Sjukhus och vegan
Har man någon rätt om man ligger på sjukhus att kräva en vegansk kost? För jag har stött på skräckhistorier där läkare och doktorer mer eller mindre tvingar i veganer mejeriprodukter, kött m.m. Om det är så, finns det möjlighet att anmäla detta eller till ombudsman? Har själv fått höra om något har varit problem att det "måste vara för jag är vegan" och att man måste börja äta "allt". Även fått höra vid ett tillfälle av en doktor "jaha, men man kanske vänjer sig vid kronisk proteinbrist". Fick smälla upp en massa jämförelser. Han är ju en doktor och borde kunna sitt jobb…eller kan vem som hellst kalla sig läkare och doktor och kränka en kost?
I alla fall på BB får man äta vad man vill. Jag äter ju väldigt speciell kost (nuförtiden äter jag ju kött men bara från egen gård och vilt som inte gått genom "kommersiella kanaler") ovo-vegetariskt (dvs utan mjölk), glutenfritt (men utan att vara glutenintollerant), fritt från nötter, stenfrukt, äpplen, päron, morötter m.m (korsallergi som inte räknas som allergi enligt läkare) men jag fick mat.
Ang läkare så måste dom (enigt min syster som nyss utbildade sig som sjuksköterska) bara ha 50% rätt på sina prov så jag är väl snarare förvånad att dom kan nått om kost alls med tanke på att dom kan skicka folk till dietister direkt dom behöver det.
l'm back
Va bra att det funkar på bb. Men finns ju äldre som kan ha ramlat och brytit ett ben och behöver ligga inne ett tag. Då tycker jag personligen att man har rätt till sin kost och inte tvingas på något annat. Livsmedelsverket ändrar ju om nu så hoppas det blir bättre.
#2 Även yngre kan ju hamna inne ett tag, min man låg inne på sjukhus en vecka i somras tex (sorkfeber). Men han har inte speckost så där har jag ingen egen erfarenhet.
l'm back
På Sahlgrenska i göteborg där jag arbetar så frågas patienterna när de skrivs in vilken kost de har och vi beställer efter det, iaf på min avdelning 🙂
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Frågade min mamma för ett tag sedan som jobbar på lungkliniken i usö och hon sa att de är medvetna om vad det betyder och att patienterna får den kost de vill ha. Ja, vegansk iallafall. ;)
Men gud det kan dom ju inte göra…
Har hört skräckhistorier om folk som legat i koma och senare vaknat upp och berättat hur läkarna/sköterskorna behandlat dom helt fel..
Personligen är jag mest rädd över min farmor som är frukt/grönsaks-vegan och hur det skulle bli om hon hamnade på sjukhus. Har då släkten rätt att begära att de ska få ha samma kost som de brukar?
(Förövrigt jättestolt över henne, hon började som Vegetarian i tonår och ni kan ju tänka hur tidigt det var.. sen gjorde hon hennes söner dvs min pappa Vegetarian och alla andra föräldrar klagade på henne om hur oansvarig hon var osv men hon läste på massor och när det väl var sjukdomar i skolan så var hennes söner dom enda som höll sig friska 😉)
Be the change you want to see in the world
-Gandhi
Läkarna har ju läst sig till det dom kan i böcker som är skrivna av icke-veganer skulle jag tro. Så jag skulle inte lita på dom för fem öre när det gäller kostråd.
Den enda svenska läkare jag skulle lita på när det gäller kosten är David Stenholtz 🙂
Usch ja, det vore väldigt besvärligt om man blev tvingad till att äta animalier. Jag skulle nog bli sjuk av det, bara tanken på komjölk…🤢
Lite orolig vad som skulle hända med min gamla mor som snart är 90 år. Hon har ju ätit vegankost i över ett år och botat sin åldersdiabetes. Vore verkligen tråkigt om hon blev tvingad att äta animalier.
Man måste väl ha friheten att välja?
När jag låg inne (i ca 4 månader) så hade jag inga problem att få en vegansk kost. Var strul en gång under den perioden då de missade en potatisgratäng som innehöll mjölk.
Dock så frågade min läkare om jag skulle kunna tänka mig att äta fisk, men när jag sa nej så var det inget mer med det.
_No way! Yes way!
If Not You, Who? If Not Now, When?