Vegan iFokus

Vegan

Etikettoff-topic
Läst 4805 ggr
Cazzos
1

Mattanterna håller inte med!

Igår blev jag officiellt Vegan, men idag när jag berättade det för en av mattanterna i skolan så blev hon helt emot mitt val och sa att jag är för ung, att vegansk kost är jättebegränsad, jag kommer inte att kunna äta någonting, och att jag ska hålla mig till att vara Vegetarian.

En av skolans bildlärare som var närvarande som också är Vegetarian höll med mattanten och avrådde mig att bli Vegan.

Det är knappt någon skillnad på Vegan och Vegetarian tycker jag, bara striktare kost när man är Vegan kanske.

Att jag vill bli Vegan är mitt val och så som de talade tillbaka till mig verkade som att de förbjöd mig från att bli Vegan.

Vad ska jag göra? Obestämd

DesK
1

Precis som du säger så är det ditt val. Att vara Vegan kräver kanske lite mer kunskaper inom näringslära, men för övrigt ser jag inga som helst problem med det. Det är nog snarare mattanterna som saknar grundläggande kunskaper inom detta område. Sen tycker jag nog att det är ganska stor skillnad mellan att vara Vegan och Vegetarian.

TrevorS och Anterrabae kan ge dig massor av bra tips på bra och vettig mat för veganer, läs gärna i deras bloggar också Glad

/Désirée

kelfwing
2

Helt sjukt!   Men eftersom du under 18 år kanske du behöver en lapp från din vårdnadshavare för att du ska får vara Vegan även i skolan. (På den skolan jag vikariear på tror de att vegetarianer äter fisk, så det blev chockade när jag kryssade i den rutan).

Jag tror det beror på bristande kunskap att de ville avråda dig.  När jag var pescetarian (dvs. åt fisk) trodde en del att det var för att jag inte skulle få näringsbrist. Lakto-ovo-vegetarianer löper ingen risk under förutsättning att de äter variead kost, samma sak som för blandkostare.

Om man bara tänker på D-vitamin, B-12 så så gäller ju samma sak för veganer.

Själv tror jag att många veganer/vegetarianer äter mer allsidigt än blandkostare (hur många äter inte typ makaroner och korv fast byter ut korven mot annat kött och makaroner mot ris/potatis och ev. någon sallad typ tomat, gurka,salladsblad, inte speciellt allsidigt.   En sidokommentar:  På förra jobbet undrade många ofta vad jag hade för gott  i min matlåta  (eftersom den var färgglad och bra komponerat) och det vär mycket sällan någon annan fick samma fråga. Då deras mat oftast var någon brungrå sörja

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Cazzos
0

#1 Jag har inte läst mycket om vegankost men jag vet mycket väl vad det går ut på, började "plugga" lite igår men jag är inte klar Tungan ute Ska dock vara Vegan under tiden som jag läser mer om vegankost och näringslära. Glad

#2 Jag ska absolut fixa en lapp från mamma.. Soyamjölk funkar väl för veganer? Jag köpte ett paket igår och har druckit flera glas sen dess, så B12 har jag ingen brist av får man ju hoppas. Flört

EDIT: Jag pratade med min mamma nyss och berättade händelsen i skolan idag och att jag vill att hon skriver en lapp som jag kan lämna till min mentor. Hon är inte emot att jag är Vegan men hon tror att jag blivit hjärntvättad och hon frågar vad det är bra för.

Jag sa till henne att jag inte vill bidra till det onödiga dödandet av djur och att alla har rätt att leva. Hon sa "javisst, men tänk att det finns fler människor i världen som äter kött än de som inte äter det".
"En mer Vegan är bättre än inga alls", sa jag.

Hon har skrivit en lapp nu, men jag tror inte att hon någonsin kommer att vara fullt förstående till varför jag väljer att bli Vegan.

kelfwing
2

#3  Citat från dig: Hon sa "javisst, men tänk att det finns fler människor i världen som äter kött än de som inte äter det".

Din mamma har faktiskt fel. Hennes mening stämmer bra i de rika västerländerna.

De flesta länder i världen äter man mest vegetariskt eftersom man inte har råd med kött.  De som äter kött äter betydligt mindre och mindre ofta än vad vid gör här i väst pga av samma orsak.

Flera religioner är man en bättre troende om man inte äter kött (hinduism, det är inte bara kor som man helst inte ska äta och sjundedagadventister (som i stort förespråkar en vegansk kost, inget måste men du är en bättre troende/människa då

[TrevorS]
1

Det finns många recept och man är inte så begränsad om man ser ersättningsprodukter. Finns en artikel om detta också under namnet ersättningsprodukter, du kan alltid ta och prata med en kurator för att få stöd och komma överens, för detta är ett val du vill göra och inte något någon annan ska bestämma över dig.

[VirreVojj]
1

#3 Om du menar att du fått i dig tillräckligt mycket b12 av sojamjölken så bör du ändå ta tillskott av b12. Det krävs väldigt stora mängder b12 för att det ska bli skadligt, och för att få i dig tillräckligt mycket b12 av exempelvis Alpos sojamjölk, så skulle det krävas 6-8 glas om dagen. Du behöver inte oroa dig för att du ska få b12-brist de närmsta dagarna eller så, men du gör nog bäst i att köpa ett tillskott.

Utöver b-vitamin så bör du också tänka på omega 3. Här finns ingen exakt max- eller minimumgräns, utan här handlar det mer om en bra balans mellan omega 3 och 6. Det finns delade uppfattningar om exakt vad denna balansen ligger på, men det enklaste sättet är att som främsta olja i matlagning använda rapsolja, eller linfröolja om du gör en sallad (omega 3:n i linfröolja förstörs vid uppvärmning, så förvara flaskan i kylen). 1-2 matskedar krossade linfrön om dagen är också bra, gillar du gröt är det perfekt att ha i gröten, eller strö över salladen. Mitt absoluta tips är faktiskt att blanda linfröolja med kakao och lite socker eller annan sötning och sen bre på mackan. Inte riktigt som nutella, men du får käka chokladkräm på macka med gott samvete ;)

Annars är det mest bara att se till att äta väldigt varierat, mycket baljväxter, mörkgrönt osv.

Sedan tror jag faktiskt inte att det krävs mer kunskap för att vara Vegan än blandkostare (om man bortser från b12 vilket känns som allmän fakta). Det finns studier som visar på att blandkostare löper risk att ha näringsbrist i mer än dubbelt så många vitaminer och mineraler som veganer. :)

[TrevorS]
1

B12 finns i mängder i bland annat surkål. Skrattande

kelfwing
0

#De folk som lever längst och friskast i världen (tror det var omkring 7 st(  har  en nästan intill vegansk kost.  Finns/fanns en bra video om det på TED-talk.

[VirreVojj]
0

#7 Har du källa på hur mycket b12 det finns i surkål? Har bara hittat vag info om att det finns små mängder b12 i surkål, alldeles för små för att komma upp i dagsbehovet.

[TrevorS]
0

#9. Ska se, har lite att kolla upp innan. Sedan påpeka att köpt surkål kan innehålla en mindre mängd än hemmagjord.

missemel
0

Gick till min rektor idag och sa att jag inte kan leva på sallad som är det enda skolan har att erbjuda i ett år.
Han frågade vad jag annars skulle äta om jag inte åt sallad..
Blir så trött på människor som tror att veganer knaprar morötter hela dagarna!

[TrevorS]
2

Du får hänvisa dem till den här sidan och till min blogg, fick ett brev för någon månad sedan att en skola har valt att laga recept från min blogg till både vegetarianer och veganer, då de hade flera som inte tålde ägg och mejeriprodukter.

Hur har det gått annars #0?

Cazzos
2

Jag är fortfarande Vegan i dagsläget, och lämnade en lapp från min mamma till min mentor igår och det gick bra Glad

Tar bara mat från skolans goda salladsbuffé, de har linser, kikärtor, bönor osv som jag blir mätt på och när jag kommer hem kompletterar jag med något annat vegansk Skrattande

[VirreVojj]
0

Åh, det där låter iofs som min drömmåltid, skulle ta en stor skål och bara fylla med najs sallad och alla tillbehören, och ur hälsoaspekt så är det ju sjukt bra, du kommer antagligen att märka att du får mer och långvarigare energi än dina klasskamrater. Men det kan säkert bli tråkigt efter ett litet tag, det känns kanske roligare att få egna bönbiffar eller sojabitar till maten. Men din kropp kommer att tacka dig =)

[TrevorS]
0

De vägrade servera mig något för de kallade det för anorexia att äta vegansk kost, jag fick cykla hem och laga nudlar, fick stressa som ingenting fanns för vi hade bara en halvtimma matlunch vissa dagar. Fick inte tillaga maten i skolan heller.

[VirreVojj]
0

Trevor-> Dom har nog inte hört talas om seitan buffalo wings :P

[TrevorS]
0

#16. Gjort någon gång, men tål egentligen inte vete eller gluten. Men detta är nog mer än 11 år sedan nu, det var inte så populärt med seitan. Vi fick ju lära oss i skolan att man fick (tro det eller ej) salmonella av falafel så jag vågade inte äta något sådant heller, blev bortskrämd av mycket som liten, inte förrän nu man förstått att det bara var dumma påhitt.

Cazzos
1

Idag blev det ugnsbakad potatis med olika röror i skolan till lunch, och jag frågade vad den vegetariska röran innehöll. Hon sa att det var ädelost och massa annat gojs och jag frågade om de serverar något veganskt ALLS, och det visar sig att de inte gör det..
De har inte ens sojamjölk eller något..

Jag pratade med min mentor strax därefter som satt vid ett bord och frågade vad jag skulle göra, och hon sa att jag skulle prata med mattanterna och berätta att jag är Vegan och att de borde ha veganmat fr.o.m nästa vecka kanske och att jag kan äta från salladsbuffén tills de fixat det.

Ska prata med mattanterna imorgon, jag återkommer Skrattande

[VirreVojj]
0

Lycka till! Hur svårt kan det vara att kirra lite najs hummus till potatisen liksom? :P

Cazzos
0

Haha jadu, det kan man undra Flört

[Nelley]
0

Är du fortfarande Vegan?😉

[Synnerlig]
0

Nu blev jag också nyfiken 😛

Cazzos
3

Nämen! Vilken gammal tråd och oj vilken liten unge jag var på den tiden!! Kommer knappt ihåg att jag tjatade så mycket på mattanterna 😂

Den sommaren 2012 så åkte jag till Thailand med min mamma och hälsade på släkten. Jag åt ris, fisk, nudlar och typ ärtor, majs. Så jag åt nötkött för första gången efter 4 år av min strikta demi-vegetariankost (accepterade fisk på den tiden).

Det var väldigt udda men efter det släppte jag min titel som Vegetarian. Det var inte så att jag vräkte i mig massa kött efter det men jag hade mer att välja på när vi skulle äta.

Det var en period där i slutet av 2012-början på 2013 som jag åt väldigt mycket kött hemma i Sverige och kände hur otroligt tung jag blev i själen. Jag har alltid älskat frukt och grönt i alla former men bestämde mig nu för att bättra på min kost.

Så sen dess har jag ätit ca 80% vegetabiliskt och 20% animaliskt och det är lite så min kost ser ut idag. Kallar mig för "normalätare" men många tror att jag är Vegetarian, t.o.m. mina vänner i klassen kan fortfarande fråga om jag är Vegetarian.

Jag köper däremot sällan animaliskt (undantag mejerier som glass eller övrigt), om nästan aldrig, och när jag flyttar hemifrån planerar jag att leva en vegansk livsstil hemma men av flexibla skäl acceptera animaliskt när jag inte är hemma.

Det enda animaliska jag äter mest av är mejerier, även fast jag undviker det till största mån så äter jag ändå glass (specifikt Ben&Jerrys😉), eventuella produkter med mjölkprodukter i.
Jag tror dock att jag orsakat mig själv att bli laktosintolerant nu för att jag har märkt att jag blir otroligt uppblåst och gasig när jag äter "tyngre" mejerier som grädde, så jag ska göra en undersökning på det. Skulle däremot nästan vara jättebra om jag blev laktosintolerant för att jag skippar gärna mejerier ö.h.t. för att jag har en tanke att mejerier tynger ner min kropp (och övriga animalier för den delen, det är främsta anledningen till varför jag inte äter det + etiska skäl).

Sedan ca 1-2 år tillbaka så blev jag även enormt engagerad i ekologiska varor och är i extas när jag ser att något är ekologiskt, handlar typ bara ekologiskt och är stammis i ekologiska livsmedelsbutiker/hälsokostaffärer.  Har blivit mycket mer medveten om miljön och min konsumtion under hela min vego-resa, har även successivt droppat på kemikalier i mina hygienprodukter.

Tvättade håret med balsammetoden ett tag mellan 2010-2013 tror jag, och upptäckte sedan flera olika tvättmetoder och har tvättat med bikarbonat+äcv sen dess. Har även bytt ut min deodorant och tandkräm till bikarbonat+kokosolja (deon innehåller lite mer ingredienser), använder typ bara naturliga, rena och ekologiska oljor istället för konventionella hudkrämer och dylikt. Så man kan säga att även fast jag misslyckats på ena fronten med animaliska livsmedel så försöker (och vill) jag ändå konsumera smart i övrigt, både för min och miljöns skull.

[Synnerlig]
2

#23 Kul att se vad som hände efter ditt senaste meddelande här :) Men om du vill bli Vegan så kan du ju alltid hänga här och ställ gärna frågor, vi svarar mer än gärna om det är någonting du undrar över :) Du vet kanske att det finns veganska glassar också? Den nya Rice-glasstruten är ju to die for!

[Nelley]
0

#23 Ja okej, kan bara hålla med Synnerlig, haha. 😉

Cazzos
1

Jo den vegetabiliska glassen jag gillar mest är Lily & Hannas! Tofuglass är också jäkligt gott. Ben & Jerrys är på min topp 3-lista och jag gillar att de har Fairtrade-ingredienser, faktiskt en av anledningarna till varför jag köper det.

Sorry för inaktivitet, jag är inte så aktiv på iFokus längre 🤐