Vegan iFokus

Vegan

Etikettveganprat
Läst 1869 ggr
mallsan
6

Ta steget att bli vegan

Hej! Jag har alltid brytt mig mycket om djur och miljö och vill ta steget mot att bli Vegan.

Jag går fortfarande på högstadiet och drog upp ämnet lite löst när jag och mina vänner åt mat i skolrestaurangen (jag äter vegetariskt). Fick lite oväntad respons:

"Det får du ju INTE bli!! Du kommer inte orka någonting!" utbrister kompis 1.

"Du borde vänta tills du är vuxen eller typ gammal innan du blir Vegan. Alltså, du drar ju bort två hela bitar från tallriksmodellen (hon syftar på fett och protein). Bli inte det, bara." säger kompis 2.

"Seriöst, jag stödjer att du ska vara Vegetarian men absolut INTE folk som ska vara veganer!" (på vilka grunder vet jag inte riktigt själv än….) Följer kompis 1 upp med.

Jag hade tänkt kontra med miljö och djuretiska skäl men när två av fem kompisar går på en för att man råkar nämna att man vill bli Vegan och de andra sitter tysta så blir det lite svårare. Har dragit upp ämnet en gång tidigare i höst och då fick jag nästan samma respons av en annan vän, "Du kan väl inte bli Vegan, du som sportar så mycket. Du kommer inte orka nåt.". 

(Läste dock i senaste Välj Vego! ("vegokit") om en ultralöpare som sprang 300 mil, hon var vegan).

Vet såklart att proteiner och fett inte lär bli några problem om man har en bra kost och att endast vitamin B12 tillskott behövs (enligt en vegohemisda iallafall). Det är okej för mig att bli Vegan för mina föräldrar.

Hur gjorde ni när ni gick över till veganism? Fick ni nedlåtande kommentarer om det och att om att veganism är fel val om man vill göra skillnad för djuren?

Tacksam för svar! 🌺

Lina Strindlund
2

Jag tycker det var bra att du sa det till dina kompisar, taskigt av dem att bara avfärde det/förbjuda dig att bli Vegan. Det är svårt när ingen av vännerna håller med en. :( Jag blev Vegan när jag var 23 år, ingen i min klassa var Vegan och de verkade tycke jag var udda och lite jobbig när jag pratade om veganism. Men jag fortsatte satsa på veganism, hoppade senare av utbildningen pga stress, men är ännu (nästan helt) Vegan, och det är det bästa och viktigaste beslutet i mitt liv!

Du verkar tänka rätt om veganism. B12 är det man MÅSTE ta som tillskott, kolla i hälsokostbutik och be om den  bästa sorten som kroppen lätt tar upp. Sen är D-vitamin oftast nödvändigt under vinterhalvåret.  Men sedan är det bara att äta varierat, och så kan man ju ta blodprov för att se sina näringsvärden en gång per år eller så. :) Du kan ju ta små steg mot att bli Vegan, så din kropp hinner vänja sig, och dina kompisar också ;)

Du är så duktig och smart som vill bli Vegan!

pepp! :D

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[ronya1]
2

#1 dock viktigt att tillägga att B12 bör tas vilken kost man än har, det är inte ett veganskt problem!

[Synnerlig]
0

Dina vänner säger sådär för att de inte vet någonting om veganism. Så är det nog med de flesta som kommer med nedlåtande kommentarer, att de egentligen inte vet någonting om veganism och tror att det enda vi äter är "kaninmat" 😛 Sen får man nog räkna med lite irriterande kommentarer i början, till folk har vant sig i alla fall 😛

Jag tycker att du ska stå på dig. Du kanske ska berätta om den där löparen som du talade om 🙂 Det finns hur många atleter som helst som är veganer. Jag googlade på Vegan athletes och fick upp allt det här https://www.google.se/search?q=vegan+athletes&biw=1244&bih=600&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=iNtvVcHYG8W6swGc6bOoCA&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ

Ska du bli Vegan så är det som sagt viktigt att du har koll på det där med viktiga vitaminer. Du har rätt att man måste ta B12-tillskott (det är för övrigt inte bara veganer som borde ta det då det är många köttätare som får B12-brist. Vitamin B12 förstörs t.ex. vid upphettning, som när man tillagar köt).

Jag tycker absolut att du ska bli Vegan. Det är inte bara det bästa för djuren och miljön men även för dig själv 👍

Säg till om du behöver hjälp. Vi finns här 🌺

pyromanen
1

Här i tråden och i flera andra trådar nämner olika att även ickeveganer behöver B-12 tillskott. Vet inte vart denna villfarelse kommer ifrån, men den stämmer inte! Friska allätare som äter kött/fisk/mjölkprodukter får med god marginal i sig det B-12 de behöver. Vissa sjukdomar, mest hos äldre människor kan innebära att upptaget av B12 från kosten inte tas upp som vanligt och då kan man behöva tillskott.

[ronya1]
0

#4 vad jag menar är att det är lika vanligt (om inte mer) att allätare får B12-brist som att veganer får det

pyromanen
0

#5 friska allätare som äter kött/fisk/mjölkprodukter får inte b-12brist. Veganer som inte tar b-12 som tillskott lär förr eller senare få B-12 brist. Sjukdom som gör att man får b-12 brist, ffa äldre, kan drabba alla iavsett kost. Som Vegan löper man enormt mycket större risk för b-12 brist än som allätare. Men eftersom det ju finns som tabletter så finns det ju en fungerande lösning på den detaljen.

veggie4every1
2

#0 Den här är en toppenbra sida för de som är intresserade av veganism och för både nya och gamla veganer🙂

http://vegankit.com/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lustgas
3

Även Tysklands starkaste man är Vegan, liksom svenske simmaren Lars Frölander som bland annat vunnit OS-guld. Ytterligare en ultra-löpare (utöver hon som du nämnde) vid namn Scott Jurek, amrikansk och en av världens främsta, är Vegan. Han har dessutom skrivit boken "ät och spring", om du är mer intresserad av ämnet. Så där har du ju ytterligare några sportiga veganer som lyckats särdeles väl. 😉

Jag har, liksom jag antar att de flesta andra veganer (och även vegetarianer), mött ganska mycket kritik. Det jag har är att jag är relativt påläst om min kosthållning och kan argumentera emot de flesta fördomarna. Så om du också läser på, till exempel om positiva hälsoeffekter, hur mycket protein det finns i bönor i jämförelse med kyckling, hur det förhåller sig med fullvärdigt protein, varför det är bättre att äta växter som "stödjer" en monokultur istället för en ko (som stödjer typ tio gånger så mycket monokultur), hur det egentligen går till för en kossa att producera en liter mjölk, hur det är med det här att "växter också har känslor"… Tja, då  ger sig de flesta till slut. Och gör de inte det, så är det "bara" att stå på sig ändå. i slutändan är det ändå ditt val. 🙂

Därutöver ger mer kunskap grymt mycket motivation att fortsätta med sin veganska livsstil. 😉

[Nelley]
2

Vilket toppenval!❤️

majvi
1

Friska allätare kan visst få B-12 brist. Utbudet av  färdiga matprodukter  är stort och i de  flesta av dem är det inte mycket näring. 

Jag kan t.ex tänka mig en del studenter som läser inför en tenta, både pluggar och jobbar.. att de inte har mycket tid över till att laga mat, det blir färdigmat och smörgåsar

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

pyromanen
0

extremt dåliga matvanor kan ge brist på lite av varje oavsett om man är Vegan eller allätare. Friska allätare som äter någorlunda vanlig Svenssonmat får inte B-12 brist.

[Synnerlig]
5

#11 Min lillasyster är allätare och äter både onyttigt och nyttigt, har inga sjukdomar, rör på sig mycket och hon har järn- och B12-brist.

Jag är Vegan och har aldrig någonsin haft problem med järn- eller B12-brist

pyromanen
0

Förmodligen är din lillasyster inte helt frisk utan har nåt problem i tarmen som gör att hon inte tar upp B12 som en frisk person.   Vad bra att hon vet om det och kan äta tillskott.

ManU77
0

#12 Järn och b-12 brist, särskilt hos en person som äter både nyttig och onyttig blandkost, är symptom på dålig tarmhälsa. Ofta, men inte alltid, finns det andra symptom på en tarm som inte fungerar optimalt. T ex allergier, eksem, mentala och fysiska besvär som är autoimmuna i sin karaktär, är alla symptomatiska för en icke optimal tarmhälsa.

[Synnerlig]
0

#14 Hon har inget av de andra symtomen som du rabblat upp. Bara järn- och B12-brist.

pyromanen
0

Har en kompis (allätare som äter väldigt hälsosamt) som fått problem med upptaget av B12 och behöver öta tillskott. Hon är 40 och hade inga problem tidigare men förlorade förmågan att ta upp b12 (eller fick i alla fall kraftigt nersatt förmåga) Det är nåt i tarmen som inte funkar riktigt som det ska. Hon har inga andra sjukdomar eller tarmproblem, bara detta.

enrödgroda
2

Om dina vänner inte tror att man får i sig fett och proteiner av veganmat har de uppenbart inte sett mig äta…