Vegan iFokus

Vegan

Etikettermiljöklimat
Läst 8065 ggr
[VGN]
1

Tatuering

Tudeluu!

Nu har jag i stort sett bestämt mig för att skaffa min första tatuering och det känns bra att den första ska bli vegansk 😃Jag undrar om det finns någon som kan tipsa mig om färger/bläck m.m som är veganska och vad jag ska undvika eller om det finns bra länkar och hemsidor där jag kan läsa om detta?

Jag ska på konsultation på tisdag och vore väldigt tacksam om jag kan få svar så snabbt som möjligt 🙂Någon som har tips eller erfarenhet av detta, hur gjorde ni?

[Trevor_S]
1
[Trevor_S]
0

Starbrite, är bra, har deras svarta på armen. Men bästa är om du skriver ut namnet på tillverkarna och ber tatueraren att ta in som alternativ, finns annars i sthlm flera ställen som tatuerar med vegetabiliska färger (fråga mig inte om vilka då det är andras utsago, aldrig tatuerat mig där uppe)

[VGN]
0

Tack så mycket Trevor_S, detta underlättar det hela 🙂Vet du någon annan än Starbrite som är bra som kör med svart färg? Precis som du säger är det nog bäst att ha med sig namnen på tillverkarna

[VGN]
0

Jag vill tilläga en sak, vet någon en bra vegansk tattoo aftercare (salva) som går att få tag på i Sverige utan att man behöver åka många mil till en annan ort? Skulle det kunna funka med typ kokosolja eller sheasmör? Inte så pigg på att behöva frakta hem en liten burk från till exempel Kanada 😕

[Trevor_S]
0

De flesta är veganska faktiskt man smörjer in sig med. Men ska titta upp, finns några svensktillverkade. Angående färg kan du klicka på länken, finna flera märken där.

[VGN]
0

#5 Jaha, är det sant? 😮Jag fick för mig att många salvor inte är veganska. Tack återigen för länken! 😃

veggie4every1
0

Det vore väldigt roligt att se en bild när den är klar🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[VGN]
2

#7 Jag kan lägga upp en bild när den är klar 😃

veggie4every1
0

Ser fram emot det VGN🙂

Väckarklocka

[VGN]
0

Nu är tid bokad, I'm nervous…😮

veggie4every1
0

Hihi, spännande, när blir det?

Väckarklocka

[VGN]
0

Torsdag 22/1, klockan 12:00 🤦‍♂️Så ska även beställa hem en egen tatueringssalva. Om det står på hemsidan att salvan är vegansk och att de tom bekräftar det via mail, då kan man lita på det? Jag är som vanligt väldigt nojig 😕

veggie4every1
0

Ja, tror jag nog. Vad är det för salva?

Väckarklocka

[VGN]
0

#13 Det är en speciell salva för eftervård av just tatueringar. Här är en länk:

http://www.barbarella.se/Public/Store/showProduct?id=15465&from=61

veggie4every1
0

#14 Ja, den bör väl vara ok, om du också har mejlat och frågat. Den innehåller ju inga animalier men jag tänker på kemikalier och djurtester.

Väckarklocka

[VGN]
0

#15 Attans, det tänkte jag inte på…Tog för givet att den inte är djurtestad m.m 😐

veggie4every1
0

#16 Ja, den innehåller en del kemikalier. Hur tror du det skulle funka med en läkande raw sheabutter? Dom har på Afrikahälsa.

Nu vet jag inte ett skvatt om tatueringar och om vad man behöver för kräm, men shea är ju läkande annars så🙂

Väckarklocka

[VGN]
0

#17 Jag frågade den som ska tatuera mig och hon sa att man brukar rekommendera en speciell tatueringssalva och sedan är det upp till mig. Det viktigaste, enligt min uppfattning, verkar vara att hela tiden hålla tatueringen mjuk och smidig 🙂Tack för tipset, jag har faktiskt själv fått tanken att testa sheasmör. Rädd bara för att jag ska förstöra tatueringen. Det borde gå…Jag har mailat företaget som säljer vidare, hoppas på något positivt 🙂

veggie4every1
0

#18 Ja, det ska vi hoppas på🙂

Väckarklocka

[Trevor_S]
0

NEJ NEJ NEJ, inte sheasmör! Man kan få "finnar" som lämnar vita prickar i tatueringen. Använd istället riktig salva, bepanthen som exempel som är vegansk, den vanliga tatueringsalvan är nästan samma sak. Finns lite om det om man googlar på bepanthen och tatuering. (Lite osäker på alla som tillverkar bepanthen, men "originalet" ska vara vegansk, bra att dubbelkolla med dem)

Den H2O ska dessutom vara vegansk som du länkar till, den används flitigt av flera vegantatuerare i England så den är nog ett bra och säkert kort.

[VGN]
0

#20 Oh, vad bra att du sa till 🤦‍♂️Det hade blivit väldigt tråkigt annars. Känns som att H2O är ett bra alternativ i så fall🙂

veggie4every1
0

Nehepp, det lät ju inte så bra med sheasmör då…😊

Väckarklocka

[VGN]
1

#22 Haha, naaaaw ^^ Så kan det gå…Du hade iaf en tanke bakom det och det var snällt av dig 🤗

veggie4every1
0

#23🙂🤗

Väckarklocka

[VGN]
1

Imorgon smäller det 🤪😃😭🤦‍♂️😮<--Det är ungefär så här jag känner mig just nu.

veggie4every1
1

#25 😂👍Lycka till, blir säkert super😃

Väckarklocka

[VGN]
1

#26 TackTackTack ^^

[Trevor_S]
0

Hur gick det?

[VGN]
0

Det färdiga resultatet, yay 😃🙂

veggie4every1
0

Snyggt🙂

Vad betyder det….?😊

Väckarklocka

[Trevor_S]
0

1993 i romerska siffror?

[VGN]
0

Tackar ^^ Det stämmer att det är romerska siffror och året är 1992 - mitt födelseår🙂

[Trevor_S]
0

Eller 1993, lite dålig på romerska siffror

[VGN]
0

#33 Så kan det gå 🙂Det fattas ett "I" i slutet för att det ska bli 1993.

[LUV]
0

på vilken studio har du gjort den? har för mig att vi bor i samma stad (eskilstuna)? 
jag ska åka till stockholm om någon månad och göra på en studio som använder vegansk färg där, men i framtiden kanske jag kan göra här om det finns en studio som använder vegansk färg här!

[VGN]
0

#35 Ja, jag bor i Eskilstuna och studion heter "Fairytale Tattoo". Det ligger mellan Cykelcenter och Norra Tobak 🙂Jag rekommenderar "Carro". Du kan titta på länken som finns i den här tråden och se vilka märken som är veganska och så kan du fråga vilka färger och märken de ska använda till den tatuering du vill. Ta inte för givet att alla färger/märken är veganska där utan fråga hellre.

Flinmedicin
2

Bepanthen är icke vegansk. Skitdumt. Det är fett från ull i den.

veggie4every1
0

#37 Precis, har sett att den innehåller lanolin tyvärr.

Väckarklocka