Horn = veganskt?
Jag kom på en sak nu på morgonen. Horn (från hjortdjur) borde ju vara veganskt eller hur. Eftersom veganism är ju att inte exploatera djur (inklusive människan) och det görs ju inte djur för horn (än igen hjortdjur).
Bara nått jag kom på nu på morgonen efter att jag fick sug att lära mig slöjda i horn för hårgrejer (främst älg och ren då det är det som finns här).
l'm back
Jag tror det kan finnas lite olika åsikter om detta (en del anser nog att man inte bör använda djurprodukter alls), men personligen skulle jag säga att det är veganskt. Tycker det är helt okej att använda fjädrar/päls som faller av naturligt också. Ingen skadas ju av det och som du säger är det inget direkt utnyttjande.
I princip ja, hjordjur släpper ju sina horn varje år. Men bara de ljusa hornen. De mörka hornen är tagna från slaktkroppar. (Den mörka färgen kommer från blod, fällda horn är helt blodlösa och därför helt ljusa.)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#1 Jo folk har ju lite olika åsikter ens vad "vegan" betyder
#2 Jo det finns ju dom som kommer från slaktkroppar men de är (i alla fall härikring) relativt få.
Skulle jag själv slöjda i just horn skulle det vara av horn jag själv har hittat, alternativt att jag gör som den person som annonserar efter fällhorn varje år då det "är dags".
l'm back
#3 Det skadar ju uppenbarligen ingen eftersom hornen är fällda på naturlig väg om vi talar om vilda hjortdjur och inte från exploaterade renar i fångenskap.
Ska man använda det för eget bruk, så anser jag det som djurvänligt åtminstone.
Om man däremot ska börja sälja och producera saker i fällhorn så tycker jag inte att det är veganskt eller djurvänligt pga att man förstärker uppfattningen att djur och delar av djur är produkter och man skapar en efterfrågan på en animalisk produkt.
I en vegansk värld där alla förstår att exploatering av djur är moraliskt fel så skulle man kunna sälja produkter av fällhorn från vilda djur om det skulle kännas rätt. Men i dagens djurexploaterande samhälle där djur anses vara produkter så skulle jag inte anse det veganskt eftersom man då bryr sig mera om eget nöje och profit än att man sätter en efterfrågan på en animalisk produkt. Jag tycker inte det är en vegansk moral att sälja några djurprodukter idag oavsett var de kommer ifrån pga djurens utsatta situation. Att få folk att förstå att djur inte är produkter är svårt nog.
Men som sagt, för eget bruk och från vilda djur, så tycker jag att det är djurvänligt.
#5 Just ja! Typ ull och sånt.
Själv är jag inte Vegan, men jag har varit Vegetarian. Jag tycker det är okej med sånt som djuren släpper, bättre att ta hand om naturens avfall om man nu kan än att låta det gå till spillo.
#7 Jag förstod det, men jag undrar också samtidigt hur veganer ser på ull om det inte är okej med horn 🙂
#8 Ull ska inte vara okej, i alla fall enligt dom flesta.
l'm back
#6 Nu förklarade jag i inlägg #4 varför jag tycker att det inte är en bra ide att sälja produkter gjorda av fällhorn pga den syn som människor har på djuren idag. Dvs. att djuren är produkter att använda och ju mer man använder av deras kroppar ju bättre är det.
Ull är inte en vegansk produkt. Även om vi måste klippa fåren pga att vi avlat fram päls så de måste klippas så är det ändå inte rätt att använda den ullen pga ovanstående anledning. Att skapa efterfrågan på djurprodukter tycker inte jag är inte en vegansk handling.
#7 Jag stödjer inte den sexistiska löshårsindustrin.
http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2012/oct/28/hair-extension-global-trade-secrets
Det är väl en annan sak om du som kvinna skulle själv välja att sälja ditt hår, mådde bra av det och att du själv fick pengarna för det. Det är i alla fall då ingen oetisk produkt och många skulle nog kalla den vegansk. Men de flesta av produkterna kommer inte från kvinnor i den positionen.
Om man skulle kunna marknadsföra de här produkterna av människohår som veganska tycker jag är ytterst tveksamt. Jag skulle i alla fall inte köpa och bära det själv.
#10 Jag tänkte mer hår som hårkullor gör smycken av, det är ju en "mänsklig variant av fällhornsslöjd". Vad jag förstår är det däremot inte alltid den som "donerar" hår vet om att h*ns hår blir smycken då hårkullor visst ofta får hår från frisörsalonger nuförtiden (om jag förstått det rätt).
Så dom som "donerar" hår till hårsmycken m.m varken tjänar eller förlorar på slöjden på samma sätt som älgen som fäller hornen till hornslöjd.
l'm back
#11 Ok, jaa, det spelar väl ingen roll om någon får ens hår när man klipper sig hos frisören, så känner jag i alla fall. Men det är säkert individuellt hur man känner inför det också.
Djuren förlorar inget på att du plockar fällhorn och för eget bruk så skadar det ingen. Men som jag förklarat i tidigare inlägg så är försäljning av och skapande efterfrågan på djurprodukter en helt annan handling pga djurens situation idag.
#12 Jo men jag tänkte att det finns hår, som du nämnde som inte samlas etiskt så det borde ju vara på samma sätt med att sälja fällhornsslöjd som för hårkullor att sälja sin hårslöjd. Det skulle ju kunna ge samma associationer.
l'm back
Tänker karda och spinna garn av kattens hår. Får så mycket varje gång hon kammas. :)
#13 Om jag skulle vilja köpa saker av människohår så skulle jag fråga vart det kom ifrån. Likaså tycker jag att det är ansvarsfullt om man märker produkterna med att håret är etiskt "plockat på frisörsalong" eller vad man nu ska kalla det.
Men man gör mer skada för djuren när man sätter en efterfrågan på djurprodukter vad det än må vara, eftersom människor inte ännu förstår att djuren inte är produkter att använda.
Nu kanske folk blir sura på mig. Men köpte av misstag ett smycke av horn. Trodde det var av trä först eftersom google translate översatte till det. Men fick skriva och fråga. Då visade det sig att de säljs bara när de funnit horn som ramlat av (alltså inte slaktavfall eller sågat av). Och gjort smycket. Överväger starkt att använda det då det känns okey med tanke på att djuren inte skadats under produktionen. Eller ja, vem vet om djuret bråkat med något annat djur och hornet gick av i en fight. Men ni förstår. :) Ska dock få tag i en av trä så fort jag får möjlighet. :) men kommer nog använda hornet tills dess.
#17 Men dels var det ju ett misstag att du köpte det. Dels är det gjort av fällhorn och dels försöker du få tag i ett av trä så fort du kan.
Du ska ju bara ha det för eget bruk, så det är väl ok om det känns rätt för dig🙂
If Not You, Who? If Not Now, When?