Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 5049 ggr
Rimi
0

Mixer

Hej! :)

Jag vill ha en billig mixer som klarar nötter och is, vilken rekommenderar ni?

veggie4every1
1

Det här är den bästa mixer jag haft till det priset (den har gått ytterligare ned i pris också). Krossar nötter och is utan problem. Jag är helnöjd med min🙂
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matberedning/wilfa-bl-1200/170274.2077/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Rimi
0

Hur länge har du haft den? Håller den länge? Jag vill göra ostar, tårtor (sådana som har nöt och dadel botten), smoothies, bananglass osv… :)

veggie4every1
0

Jag har haft den i ungefär tre år. Jag tycker den har hållit bra hittills. Det står ju dock att det är en blender och jag är ingen expert, det kanske inte är samma sak?

Jag tänker alltid på den som en mixer, men jag vet inte. Du ser den på bilden, är det en sådan du menar?

Jag har mest gjort smoothie i den och den krossar is, nötter och frysta jordgubbar exempelvis utan problem. Bananglass funkar den också till🙂

Jag vet inte hur det funkar med tårtbottnar och ostar. Jag har en stavmixer till att göra pastejer med exempelvis, Det skulle nog inte blendern fixa eftersom bladen inte skulle nå allt i botten.

Väckarklocka

Rimi
0

Jag bryr mig inte om det är en matberedare eller mixer, så länge jag kan göra alla de här grejerna 😃Jag är så sugen på att göra en sådan ost (http://vegan.ifokus.se/discussions/4d713834b9cb46223304fecf-veganost-recept?4d712475b9cb462141046859-1) och en  sådan tårta (https://www.youtube.com/watch?v=u_0iGULDZv4). 

Har du gjort något likadant? Vad använde du för maskin då? :)

veggie4every1
0

Jag har inte gjort den exakta osten, men en liknande cashewost. Då använde jag en stavmixer (mest för att det var det enda jag hade då). Men det fungerade bra.

Men jag vet inte vad du skulle ha mest glädje av. En matberedare med lite olika funktioner är ju inte heller helt fel kanske.

Väckarklocka

[Trevor_S]
2

Vi Införskaffade oss en magic bullet. Den gick på 850 kr cirka. Men ingår en hel del i den. Dock är vi inte förtjusta i plast och försöker undvika det så pass mycket vi bara kan. Men liknande i glas går på tusenlappar vi inte har. En tjejkompis köpte magic bullet för många många år sedan och använder den än idag. Så den har hållt. :)

Rimi
0

#6 Den ser bra ut. Kan jag göra nötsmör, cashew-ost,  bananglass, raw Vegan tårtbottnar med den? 

#5 Menar du att denna mixer inte passar till tårtbottnar och nöttostar? Ska jag köpa en billig mixer och en kraftig matberedare istället? Vilken matberedare isåfall?

[Trevor_S]
0

Bra fråga…vet inte. Vi kommer använda våran till rawfood främst och smoothies. Vi har gjort malda nötter i en vid något tillfälle och vispat vegmajjo (utan ägg) med bra resultat. Hon gjorde en god broccolisoppa på den en gång. Minns ej ingredienserna men den är rätt användbar. Står lite på deras hemsida vad den kan användas till. Men enligt mig är den helt okey. :)

veggie4every1
0

#7 Eftersom jag aldrig har använt den till det så kan jag ju inte säga riktigt säkert.  Men jag vet att den gör grymma smoothies och krossar is och nötter bra. Tårtbottnar och nötostar har jag ju aldrig gjort så då kan jag inte rekommendera den till det. Vill inte du ska köpa den och bli besviken🙂

Men den som trevors rekommenderar verkar ju också väldigt bra tycker jag. Jag skulle nog välja den om jag skulle göra tårtbottnar och nötostar framför min mixer. När man läser om den verkar den ju i alla fall väldigt användbar till lite allt möjligt.

Väckarklocka