Vad ska ni äta på midsommar?
Det är alltid kul med lite matinspiration. Så vad ska ni äta på midsommar? Om ni nu planerat det. ;)
Vill gärna ha nåt somrigt och fräscht…vill prova nåt "nytt" :) Har ni nåt tips? :)
"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"
Tänk att det snart är midsommar. Känns fortfarande som vinter🥶😃
Men jordgubbar är ju ett måste och maränger och sojavispgrädde med riven mörk choklad till det känns som en god dessert.
Annars finns det lite tips här:
http://www.vegokoll.se/recept/midsommar
http://veganvrak.blogspot.se/2009/06/mat-till-midsommar.html
Den här smörgåstårtan är jag väldigt frestad att göra🙂
Jag hade egentligen tänkt gå ut på sommarbete…men men.
Jordgubbstårta med maränger och chockladbotten ^^
Ok middag blir väl något "vanligt" jag älskar lasagne… det blir nog troligen det :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Grillade Rotfrukter. Tänkte prova på maskrosrot. Den ska dock kokas och bytas vatten på för att slippa bitterheten. Men är nyfiken på att göra mos på den. Annars blir det mest kokad mat. :) kanske fuskar med någon vegburgare som grillas.
#2: Åh, den tårtan låter jättegod! Skulle du kunna dela med dig av receptet (om du har något)? :D
Själv vet jag inte riktigt vad jag ska äta. Vi brukar grilla på Midsommar så det blir nog något grillbart iallafall. Kanske grillspett, så kan man bara lägga på vad man nu vill ha.
Jag tänkte göra falafels vars klassiska smak av spiskummin ska ersättas med dill, istället för köttbullar. 🙂Har även funderingar på aubergine-sill, men tror inte jag kommer att ha orken till det. Däremot finns det ett recept på Kall potatispaj med lök i senaste numret av tidningen Vego som verkar väldigt gott 😂
Sedan har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag ska ersätta gräddfilen med, den som serveras med färskpotatis och gräslök. Är inte helt förtjust i Oatleys iMat-friache och försöker undvika sojaprodukter. Tips någon? 🙂
Sent ut, hehe, men inlagd aubergine eller något! färskpotatis typ????
Det blev vegoburgare och majs på grillen. Veganizerad potatissallad och chichi
Potatisgratäng, sojaköttsspett, hummus, (tsatsiki, bearnaisesås) vitlöksbröd, grekisk sallad, vegansill, grönsaksspett, rabarberpaj, glass.🤦♂️
För oss blev det potatissallad med tzayspett och hummus, och jordgubbstårta till efterrätt. Vi var bortbjudna och fick lov att ta med egen mat, så det blev inte så jättemycket. Bortbjudna ikväll igen så det blir nog en repris på gårdagen, fast kanske glass idag också. :D
If Not You, Who? If Not Now, When?