Höj straffet för djurplågeri!
Vad jag har förstått så är maxstraffet för djurplågeri att sitta i fängelse i höst två år och att detta sällan sker. Oftast får man böter och samhällstjänst hur hemskt brottet än är.
Är det någon som vet om detta stämmer? Kan man hitta någonstans vad det är för straff för djurplågeri?
Först och främst tycker jag att vi i Sverige har löjligt korta/små straff i Sverige, men att man som mest får 2 års fängelse för djurplågeri men oftast inte ens får det utan bara för böta och kanske samhällstjänst, det är idiotiskt!
Här är en motion som lades fram (jag vet dock inte vad den fick för gensvar) och här är två utav de exempel som stod i motionen, på låga straff som djurplågare fått:
_"Två bönder dömdes till två månaders fängelse för djurplågeri i Mora efter att ha utsatt djur för ett sådant kraftigt lidande att sju kor och en ponny fick avlivas. Bönderna hade tidigare dömts för liknande brott och fått villkorlig dom med samhällstjänst."
"Efter att en hund fått stå i löplina så pass länge att inte längre någon muskelmassa på kroppen existerade och klorna förväxt, dömdes förövaren till villkorlig dom och 40 dagsböter. Detta trots att djurskyddsinspektörerna enligt tidningen Djurskyddet aldrig under sina 20 år i yrket hade sett någonting värre."_
Vi borde använda vårt Vegan power till att höja straffet!
Tror ni att det skulle funka med en namninsamling? Vart lämnar man i sådana fall fram namninsamlingen?
Ja de tar så lätt på djurplågeri ibland
Jag skulle nog föredra att de delades ut djurförbud i större utsträckning. Och att det fanns mer resurser till att kolla att förbudet efterlevs, annars skulle det ju vara meningslöst.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#2 Menar du djurförbud för de som plågat djur? I så fall så finns det ju redan. Men som sagt så är Sverige mesar när det kommer till straff. Gärningsmännen verkar ju inte ens få två år i fängelse trots att det finns 😡
Om djurförbud:
"Djurförbud
Länsstyrelsen ska meddela förbud att ha hand om djur eller visst djurslag för den som
1. inte följer ett beslut som en kontrollmyndighet har meddelat och som är av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt,
2. allvarligt försummat tillsynen eller vården av ett djur,
3. har misshandlat ett djur,
4. har dömts för djurplågeri, eller
5. vid upprepade tillfällen dömts för brott mot djurskyddslagen eller vid upprepade tillfällen varit föremål för förelägganden enligt djurskyddslagen.
Den som bryter mot ett djurförbud riskerar att bli åtalsanmäld."
#2 Jo, jag menar att det inte utnyttjas i den grad jag anser att det borde göras och inte heller kontrolleras i den utsträckningen som behövs :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Nu tycker jag som ni att om det finns riktigt bevis på att folk har vanvårdat ett djur så ska det bli straff därefter, 2års fängelse + djurförbud. Igentligen ska de kunna få ända upp till 5år enligt mig, men det är inte jag som bästemer tyvär ;) Men jag tror att de inte tagit tag i deta ordentligt då jag vet att det många gånger är felaktiga anklagelser som skickas in till polisen. Det är grannar som inte tycker om sin grannes hund, och då hitar på att hunden är agressiv och small och säkert blir vanvårdad. Eller tävlingshästar som är i parfektkondition blir anmälda för att någon går förbi och tycker att hästen ser small ut (vilket är naturligt att en hårt tränande atlet är, det betyder inte att den inte får i sig den mat de behöver) Och många gånger tas djur ifrån ägare som facktiskt aldrig har vanvårdat sina djur. Då tänker jag på hästmanen, så om straff ska finnas alls, så ska det också bli hårdare kontroller och djurkuniga kontrollanter som vet vad de ska kolla efter. Annars blir det som de människor som sitter och skriver djurregler (jag undrar hur kuniga de igentligen är, när man kollar på en del djurrätts regler så är de helt absurda).
#6 Nu blir jag nyfiken på vad du menar med "djurrättsregler? Men det kanske är djurskydd du tänker på? Det är två helt skilda saker. Djurskydd menar att vi ska behandla vår egendom så bra som möjligt, men att vi har rätt att döda och utnyttja djuren.
När vi talar om rättigheter för djur så menar vi rätt till liv, rätt till frihet och rätt att inte vara någons egendom. Det är inget absurt i det.
Det man kan begära är väl samma straff som för misshandel eller grov misshandel, när djur får rättigheter.
If Not You, Who? If Not Now, When?