienser som ägg, äggvitepulver, skummjölkspulver, mjölkpulver, vassle, bivax, E120, gelatin i ingredienslistan). Vilket jag mådde väldigt bra av och var 100% skräpfri i ett halvår. Detta fick mig att småningom uppskatta smaker bortom sötma, såsom smaken av kakao/mörk choklad (som i och för sig enligt mina smaklökar är söt upp till mer än 85% kakao), rå brysselkål, gröna oliver, kalamataoliver med flera. Jag började även äta en stor andel grönt och verkligen utforska mat från att bara ha ätit frukt hemma förutom kött och pasta/ris/potatis/bröd/godis/kakor/kaffebröd och rivna morötter/ärter/citron/paprika/majs till kött och tillbehör i skolan. Förutom att kasta bort skräpet, börja utforska det gröna och sluta med animalier började jag även gå/cykla 5-25 km under perioder. Så det var nog ändå flera förändringar.

[Synnerlig]
2014-12-12 21:20
#13

#12 Oj, det rasade iväg för dig låter det som. Skönt att höra att du har löst det där med att äta mer mat 🙂

Du har alltså gjort en helomvändning. Från att ha ätit skräpmat, djurprodukter och ensidig kost till att tycka om mörk choklad och utforska mer bland grönsakerna. Du inspirerar mig till att bli mer duktig på det där med att njuta av grönsakernas riktiga smaker. Man kan ju faktiskt lära sig att tycka om allt bara man inte ger upp 🙂 Jag äter mycket mer grönsaker och så nu som Vegan, men fortfarande lite ensidigt ändå, men jag skulle kunna bli duktigare på det.

Duktig du är Endezeichen 🙂

Annons:
Zaphix
2014-12-12 22:22
#14

#8: Grejen är väl att jag verkligen tänker på vad jag äter så jag får i mig alla olika näringsämnen, mineraler, vitaminer och grejs. Men det räcker som inte om man inte äter det i tillräcklig mängd tyvärr. Behöver äta mer mat nu än som Vegetarian, i större mängd.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Synnerlig]
2014-12-12 22:27
#15

#14 Hehe, jag ser ingenting negativt i att äta mer, men det är väl för att jag tycker om att äta :P Men jag förstår om det är svårt att äta mer mat, min sambo har svårt för att äta mycket och jag får tjata på honom så att han inte ska tyna bort :P

Har du testat att äta mer mellan målen då? :)

Zaphix
2014-12-12 22:58
#16

#15: Försöker få in någon rutin på det, men lyckas inte riktigt. Känns som att jag inte har tid, men handlar väl om att jag inte tar mig tid.

Men har iaf börjat ta tag i ätandet nu, typ sluta byta ut middagen mot en apelsin.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Synnerlig]
2014-12-12 23:56
#17

#16 Haha, att byta ut den där middags-apelsinen mot en riktig måltid gör nog susen ;)

Nelley
2015-04-26 22:32
#18

Hittade denna genom google.😃Iallafall så blev  jag Vegan när jag vägde som mest någonsin, inte övervikt men ja. 

När jag skrivit det över gick jag in på isobmi och kollade och tydligen så var det för mycket för, 14 år, 162, ~62 kg.😂

Iallafall så gick (går) jag ned stadigt, inte farligt snabbt, 0.5-1 kg månad i början och nu mindre, men märker fortfarande skillnad.😉Perfekt, nu väger jag 56-57 och är snyggare än någonsin.😎Trivs SÅÅ mycket bättre i min kropp och kan lägga till att alla mina hemska eksem försvann när jag blev Vegan. Nu är några tillbaka hehe.😇Men inte alls på långa vägar lika illa. Förut fick jag blåsor och huden sprack (och inte av uttorkning heller) det var konstant smärtsamt och rött. Nu är det lite rött och försvinner varannan dag sådär hahaha. Och det jag har på händerna misstänker jag är den kalla luften och att jag tvättar händerna så ofta.😊

Mår också mycket bättre "i hjärtat" när jag tänker på att jag är Vegan blir jag lite småglad, och tänker att det är det rätta jag gör, haha. Mår verkligen bättre psykiskt också. Bästa jag gjort! För mej och andra.😃

[NeferNefer]
2015-04-27 13:38
#19

Det låter lovande … jag väger 20 kilo mer nu än för 10 år sen 😮(och jag var inget barn då, så det är inte förklaringen). Problem med lederna, sämre ork, och så vidare.

[Synnerlig]
2015-04-27 17:13
#20

#19 Vilken tur att 80% av viktnedgången sker i köket och inte i gymmet. Eller det är i alla fall vad man brukar säga :) Jag har inte behövt anstränga mig fysiskt för att gå ned i vikt utan det verkar vara rätt mat som gör att jag går ned i vikt. Men det är klart, vill man se snyggare ut och vill att det ska gå lite snabbare så är ju träning väldigt bra :)

Annons:
[Trevor_S]
2015-04-27 20:59
#21
Nelley
2015-04-27 21:08
#22

#19 Det går säkert skitbra👍👍😋 #21 ohoj ;)

Upp till toppen
Annons: