Jahaa, är du vegan?
Blev bjuden på godis av en person som jag brukar prata och skoja med ett par gånger i veckan. Vi brukar ha trevligt när vi träffas.
Jag - Nej tack, jag kan nog inte äta det godiset.
Personen med medlidande i rösten- Nehej, vad tråkigt, du är allergisk?
Jag - Nej då, inte alls. Jag är Vegan.
Personen med ögon stora som tefat tar två steg tillbaka - Jahaaa…är du Vegan?
Jag med ett leende - Ja, det är jag.
Pinsam tystnad följer.
Jag - Jaha, vi ses väl nästa vecka då.
Personen - Visst, det gör vi.
Det kommer nog inte att bli detsamma på ett tag dock känns det som…🤓
Men men, sånt är livet. Bäst att jag förklarar lite mer ingående vad veganism handlar om nästa gång vi ses😃
Jag har dock märkt att det är bättre att berätta vad man kan äta istället för vad man inte kan äta. Folk är so fokuserade på vad man inte kan göra och inte vad man kan göra.
Som när jag berättade att jag brukar ha taco-kvällar så brukar folk bli häpna och undra var man äter, roligaste är att folk brukar bli rätt nyfikna när man räknar upp det ena efter det andra. 😃
#1 Ja, jag hade det på tungan. Jag tänkte säga "jag kan inte äta det här godiset, men det finns mycket annat godis jag kan äta bland annat….
Den meningen skulle ha kommit efter "ja, det är jag". Men stämningen blev lite väl…. hmm…tryckt…så jag tar det nästa gång😉
Varför ska det bli problem? blir bara det om du beter dig som om det är ett problem ;)
Jobbar på ett stort företag med många kollegor och när en kollega äter något konstigt brukar jag fråga "vad är det?" "det är ***, jag är vegetarian/vegan" "jaha, varför då?" "för att jag gillar inte kött" alt "för att jag tycker synd om djuren" "jaha"
Klart och sen fortsätter vi som vanligt, kollegan accepterar att jag äter kött och försöker inte "vända" mig och jag accepterar vad min kollega äter och hans/hennes åsikt :)
If Not You, Who? If Not Now, When?