Vegan iFokus

Vegan

Etiketthälsa
Läst 1224 ggr
[angel62]
0

Hälsa och välbefinnande

Hej ! Har startat en ny hälsoblogg. Vill dela med mig av mina hälsotips. Den som är intresserad får gärna titta in.  http://healthandwellness.bloggo.nu                välkommen!

veggie4every1
1

#0 Ser fin ut, med helt veganska tips då förmodar jag?🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[angel62]
0

Mycket kommer att vara naturliga ingredienser. Men bloggen kommer också handla om hur man kan må bra på olika sätt. Hoppas ni vill följa den och rekommendera den. Men gå även in på min hemsida http://protecttheanimals.cybersite.nu   Dessa sidor kommer att handla om djur och hälsa , vilket är nyttigt . och en god tanke till djuren om man gillar djur

grumpy19
2

#2 Är du Vegan?
I sådana fall kan det vara bra att förtydliga, i ditt senaste blogginlägg, vad du menar med honung (den fantastiska veganska maskroshonungen kanske?) så att människor inte tror att du menar animalisk honung.

Medarbetare på vegan ifokus.

[Nelley]
1

Se redan i ditt första ("riktiga") inlägg uppmuntrar du djurförtryck. Jag vet inte om din blogg passar in här…

[angel62]
0

Vad menar du med uppmuntrar djurförtryck? Jag skriver ju att jag är emot allt djurföryryck!

grumpy19
0

#5 Animalisk eller vegetabilisk honung? 

Uppmuntrande till konsumtion av animalisk honung är ett uppmuntrande till fortsatt djurförtryck. Honung = en produkt av exploaterade bin. 

Kolla gärna igenom:

_http://gentleworld.org/3-reasons-not-to-eat-honey/
_

http://vegetus.org/honey/honey.htm

Medarbetare på vegan ifokus.

[angel62]
0

Det är väl bra om den är vegetabilisk . Honung är ju väldigt nyttigt.

[Synnerlig]
1

#7 Spelar ingen roll om det är nyttigt med honung från bin. Det är fortfarande djurförtryck och alltså inte veganskt.

veggie4every1
2

#7 Om honungen är vegetabilisk är det bra. Maskroshonung exempelvis är vegetabilisk, den borde du verkligen prova🙂

Honung som kommer från bin är dock inte vegetabilisk, den är animalisk och inte vegansk. Utnyttjande av bin är lika fel som utnyttjande av andra djur. Man gynnar inte bin eller andra pollinerande insekter genom att konsumera bihonung och det är helt onödigt för människan.

Om din blogg är icke-vegansk så är det givetvis inte lämpligt att du gör reklam för den här. Är det ett misstag och du avser att den ska vara fri från djurförtryck och helt vegansk är den förstås välkommen.

Väckarklocka

[angel62]
0

Som sagt så vill jag hjälpa djuren. Nu är det så att det finns många olika sorters förtryck. Och allt är ju inte bara om att man äter djur. Det finns andra hemskheter också

[Nelley]
0

Yes massa hemskheter, som biindustrin till exempel. Att inte stödja något utesluter inte att inte stödja något annat, väldigt enkelt faktiskt.🤔Vad handlar det om? Du vill bara hjälpa vissa djur eller? Du kanske borde posta detta på djurskydd/etiskdjurhållning istället. Veganer tror nämligen på djurrätt, vilket du uppenbarligen inte gör.🙂

[angel62]
0

Det är precis det jag gör också faktiskt

veggie4every1
4

#12 Bra, då finns det väl ingen anledning till att inte bli Vegan?🙂

Då kan du fylla din hälsoblogg med en massa härliga veganska hälsotips och veta att du själv inte stödjer djurförtrycket på några plan.

Du kan få massor av tips och råd och stöttning här inne om du behöver.

Rättigheter för djur betyder rätten till liv, frihet och att inte vara någons egendom. Om du håller med om det så kan du rimligtvis inte äta animalier eller stödja exploateringen på annat sätt🙂

Väckarklocka

[angel62]
1

Synd att det bara ska hackas på folk som speciellt vill engagera sig i något som är bra. Det är väl bättre att hacka på dom som verkligen håller på med negativa grejer.

[Nelley]
0

#14 Varför äter du animalier då? Om du anser att de har rätten till sina egna liv och inte är våra att utnyttja? Sedan ser jag ingen som hackat på dej.😉

[angel62]
0

Man kan väl tycka djurförsök ,djurförtryck ,djurplågeri av olika slag är fruktansvärt ändå. Det är ju köttindustrin man ska sätta åt och mjölkindustrin mm om det skall försvinna. Så allt fler kan sluta äta kött mm. Har ni gjort det, för att påverka?

[Nelley]
0

#16 Jag är Vegan, är aktiv i djurens rätt och skänker pengar till djuraktivister i fängelse. Din tur.🙂

Och du vet väl att honung och mjölk mm är djurförtryck, rent djurförtryck. Något helt onödigt som vi stjäl från dem. Så jag förstår inte riktigt hur du kan vara emot det, samtidigt som du finansierar just dessa industrier?

[Synnerlig]
2

#14 Jag ser det inte som att vi hackar på dig utan veganer anser att all typ av djurförtryck (ja, inklusive förtryck av insekter) är förkastlig och det är någonting vi såklart vill rätta till. Förtryck av insekter gör det inte bättre för de andra djuren. Våld föder våld. Så låt oss undvika all djurutnyttjande.

Vi hjälper dig gärna med stöttning, förslag och recept om du känner att du vill leva ett veganskt liv 👍

veggie4every1
1

#16 Man" sätter åt" animalieindustrierna genom att inte köpa och nyttja deras produkter. Det är dock inte bara industrierna som förtrycker och dödar djur, utan det kan man göra småskaligt och i sitt eget hem också.

Väckarklocka

[angel62]
0

Vem har sagt att jag äter animalier ? Och vad för sorts honung jag skrivit om? Det står ingenstans om det. Att döma att jag är en djurförtyckare förstår jag inte, eftersom jag är emot sånt.

[Synnerlig]
1

#20 I ditt första inlägg på din blogg så skriver du: "Varför inte värma sig med en kopp te av citronskivor och honung i ( istället för socker)." Om det inte är honung från bin du menar, så får du gärna förtydliga det.

Och i ett inlägg i en annan tråd ("Hjälp till att stödja")här på Vegan iFokus, så frågade någon om du var Vegan och då sa du att du var Vegetarian. Då kan man dra slutsatsen att du utnyttjar djur på ett eller annat sätt (antingen att du äter ägg och/eller sekret från animalier, eller att du använder läder/ull/dun/siden, använder smink m.m. som innehåller animalier eller är testade på djur osv). Du får gärna rätta mig om jag har fel.

veggie4every1
0

#20 Du själv, i din andra tråd, inlägg #12. Äter du inte animalier då?

Väckarklocka

[angel62]
0

Jag älskar djur och tar avstånd från allt dåligt som skulle skada dom. Nu kanske det är slut på denna diskussion. Och så gör vi det bästa istället för att göra världen bättre!

veggie4every1
5

#23 Det är bra att du vill ta avstånd från allt som skulle skada djuren. Men du undviker hela tiden att svara på frågan om du äter djuren som du säger dig älska vilket gör att man tyvärr inte tar dig seriöst.

Väckarklocka

veggie4every1
2

Du rekommenderar fortfarande animalisk honung i din blogg. Om du inte avser att ändra det och rekommendera veganska hälsotips i fortsättningen så kommer jag att ta bort den här tråden.

Väckarklocka

[Vårnatt]
0

hm jag har bara en liten fråga här, inget otrevligt menat eller så. Men om det är djurförtryck att äta honung, vad är det då att äta grödor som kommer ifrån upplöjda åkrar där miljontals bl.a. insekter dött? Är inte det också djurförtryck, att inte visa hänsyn?

[Synnerlig]
2

#26 Veganism handlar om att undvika djurutnyttjande så långt det bara är möjligt 🙂 För att undvika att djur dör när grödor plockas så finns det bara två alternativ (som jag vet om) och det är att antingen odla precis allting man äter själv eller sluta äta.

Finns det andra alternativ så vill jag hemskt gärna höra dessa för jag vill som sagt inte att djur ska dö för min skull.

[Vårnatt]
0

#27, okej, jag förstår absolut hur du tänker :) Men angående detta specifika fall, anser du att det är mer fel att äta honung än odlad mat? Med tanke på lidande, exploatering ( och även i ena fallet förintelse av habitat)? Personligen upplever jag detta som något oklart och har lite svårt att förstå den hårda retoriken såvida man inte endast äter frukt eller så :)

[Synnerlig]
2

#28 Att vara Vegan handlar om att göra så mycket man kan för att förhindra djurförtryck, då förstår du nog att det är enklare att undvika att äta honung än att sluta äta mat helt och hållet :) Ingen Vegan tycker om att djur dör eller förlorar sina hem när människors mat skördas. Men vi lever tyvärr inte i en vegansk värld, så de som odlar och skördar maten bryr sig nog inte särskilt mycket om de liven som går åt 😕

[Vårnatt]
0

#29 okej! Men nu, förlåt om jag är något upprepande, tror du att djur tar mer skada av honungskonsumtion än när man äter grödor? För mig är det som sagt oklart, om någon skulle köra över mitt hem och döda mig skulle jag nog känna mig exploaterad och utnyttjad också.

[Synnerlig]
3

#30 Egentligen blir det dubbel exploatering av att äta honung då bina matas med sockervatten och då måste man odla "sockret" först och skörda det och då dör djur.

Samma sak som att äter du djur så dödas djuren på åkrarna när du skördar maten som ska matas till slaktdjuren som du sedan äter. Då gör det mindre skada att inte äta animalier alls, dvs bli Vegan 🙂

[Vårnatt]
0

#31 jag har inget intresse av att predika för något visst levnadssätt, orsaken till att jag skrev var att jag var intresserad av hur människor tänker och reflekterar över saker. Man lär sig nya saker varje dag igenom att lyssna på andra O:)  Min personliga upplevelse i detta fall är att både konsumtion av honung och grödor är djurutnyttjande och det (enligt den uppfattningen jag fått) inte riktigt är glasklart att det ena är bättre än det andra.

[Synnerlig]
3

#32 Det glasklara är att det spelar ingen roll vilka djur det är eller hur djuren utnyttjas, det är lika förkastligt. Det finns inget utnyttjande som är "bättre än det andra", det ska inte behöva ske. Det som också är  glasklart är att vi människor också måste äta och då dör tyvärr djur på åkrarna då vi inte lever i en vegansk värld och vi veganer kan inte göra så mycket åt det förutom att promota veganismen och hoppas på att man i framtiden, när det blivit ett mer veganskt samhälle, kommer på bättre sätt att skörda grödorna på. Under tiden så kan vi undvika att äta/använda djur, deras sekret (honung och mjölk) och ägg för det är någonting vi kan göra 🙂

[Vårnatt]
0

#33 ok! Men kan du förstå att jag reagerade på denna tråd när så otroligt många djur dör på åkrar varje dag? Att jag kanske har lite svårt att se hur det kan vara så befogat att kritisera någon som äter honung när man kanske själv äter grödor? :)

[Synnerlig]
4

#34 Hela jordens befolkning äter grödor Vårnatt. Antingen direkt eller via slaktdjuren. Det är liksom inget som går att radera. Men det vi KAN göra är att inte äta kött, mjölk, ägg, insekter och honung. DET är bättre än att strunta i det bara för att djur tyvärr dör på åkrarna.

[Nelley]
2

Vårnatt, honung är inte nödvändigt(för oss). Växter är nödvändiga, att skörda växterna med sådana maskiner är inte nödvändigt men vi får väl hoppas att vi kommer på något alternativ till framtiden, hubotar som programmeras att plocka moget utan att skada djur.😃

Ja men som sagt, eftersom honung inte är något nödvändigt så borde det vara lätt att förstå varför den slags djurförtryck skall undvikas.🙂

[Vårnatt]
0

Jag tror att det är väldigt många växter vi äter som inte heller är nödvändiga :) Både mycket mat och andra produkter i största allmänhet faktiskt. Egentligen tror jag det skulle vara bäst att man försökte utesluta all den onödig användning av vår jord som finns, även nya möbler, kläder mm. Jag tror att konsumtion av sådana varor kan orsaka lika mycket lidande för djur som honung eller grödor :) Nu vill jag bara inflika att jag inte menat att vara otrevlig på något sätt utan bara upplevde att situationen var något för svart- vitt färgad för att överensstämma med verkligheten ( i just mina ögon).

veggie4every1
0

#37  En bra början är dock att sluta konsumera andra individer om man seriöst bryr sig om andras lidande och död.  Är du själv Vegan?

Väckarklocka