bäst-före datum...
Är tyvärr en "såndär" som ofta glömmer bort saker i kylen (som inte håller så länge). och nu har det hänt igen… Glömde 3 havregrädde oöppnade i kylen "GoGreens vispvispi" 😭
Den ska ha bäst före datum till 18.06.15.. Är det någon som vet om det finns någon chans i världen att jag kan använda den eller är det kört? 😢
Be the change you want to see in the world
-Gandhi
Lukta och smaka. Man kan aldrig egentligen gå efter datumen 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skulle nog våga mig på att testa! Du bör ju märka något på lukt och smak om inget annat .
Eftersom de är oöppnade så kan det inte ha kommit in bakterier iallafall :)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Viktigt att tänka på!! :)
Bäst före-dag
är en rekommendation från tillverkaren, det går ofta att äta livsmedlet flera dagar till om det har förvarats rätt. Undantaget är känsliga livsmedel som vakuumförpackad lax.
Sista förbrukningsdag
betyder att livsmedlet kan vara otjänligt när datumet passerat. Märkningen används på känsliga produkter som snabbt kan försämras, t ex köttfärs, rå fågel och rå fisk.
Så alltså det är skillnad mellan SISTA FÖRBRUKNINGSDAG & BÄST FÖRE DAG!!! Förpackningar med "bäst före datum" kan hålla i mer än några dagar efter bäst före till och med veckor beroende på vara, smaka lukta !! :)
Är påväg att bli förkyld tror jag så luktsinnet är inte det bästa, men verkar lukta helt ok enligt mig. smakade ok också, visst ska det ha små "klumpar" i sig innan man vispar upp det?
#1 jo precis, datumen brukar ju som vara lite fel ibland!
-Gandhi
#4 Och även om det gått utför bäst före datum är det ingen fara så länge de smakar o luktar ok, alltså bäst före datum måste dem sätta det är inget som säger att varan är oätbar på den dagen om varan är oätbar tills den dagen sätter dem inte stämpeln bäst före utan "sista förbrukningsdag"
okej tack så mycket #5! Ser inte någon "sista förbrukningsdag". Dock lite skeptisk över att det är en vecka "efter" datumet..
-Gandhi
#6 Vad menar du med att du är skeptiskt till att det är en vecka efter datumet? jag hänger inte med:)
#7 Lite smått nojjig bara 😂 Men går nog bra!
-Gandhi
Ja det är klart det kan klara sig en vecka efter ibland mer ibland mindre, men det känner man av själv:)