"Förtjänar köttätare att leva?"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad tycker ni om det Freelee har att säga om detta?
Dom som går till det extrema och gör ett aktivt val att tortera djur för att möta människans hungriga begär efter päls och kött kanske inte förtjänar att leva.
Jag menar, vi, konsumenterna, ser ju till att efterfrågan ökar, det finns pengar att tjäna. Men är det konsumenternas fel att dom som producerar tar till inhumana metoder för att möta denna efterfrågan?
Det är en balans här, men jag tycker att kärnan till problemet(djurplågeri) ligger hos producenten. Någon inom industrin måste sätta ner foten och säga "Nej, vi ska inte möta denna efterfrågan, det är helt orimligt"
#1 Man kan inte förvänta sig att företag som är ute efter att tjäna pengar ska, även då de tjänar miljoner, komma till insikt om att de inte ska möta efterfrågan längre och därmed sluta tjäna pengar.
Det är upp till konsumenterna, om ingen köper, tjänar inte företagen några pengar och då börjar de titta på andra alternativ för att börja tjäna pengar igen.
Det är exempelvis inte mjölkbondens fel att kor och kalvar lider och dödas i mjölkindustrin. Bonden behöver tjäna pengar och det här är det bonden kan. Men om det plötsligt inte finns någon efterfrågan på komjölk längre och denne slutar att tjäna pengar, då har inte bonden något val än att ändra inriktning.
Konsumenterna har makten och det är konsumenterna som bestämmer vilka produkter som ska finnas. Utan konsumenter kan inte företagen existera.
Dom som jobbar med djurutnyttjandet är inte ett dugg värre än de konsumenter som stödjer det.
Jag håller med freelee i att om det krävdes för vår omedelbara existens att vi blev veganer idag så skulle alla bli det. Hade vi haft ett själviskt intresse i det så skulle det säkert inte vara något problem. Men nu handlar det ju om djuren som vi inte tycker har rätt till sina liv och då sätter vi våra egna intressen före.
#2 Jag håller med dig, men jag tror inte du förstod vad jag sa.
Man kan fortfarande möta efterfrågan utan att tortera djur anser jag. Om så låt köttet bli dyrare, bara djuren inte plågas.
#3 Men djuren har precis som människor ett intresse av att leva sina liv. Djuren förtjänar också att få leva ut sina liv.
Det är inte hur de utnyttjas och dödas utan att de utnyttjas och dödas som är problemet.
#5 Jag förstår det, hon fokuserar tyvärr på behandlingen och inte på själva förtrycket.
Men bara för att någon haft ett bra liv betyder inte det att det är rätt av oss att ta ifrån den individen sitt liv. Vi behöver förstå att människor inte är de enda med rätten till liv, rätten till frihet och rätten att inte vara någons egendom.
Djuren är kännande individer precis som du och jag och kan vi leva utan att döda och utnyttja dom så bör vi göra det. Det är lätt att bli Vegan. Du kanske skulle fundera på det om du på allvar bryr dig om djur?
Hoppar in lite random men Florrpan som du diskuterar med är min pojkvän.
Jag äter mestadels veganskt och vegetariskt av hälsoskäl.
Han äter en hel del veganskt också (bytt ut det mesta av mejeriprodukter till veganska alternativ och vi tycker båda att det är kul att hitta nya produkter och då testa dem), men har inga problem att äta kött vilket jag inte heller har.
Dock mår inte min kropp väl av det, inte om jag äter det alltför ofta.
(Jag har Fibromyalgi och mår bäst på antinflammatorisk kost där det mesta köttet är borträknat)
"om du på allvar bryr dig om djur?" Man kan bry sig om djur och ändå äta dem.
Gäller att veta vart de kommer ifrån och hur de haft det.
Små lokala gårdsbutiker är ju att föredra om man ska äta kött.
Dessutom kan inte världen funka om alla djur lever i fullständig frihet.
Någonstans måste vi ta livet av andra djur för att ge våra egna husdjur mat t.ex.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
#7 "om alla djur lever i fullständig frihet." "Någonstans måste vi ta livet av andra djur för att ge våra egna husdjur mat t.ex. "
det finns inga husdjur då =)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Så du menar att vi ska släppa lös alla våra djur nu då?
Alternativt avliva allt o alla o ge fasen i att föda upp nya?
En värld där alla djur går lösa funkar ju inte heller!
#9 det sa jag väl inte? Varför skulle vi släppa fri våra husdjur, vi behöver bara sluta avla, dessutom kommer man inte sluta producera kött imorgon.
mvh, HamsterHamster
Ja men husdjuren blir ju fortfarande husdjur sålänge vi har dem och dem behöver mat.
Du tänkte "kastrera allt och alla" och sedan låta dem dö ut av ålderdom allteftersom utan att avla vidare?
#7 Nej, tyvärr, bryr man sig på allvar om djuren så äter man dom inte. Det minsta vi kan göra för djuren är att inte döda och äta dom helt i onödan. Det är ett aktivt och medvetet val som man gör.
Även djuren på små gårdar bör ha rätt att leva sina liv utan att bli dödade för kött och skinnprodukter. Det handlar inte om behandlingen utan om ett förtryck och diskriminering av icke-mänskliga djur.
Men roligt att höra att du och din pojkvän äter mycket veganskt, hoppas att ni snart gör ett aktivt val för djuren och väljer bort alla animalier:)
"Någonstans måste vi ta livet av andra djur för att ge våra egna husdjur mat"
Det är inte moraliskt rätt att döda andra individer för att mata köttätande rovdjur som du håller i fångenskap för ditt nöjes skull.
Varför tror du att världen inte kan fungera om djuren lever i frihet?
#7 Angående din kommentar "Man kan bry sig om djur och ändå äta dem." så känner jag att det är motsägelsefullt att säga så. Att bry sig om någon men ändå hålla dem i fångenskap, döda och sen äta upp. Det går liksom inte riktigt ihop känner jag. Hoppas du förstår.
Precis som veggie4every1 så är jag nyfiken på att veta varför du inte tror att världen skulle fungera om alla djuren levde i frihet utan att människan blandar sig i?
Angående din kommentar "Du tänkte 'kastrera allt och alla' och sedan låta dem dö ut av ålderdom allteftersom utan att avla vidare?". Det är enbart själviskt att avla fram djur för att få ha dem i fångenskap. Jag tänker att de djur som finns i fångenskap just nu inte bara kan släppas ut hur som helst, men jag tänker att vi slutar avla fram dem, tar hand om dem som finns med kärlek och omtanke och ser till att de får ett så bra och naturligt långt liv som möjligt 🙂
En anledning till att det inte skulle fungera att låta naturen sköta sig själv är bland annat på grund av trafikolyckor. Vad ska man göra om man råkar köra på ett dbur som överlever? I en vegansk värld finns det inga viltvårdare. De enda man kan tillkalla vore polisen, om de nu anser att de har tid eller resurser till att bry sig om ett djur. Tycker det är konstigt att veganer förespråkar utrotning av djurarter. Hundar är ett av de djuren som skulle dö ut. Hur ska det då gå för tex poliser och tullar? Hundar används både för att nosa reda på droger samt söka upp kriminella som är på flykt. Ska de som är blinda behöva ha en mänsklig följeslagare och hjälpreda hemma hos sig 24/7? Hundar kan även lukta sig till cancer. Katter är ett miljövänligt sätt att handskas med möss och andra "skadedjur" som vill åt våra grödor.
Håller definitivt inte med henne. Hur veganskt skulle det vara att döda massa djur som Vegan tex? (människor är ju också djur.)
Vad som gör minst skada varierar däremot beroende på var man bor, hur man är (tex om man har allergier eller andra sjukdomar som påverkar ens kost och levnadsval) osv. Världen är inte svart eller vit.
Sen så behövs djur också av flera olika anledningar.
Men djurplågeri är alltid fel.
*propaganda för djurförtrycket är otillåtet - redigerad av moderator*
l'm back
Att sitta och säga att man inte är djurvän bara för man äter kött, är som att säga att man skiter fullständigt i naturen bara för att man bor under ett tak.
Jag är uppväxt på landet bland bondgårdar, haft massvis med olika djur, älskar speciellt katter, tagit hand om flera hittekatter mm. Min syster har en köttgård som jag hjälper till med, där har vi ankor, höns, påfåglar (går lösa på gården) och nötkreatur som alla går fritt ute och har egna namn.
Att äta djur som avlas för köttets skull känns som en naturlig sak för MIG, så som man har gjort i tusentals år redan. Att låta dessa djur springa fritt i naturen skulle skapa kaos i det samhälle människan har byggt upp, och skulle definitivt innebära direkt livsfara för människan.
Att säga "Om du verkligen bryr dig om djur" känns som ett offentligt påhopp. Alla ser annorlunda på saken. Ja, jag bryr mig verkligen om djuren, men jag ser även realistiskt på saken med uppfödning av t.ex nötkreatur, förutsatt att dom behandlas väl.
Tro mig, jag vill verkligen skaffa katt där jag bor nu, men så länge jag bor i en lägenhet vill jag inte det, för jag vet vilken frihet dom skulle gå miste om. Djur och natur är ett viktigt ansvar, men människan är jävligt bra på att misshandla naturen för sin egen egocentriska syn.
För att återgå till videon: Köttätare förtjänar att leva; djurplågare förtjänar nog inte det.
#16 du gillar djur, kanske både för smak och som kreatur, men du är ingen djurvän.
mvh, HamsterHamster
#17 Kastar inte du sten i glashus nu? Enligt din presentation har du en hel del djur. Om den nu fortfarande är aktuell vill säga.
#17 Jag ser att du har en undulat som sitter i en bur i din profilbild. Jag gillar inte instängda djur och anser inte att du är en djurvän.
Gör inga påhopp mot mig om hur mycket djurvän jag är när du inte känner mig.
Jag tycker inte om Freelee så mycket egentligen, men jag håller med henne när det gäller detta. (Inte att köttätare förtjänar att dö, men att det är helt orimligt att folk inte gör en större anstränging att vara veganer) Köttindustrin är så ohållbar att vi snart kommer nå en punkt då det inte går att äta som vi gör nu. Känner också igen det här med att folk konstant försöker komma med ursäkter om varför de inte kan vara veganer, trots att det är helt omöjligt att så många människor tydligen har någon mystiskt tillstånd som gör att de måste äta djurprodukter. Klart det finns en del människor som kanske måste äta en del saker för att må bra, men de tillhör knappast majoriteten.
#18 Kastar jag sten i Glashus? För det första så dödar jag inte dem, för det andra har jag inte stött avel utan tatt djur som behöver hjälp, bland annat tagit emot från djurhamstrare, Chipsy i min profilbild har ett hjärtfel oh en felställning utav foten. Dessutom är det en icke vegansk handling att döda, eller helt enkelt bli av med sina djur från innan.
#19 Tyvärr måste jag säga att jag inte dödar mina vänner, jag känner inte dig, men om du dödar dina vänner vill jag inte vara din vän. Hur vill du veta att de är instängda, jag har en flock utav fyra undulater, burdörren är öppen hela dagen, buren fungerar som ett skyddshus, där de är privata, som ditt eget rum ungefär, där kan de vara i lugn och ro, där stör jag dem aldrig förutom när jag matar dem eller städar. Min hand hör inte hemma i buren =) (tilläg innan de kom till mig var de i en liten bur med 7 andra undulater och kom aldrig ut)
mvh, HamsterHamster
#21 Ser du, jag dömde ut dig utifrån utsidan, utifrån en bild. Visst är det enkelt? Precis lika enkelt som du har att säga att jag inte är en djurvän. Alla djur jag haft hemma har varit sådana vi tagit hand om, förutom 3 ökenråttor. Misshandlade papegojor, nymfparakiter, katter mm.
Om du väljer att inte vara vän med någon som äter kött så är det din förlust. Jag har full respekt för alla, även veganerna och deras syn på livet, för det är en väldigt fin tanke, att spara allt liv. Jag behandlar alla väl, även om jag inte är vän med dom, detta inkluderar även människor.
Jag tar själv inte livet av djuren, jag tar bara hand om dom, kan inte förmå mig att ta livet av ett oskyldigt djur om det inte är nödvändigt. Låter det motsägelsefullt? Kanske, men jag är accepterar även balansen som finns i naturen.
Om världen var styrd av stora katter hade alla djur varit en leksak för dem, men även deras mat, utan att dom brydde sig om att spara deras liv. Människor har knappast behov av att äta kött i dessa mängder, det håller jag med om. Men en värld som översvämmar av rovdjur och övriga djur skulle inte vara hållbart heller. Hoppas du ser min poäng.
#16 Poängen är att man gör ett aktivt medvetet val när man väljer att stödja djurförtrycket.
Djurförtrycket är lika moraliskt fel som vilket förtryck som helst. Om man väljer att försvara speciesism så har man gjort ett aktivt val att inte bry sig om de förtryckta icke-mänskliga individerna.
#23 Du har helt rätt. Jag väljer att stödja det, jag vill inte ha tjurar som jagar ner mig på gatan.
Att stänga in dom är nödvändigt, det är INTE nödvändigt att plåga dom.
#24 dessa tjurar som du pratar om kommer inte finnas efter ett tag, nötkreatur som du äter och är framavlade kommer inte finnas i sverige då. Det handlar inte om att släppa fri alla djur som vi använder och har som husdjur.
mvh, HamsterHamster
#25 Nu får du förtydliga vad du menar.
Känns lite som att kasta studsbollar mot en vägg. Ni tar till er det som ni reagerar på men ignorerar allt annat som sägs. Tror jag lämnar denna diskussion snart, den följer inte längre trådens diskussion.
#26 Okej förlåt jag försöker förklara🙂
"Du har helt rätt. Jag väljer att stödja det, jag vill inte ha tjurar som jagar ner mig på gatan."
Tjurarna du pratar om kommer troligen från köttproduktionen antar jag, det är en framavlad ras, ofta för mjölk och kött. När vi blir veganer så minskar köttproduktionen, till sist så avtar aveln helt och djuren som finns kvar av ull, kött, mjölk och äggproduktion kommer dö ut, tills dess ska de hållas på ett trevligt sätt. Kossorna på stora hagar där de kan äta och leka runt i(som exempel), där de kan leva sina liva lyckliga till slutet av sina dagar, tills den framavlade rasen dör ut.
Det talas inte om att släppa fri alla djur och låter de springa och förtöra samhället, tänk dig att man skulle släppa fri elefanterna i Cirkusen haha.
mvh, HamsterHamster
#26 Vi ska ta hand om alla domesticerade djur som finns och låta de leva ut sina liv på bästa möjliga sätt.
Avel av domesticerade djur bör därefter upphöra eftersom dessa djur endast är framavlade av oss till att utnyttja. Inga djur kommer att släppas lösa och inga djur kommer att dödas.
De flesta av de domesticerade djuren har vilda motsvarigheter (de vi inte redan har utrotat) så de vilda arterna kommer att fortsätta leva men de domesticerade varianterna som inte kan överleva utan människan inte kommer att finnas kvar.
Det är dags att vi står på egna ben nu och lär oss att leva utan att utnyttja och döda andra individer i onödan.
Dags för mänskligheten att "step the fuck up" som freelee säger.
Mycket bra förklarat #27 & #28 , detta var lite otydligt förut.
Handlar detta alltså om alla djur vi domesticerat? Katter, hundar mm? Hundar (vargar) användes från början för att hjälpa till med jakten.
Är det godkänt att jaga levande djur? dom som lever i sitt egna klimat osv?
Hursom, jag kommer nog aldrig bli helt Vegan, men jag följer min flickvän i matvanor mer och mer. Jag delar inte veganernas tankesätt helt enkelt. Även flickvännen ger hunden riktigt kött(benrester osv) även om hon inte äter det själv.
#29 Ja, det handlar om alla domesticerade djur.
Nej, att döda vilda djur är lika moraliskt fel som att döda domesticerade djur. De vilda djuren har också intresse av att leva.
Det är många som tror att de aldrig kommer att bli veganer och så en dag är man där. Du tror väl inte att jag i min vildaste fantasi kunde drömma om att jag skulle bli den jag är och ha de moraliska värderingarna jag har idag för några år sedan?😉
#27 "tills den framavlade rasen dör ut."
Och alla andra raser och arter som är beroende av dessa.
l'm back
# VARFÖR kan veganer ALDRIG se det positiva när man säger/skriver att man äter mer och mer veganskt och letar efter veganska alternativ men fortfarande väljer att äta kött i liten mängd?
Jag har allvarligt talat ALDRIG mött en Vegan som är TREVLIG och peppande när det kommer till sådana här diskussioner.
VARFÖR ska ni alltid hacka ner på folk och inte se det bra?
Personerna väljer ju veganska alternativ och fortsätter leta efter nya.
Varför kan ni inte glädjas åt de små sakerna?
Man blir inte Vegan över en natt!
Gäller ju att förändra sina vanor vilket tar ofantligt långt tid för en del.
Sen att alla inte vill bli veganer, det är upp till dem men ni borde fortfarande glädjas åt att de åtminstone äter en del veganskt!
Man får ju mersmak när man upptäcker att den veganska kosten inte är så tokig till exempel.
Men det är fasen inte så kul när någon kommer och hackar på en trots att man försöker.
Det värsta jag vet är att höra "ja, du äter ju en del veganskt så du är ju en GAAANSKA bra djurvän iallfall."
Innan ni hoppar mig, jag har en bästa vän som jag känt i 21år iår, hon är strikt Vegan och har varit det ett bra tag, tidigare Vegetarian sen hon var 12. (är 25nu)
Vi är i luven på varandra imellanåt men vi har lärt oss att acceptera varandras vanor.
Hon är jätteglad att jag äter veganskt mer och mer för att jag tycker det är gott och för att min kropp mår bättre av det.
Men hon vet också hur ***** förbannad jag blir när hon tjatar och kastar skit (some friend huh?) på mig när jag väl äter kött eller ser mig som djurplågare när jag valde att avliva min fd hund innan han blev riktigt riktigt dålig. (Han hade avlidit i vilket fall som helst.)
Valde att ge honom ett värdigt slut medan hon såg det som fel. I hennes (och de flesta veganers värld enligt henne), är det fel att avliva djur på det sättet, man ska kämpa ända in i det sista för att djuren är lika mycket värda som människor när det kommer till vård vilket är en åsikt jag ALDRIG kommer att dela med henne.
-> Innan ni hackar på mig, djuren är värda lika mycket som människor MEN de förstår inte sjukdomsförlopp, behandlingar osv på samma sätt som vi gör.
De lider utan att veta varför. Vi kan åtminstone förstå vad läkare säger till oss.
#32: Jag har aldrig mött en Vegan som tyckt att det är fel att avliva ett lidande djur, och då har jag ändå träffat en hel del veganer. Tvivlar på att det är en särskilt vanlig åsikt hos folk generellt.
Personligen tycker jag det är jättekul när folk vill bli veganer eller är nyfikna på det! De flesta av oss börjar nog ganska långsamt, själv så använde jag t.ex upp alla djurprodukter jag hade hemma innan jag blev "riktig" Vegan. Det är absolut okej att göra en långsam förändring, särskilt om man kanske inte kan så mycket om veganism eller inte har så mycket pengar att man kan kasta ut mat bara sådär. Problemet för mig dock är när folk verkar nöja sig med att bara äta lite veganskt/vegetariskt. Då har man liksom missat själva poängen med veganism, vilket såklart är det vi veganer vill förespråka. Moraliskt sätt är det alltså ingen skillnad på en person som äter djurprodukter sju dagar i veckan och en person som äter djurprodukter fyra dagar i veckan: de bidrar båda till och tycker det är okej med utnyttjandet och dödandet av djur.
Man kanske ska hjälpa istället för att stjälpa?
Komma med peppande ord istället för att attackera med näbbar och klor såfort någon nämner att de äter kött.
Finner det inget kul alls att bli kallad en massa fult när man gör sitt bästa för att förändra sin livsstil.
Risken är att man skiter i det och återgår till gamla vanor för att "det inte är någon idé, man får bara skit ändå".
Känner flertalet veganer som är mina vänner och enbart EN av dem har varit positiv från första början.
Jag är glad för hennes vänskap då hon peppar en istället + att hon lagar grymt god mat!
#33 bristande logik.
Att halvera djurprodukter i hemmet är att halvera efterfrågan från produktionen, vilket förhoppningsvis halverar djurplågeri också. Jag som inte har planer på att bli helt Vegan har inget moraliskt dilemma med detta, men jag är medveten och glad av att min lilla insats kanske gör livet bättre för de djur som lever i skräck.
Verkar som veganer har väldigt svårt att acceptera andras åsikter, och väljer att vara aggressiv mot dom som väljer att fortsätta äta kött. Refererar till videon som anser att människor förtjänar att DÖ för att man äter kött.
#34: Det är såklart tråkigt om du blivit kallad fula saker, men jag har inte sett någon i den här tråden göra det iallafall. Dock är det viktigt att komma ihåg att veganism är för djurens skull och inte för människors, så om man tror och håller med om filosofin bakom veganism borde det inte spela någon roll hur andra veganer beter sig.
Din vän låter jättebra!
#33: Hur är det bristande logik?
Jag är väl medveten om sammanbandet mellan efterfrågan och produktion (vilket även innebär att konsumenten är ansvarig för att produktionen ens sker, dvs. det går knappast att skylla på industrin.) Det jag pratar om är dock inte det rent ekonomiska resonemanget utan det moraliska. Antingen är det OK att utnyttja och döda djur för egen vinning, eller så är det inte det. Precis som att det antingen är OK att diskriminera människor pågrund av hudfärg, kön eller klass eller så är det inte det. Det går liksom inte att tycka något är okej och moraliskt i vissa tillfällen (i.e när det gynnas oss) och vara fel i andra tillfällen.
#32 Jag accepterar alla vanor sålänge de inte inskränker en annan individs välmående eller rätten att leva, Att kalla döda en vana tycker jag är fel, samma sak när någon skulle säga att sklaveri är en vana, eller rasism, eller att våldta är en vana man borde acceptera. För jag vägrar acceptera och tolerera nådot sådant.
Och en HANDLING är ingen ÅSIKT,
Resten håller jag helt med Paxxie =)
mvh, HamsterHamster
#36 Som jag redan har sagt tycker jag det inte är fel att äta kött.
Ja, jag tycker det är OKEJ att döda djur och äta dom, så som naturens lag är och alltid varit. Jag tycker det INTE det är okej att behandla djur fel bara för att möta efterfrågan. Jag kommer inte riktigt bli övertalad än, men jag vill göra det jag kan för djurens trivsel innan dom dör.
"Fan va bra att du för att du äter mindre kött, fortsätt så!"
Hade varit trevligt att få dessa kommentarer av veganer, men istället låter det mer så här:
"Nej du äter kött så du är en djurplågare!"
Jag lämnar nu denna diskussion, finns ingen idé att fortsätta längre då jag sagt mitt.
Det spelar ingen roll, jag är mentalt stark och kan hantera att folk beter sig illa över mitt val av kost (även om jag inte tycker att det är särskilt roande) men det är inte alla som är och det är dem man behöver peppa så de vågar att stå på sig.
Folk kan tycka vad de vill men de vågar inte leva ut det för att Veganer överlag har stämplat sig själva som rabiata djuraktivister (""Köttätare förtjänar att dö?") pga just beteendet mot folk som äter av blandad kost. (för inte äter de bara kött)
För dem som fortfarande tvunget vill äta kött så kan de åtminstone bojkotta massproduktionen (som jag gör, köper förvisso inget kött alls till mig själv men ändå) vilket är ett litet steg i bättre riktning åtminstone.
#16 Det är verkligen inte samma sak. Tex. du har en person som du är vän med. Dina matkostnader blir för höga och din ekonomi är lite knaper. Du väljer att döda och äta upp din vän (helt gratis dessutom!).
Kan säja att du verkligen är en falsk vän om det är ok att äta och utnyttja dem. Man äter inte sina vänner, oavsett art.
#35 Man kan inte förvänta sig en klapp på ryggen när man försvarar djurförtrycket på en vegansajt.
Här förespråkar vi veganism och är emot djurförtryck.
Våld är en del av problemet och inte en del av lösningen. Jag och många andra veganer håller inte med freelee i att köttätare inte förtjänar att leva. Men jag håller med henne när hon säger att det är dags för mänskligheten att ta sitt ansvar och sluta komma med ursäkter.
Han har lämnat tråden och så gör även jag för att det är omöjligt att föra en vettig diskussion med er.
#40 ursäkta, men detta var det dummaste jämförelsen jag läst på länge. Skaffar jag ett djur för att äta den så stämplar jag inte en vänskap mellan varandra. Inte fasen är det GRATIS heller, vart fick du det ifrån??
Men med ditt resonemang så skulle det vara helt okej för mig att äta dig, jag är ju inte din vän direkt.
#38: Ja, jag förstår att du tycker det. Frågan var dock varför veganer inte "nöjer sig" med en minskad konsumtion av animalier utan vill att den ska upphöra helt, och jag förklarade då att för en Vegan är det moraliska valet att inte äta djurprodukter alls. Det är därför ingen skillnad på en person som gör det ibland och en som gör det hela tiden. Båda har lika "fel"- Att jag utgår från en vegansk ståndpunkt trodde jag var uppenbart, men jag ber om ursäkt ifall det inte var tillräckligt tydligt.
Det är positivt att du visar tendenser för att bry dig om djurens välmående, det är ju det som hela veganismen utgår ifrån. Även om du inte har någon lust att ta till dig/håller med om vårt budskap i dagsläget hoppas jag att du i framtiden kommer fundera mer över det.
Jag har ju redan uttryckt i mitt inlägg att jag uppmuntrar en minskad konsumtion av animalier och är helt för en långsam förändring, så jag har redan gett den där trevliga kommentaren du nämner(fast med andra ord, vilket jag antar är okej.) Att säga att någon är en djurplågare utan att förklara varför är givetvis inte konstruktivt och leder ingenstans. Det tror jag vi alla förstår.
För övrigt tycker jag att alla (eller åtminstone de flesta) i denna diskussion varit väldigt sakliga, så jag förstår inte alls uppfattningen att det skulle vara svårt att diskutera. Om man inte vill ha åsikter som går emot ens egna ska man kanske inte skriva på ett forum alls.
#21 måste vara smidigt att klappa dig själv på axeln för att man tar hand om omplaceringsdjur samtidigt som man förkastar djurhållning. På samma sätt som det är lika smidigt att klappa sig själv på axeln för att man räddar ett djur och sedan sätta tänderna i en hamburgare. Att döda något behöver inte automatiskt betyda fysisk eller mental smärta. Varför välja att adoptera djur om man är emot djurhållning? Det är precis lika mycket hyckleri som blandkostare som påstår sig att gilla djur men som sedan äter dom. Gillar du att ha djur hemma? Om du gör det så är det bara en win/win situation för dig. Du räddar djur och njuter av deras sällskap. Ogillar du dina djur så är det lite annorlunda. Men då är ju frågan varför man väljer att utsätta sig för något man ogillar. Ni tycker det är vidrigt att man dödad djur och öter upp dom, jag tycker det är vidrigt att förespråka utrotning av djurarter. Vilket inkluderar exotiska djur som finns i diverse djurparker. För att inte tala om risken att djur föds upp illegalt. Det förekommer redan för mycket illegal handel med djur. Och de djuren har det betydligt värre än små gårdar som tar hand om sina produktionsdjur så bra som möjligt. #36 angående det sista du skrev att det inte är okej att diskriminera när det gynnar individen som begår diskrimineringen.. Tyvärr är det så människan fungerar. Vi är själviska. Kanske inte hela tiden men vi gör alla själviska handlingar någon gång. Medvetet eller inte, en stor självisk gärning eller en liten.. Mänskligheten i ett nötskal typ. Samt att vi gärna försöker få oss själva att framstå som bättre än andra. Tänker man efter så är diskussionerna mellan veganer och blandkostsre inte så annorlunda jämfört med de gräl som finns mellan olika religioner, eller mellan religioner och vetenskap. Vi står på varsin sida och gapar och skriker istället för att försöka gå halvvägs till möte. #37 Fast en handling är väl oftast gjord på grund av en åsikt? Något mentalt som övergår till att bli något fysiskt/materiellt.
#45: Absolut är vi alla själviska ibland, det har du helt rätt i. Men det är ingen ursäkt för att fortsätta som vi gör. En av de bästa egenskaper vi har som människor är att vi kan resonera kring vårt handlade och utvecklas. Om jag är en moralisk människa och inser att något jag gör är själviskt eller fel, så kommer jag ju rimligtvis försöka att undvika att göra den saken igen. Jag kanske inte kan göra det direkt och jag kanske tabbar mig flera gånger, men det viktiga är att jag försöker. Att fortsätta göra någonting man anser är moraliskt fel känns dock väldigt hycklande för mig.
Edit: Av någon anledning kom inte svaret till resten av ditt inlägg med!
Jag tycker inte man kan kräva att någon ska gå halvvägs till möte inom någon av de saker du nämner. Däremot tycker jag det är viktigt att man lyssnar på vad den andra parten har att säga och bemöter deras argument på ett sakligt sätt, istället för att utgå ifrån att man har rätt. Det känns ju rätt onödigt med en diskussion överhuvudtaget om man inte är villig att förklara sin ståndpunkt och få sina argument ifrågasatta. :)
#43 Nej men säj då heller inte att du är en djurvän då du äter dem. Man kan inte välja särskilda djur att se som "värdiga".
Är du djurvän så är du vän med alla djur.
Gillar du hundar så kan du väl kalla dej hundmänniska eller hundvän . Man dödar inte sina vänner, oavsett art.🙂
Ett återkommande resonemang jag ser här är "äter man kött är man ingen djurvän", men då undrar jag människor då?
De flesta vet mycket väl om allt barnarbete och slaveri inom tex klädhandel, men köper ändå kläder från HM och Kappahl och blablabla.
Kan man då kalla sig människovän om man medvetet handlar kläder som tillverkas av slavar?
Kan man ändå ens säga sig ha mänskliga vänner övr huvud taget då?
Inte för att jag sitter här med "rätt svar" utan bara undrar, och vill sätta saker i perspektiv (förlåt om det är OT, men jag blev nyfiken 🙂)
Obehagligt att ens formulera frågan #0. Det innebär ju någonstans att frpgeställaren och de som svarar anser sig ha nån sorts rätt att avgöra vilka andra som ska leva respektive dö.
#48 Människor är ju dessutom också djur.
l'm back
#49 Som jag tidigare sagt så är våld en del av problemet och inte en del av lösningen.
Den här videon visar bara på freelees frustration, inget annat. Det är inte den mest lyckade videon för att förespråka veganism, det är helt klart.
Men det är precis den rätten du talar om, att vissa anser sig ha någon slags rätt att avgöra vilka som ska leva och vilka som ska dö, som icke-veganer som försvarar dödande och förtryck av icke-mänskliga individer tycker att de har. De tar sig den rätten och försvarar den med att det är moraliskt rätt därför att det inte rör sig om samma art som de själva tillhör.
Veganer anser att ingen har den rätten oavsett vilken art man tillhör.
#48 Människor har dock moraliska rättigheter och de flesta är överens om att det är fel att exploatera människor. Djurens exploatering och förtryck är däremot accepterat och försvarat, det är där behöver vi ändra vår moral och inkludera de icke-mänskliga individerna i de moraliska rättigheterna.
Om jag tycker att man är en vän av alla människor om man medvetet stödjer slaveri så är svaret nej. Men visst kan man väl ha personliga vänner som man bryr sig om för det.
Om man tänker att vi inte ska bry oss om att ge djuren moraliska rättigheter på grund av att det finns ställen i världen som kränker de mänskliga rättigheterna, så förstår jag inte det resonemanget alls.
Det går förstås utmärkt att man engagerar sig i både mänskliga och icke-mänskliga rättigheter. För visst är det stora problem med människors kränkta rättigheter.
#49 Angående formuleringen så var det vad hennes video hette från början fast på engelska såklart + att det är väl ganska bra sammanfattat av innehållet + att det är uppseendeväckande.
Jag tycker inte att icke-veganer ska dö, men jag tycker såklart att de borde ändra sina vanor till det bättre så att det tillslut inte finns några icke-veganer kvar 🙂
#49 Som veggie antydde så är det köttätare som anser sig ha nån slags rätt att avgöra vilka andra som ska leva respektive dö.😉Veganer vill att så många ska kunna (fortsätta) leva som möjligt. Menar att veganer är uppenbarligen inte för en överpopulerad jord men för så lite dödande som möjligt, and we can do better.

#0 Ja, köttätare förtjänar att leva. Det göra alla människor anser jag.
Videon handlar dessutom inte främst om köttätare utan om människor som äter mejeriprodukter.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#55 Fast det gör den ju verkligen inte, folk som äter animailer, "the meat- and dairy industry" och "animal products". Så, hon sa det.😉

#56 Sant, meat and dairy säger hon faktiskt.
#57 Och animal products, möjligen färre gånger men hon sa det.🙂
Ett par saker som inte verkar tas upp i tråden:
– om forskare fortsätter hitta tecken på att andra livsformer är mer lika oss människor än vad de tidigare har sett tecken på, kan det hända att de rätt vad det är kommer fram till att även växterna har något vi kanske borde kalla "känslor". Om vi inte har rätt att äta djur för att de är kännande varelser, vad säger vi då om att äta växter, med undantag för fruktkött och liknande som växten släpper ifrån sig frivilligt?
– det finns en del som tyder på att jakt har medverkat till att vi har nått den intelligens vi har. Rent generellt brukar rovdjur och djur som har utvecklats från sådana vara intelligentare än växtätare. Det finns också tankar om att hundhållning har medverkat till vår utveckling, att vi har utvecklats i samspel med hunden. Nu behöver man ju inte tycka att intelligens eller samspelsförmåga är något självändamål, men det kan ändå vara intressant att fundera över att vi kanske har nått dit vi har nått tack vare oetiskt beteende, precis som många andra djurarter har gjort.
– alla människor är olika, också på så vis att man behöver olika slags mat för att må bra. Hur ställer man sig till dem som inte får ihop tillräckligt med energi för att fungera i vardagen utan att äta kött? Fast man på allvar har provat? (Sådana människor finns, så det kan vara bra att fundera på.)
(Jag säger inte att veganism är fel. Bara att det finns svåra frågor – även här.)
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
#59:
- Eftersom vi, åtminstone i dagsläget, måste äta växter för att överleva finns det ingen möjlighet för oss att avstå från just den födan. Om det skulle visa sig att växter är kännande på samma sätt som oss människor (vilket jag ställer mig väldigt tveksam till, men man vet ju aldrig) skulle vi givetvis behöva diskutera hur vi kan använda oss av dem på bästa möjliga vis. Det skulle också vara ännu ett argument mot användandet av djurprodukter, då enorma mängder växter och spannmål världen över går direkt till djur. En köttätare konsumerar mer växter "indirekt" än vad en Vegan gör direkt.
-Absolut, det är intressant att tänka på. Jag tycker dock inte det är något argument för att fortsätta äta eller hålla djur i dagsläget, då det fortfarande är ett väldigt oetiskt sätt att försöka gynna oss själva.
-Det finns säkerligen ett fåtal människor som inte kan leva utan animaliska produkter och om så är fallet får man ju respektera det. Själva iden med veganism, för mig iallafall, är att om man kan minimera sitt bidragande till andras förtryck och död så bör man göra det. En person som rent fysiskt inte kan vara Vegan har ju inte den möjligheten, så det är inte rättvist att kräva samma "standard" från dem. Dock borde de såklart se till att inte äta mer animaliska produkter än de faktiskt behöver och givetvis inte stötta någon djurproduktion där djuren skadas mer än nödvändigt.

#59 "Om vi inte har rätt att äta djur för att de är kännande varelser, vad säger vi då om att äta växter, med undantag för fruktkött och liknande som växten släpper ifrån sig frivilligt?"
Det skulle väl motsvara ägg.
Men som svar på frågan gissar jag att de flesta skulle säga "det där köper jag inte riktigt".
"Rent generellt brukar rovdjur och djur som har utvecklats från sådana vara intelligentare än växtätare. "
Stämmer det verkligen? Att definiera intelligens hos djur är svårt, och det finns många sätt att mäta, men tittar man på populära topplistor hittar man få rovdjur.
Och människor är knappast rovdjur i evolutionär mening, även om vi är allätare.
"Hur ställer man sig till dem som inte får ihop tillräckligt med energi för att fungera i vardagen utan att äta kött? Fast man på allvar har provat? (Sådana människor finns, så det kan vara bra att fundera på.)"
Jag tvivlar på att det finns någon sådan människa. Man kan göra vegetarisk mat som är väldigt energirik (man kan göra konstgjort kött om inte annat). Det kan säkert bli dyrt/äckligt/opraktiskt, men knappast omöjligt.
#61:
– "Inte köper"? Jag talade tydligt och klart om att det gäller en hypotetisk situation. Men det är ingen omöjlighet och det är dessutom principiellt intressant. Också eventuella psykologiska försvar mot tanken är intressanta.
– jag skrev "rovdjur och djur som har utvecklats från sådana", och till de senare tycks primaterna höra. Grundar mig inte heller på "populära topplistor", även om jag inte i ett sådant här sammanhang tänker dammsuga nät och bokhyllor för att hitta källor till saker jag läser mig till kontinuerligt sedan åratal tillbaka.
- det är inget abstrakt tankeexperiment utan gäller konkreta människor. Jag råkar veta att de finns, men det är inget man kan bevisa över nätet. Vi har alla gränser för hur mycket avancerat experimenterande vi orkar med, och konkreta människor som inte jobbar på provkök och på arbetstid får disponera dem för sådana experiment du antyder har sällan sådana resurser som kanske skulle behövas. Dessutom gäller det, som du själv antydde, att ha råd och att få ner maten.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

#62 "Jag talade tydligt och klart om att det gäller en hypotetisk situation."
Jag förstår det. Och min gissning (som svar på din fråga) är att folk skulle misstro påståendet, i mycket högre grad än påståenden om djurens känslor och intelligens misstros.
'jag har stött på det motståndet. Det är psykologiskt intressant. Paxxie (#60) gav ett svar som jag tycker är bra, men jag har mycket oftare stött på försvarsreaktioner i form av ovilja att ens ta in tanken.
#64 Ja som sagt konsumerar en mer växter av att äta kött så valet är väl ganska enkelt. Ät växter för att skada så få individer som möjligt, oavsett om de är animaliska eller vegetabiliska. Även om jag inte ser några vegetabilier som individer.😉
-Ja det är ju 100% självklart. Vi hade inte kommit lika långt om vi inte utnyttjat kodjur (gillar inte ordet nötdjur) för jordbruk. Eller hundar för att vakta våra djurslavar/bostäder. Och absolut inte om vi inte hade använt mänskliga slavar. Men de flesta håller ju ändå med om att det är fel nu? Men svaret är att det är inte nödvändigt längre, egentligen har det aldrig varit men speciellt inte nu.🙂
- Medan djurätandet (även fast det just nu går upp) går ned går efterfrågan för substitut upp, och det kommer göra att det blir billigare. Och då kan de där personerna som är allergiska mot det mesta/vad problemet än är. Ha råd att köpa det dem behöver.🎂
Har inte läst hela tråden nu men det är omöjligt att sluta avla på djur.
Vi behöver djuren för att klara oss, bombhundar, narkotikahundar, blind/dövhundar osv osv. Hästar behövs också till polisarbete.
Hundar behöver kött för att kunna klara sig, så hur man än vrider och vänder på det kan inte djuraveln upphöra. Däremot kan man tycka att det ska finnas en liten human industri som avlar fram djur för kött.
Däremot finns det många sällskapsdjur som avlas fram på ett väldigt dåligt sätt (grossist), men det finns ingen anledning att seriösa privata uppfödare upphör med aveln. Man kan ta hand om tamdjur och göra att dessa får ett mycket bra och välmående liv, problemet ligger i att jordbruksverket har för dåliga mått på burar i flesta fall.
Jag har till exempel min hamster i en bur avsedd för kaniner, och att vissa stoppar i en kanin i buren jag har tycker jag är vidrigt.
#67 Nej jag är Vegetarian.
En fundering. Är människan så smart? Vi krigar, torterar varan vi har förstört miljön osv. De äre en ond värd vi skapat. Vi är så giriga, empatilösa o egocentriska.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.