Vegan iFokus

Vegan

Etikett: veganprat
Läst 13097 ggr
Kadoor
7

Att bli vegan- Tips för en nybörjare?

Hej på er!
Först vill jag bara skriva att jag inte visste vilken kategori jag skulle placera inlägget i, så någon får ändra om det skulle behövas. :)

Nu är det så att jag vill bli Vegan, har velat bli det väldigt länge men kände att det är dags att faktiskt ta tummen ur och helt enkelt börja! Det enda som återstår är att snacka med min mamma och börja läsa på en del, samla tips och matvaror som är bra. :)

Eftersom att jag inte alls är van vid att tänka på vad jag äter, vilka näringsämnen jag får i mig och vad jag faktiskt köper och stödjer så söker jag nu tips och tricks. 
Har fått lära mig väldigt mycket om vad vi behöver få i oss för att må bra och vissa livsmedel det finns i, via skolan, men har ju ätit animaliskt hela livet och därför har det aldrig fallit mig in i att faktiskt läsa på om vegetarisk/vegansk kost. Vad man kan äta osv för att få i sig rätt näringsämnen som man ofta får i sig via animaliskt.

Vad är bra när man ska ersätta protein och annat som finns i animaliska matvaror osv(ni får gärna räkna upp näringsämnena också)?
Finns det någonting man bör tänka på i början? Kosttillskott etc?
Hur ska man tänka när det gäller andra produkter som man köper i vardagen, inte bara det vi äter? Finns det vissa grejer som innehåller animaliskt som inte är någon typ utav matvara? Vad kan man använda istället, om det är någonting som används vardagligen? (kanske är ute och cyklar, men har för mig att det finns i vissa grejer..)
Vad är E-ämnen egentligen? Har aldrig förstått det riktigt…

Eftersom att syrran också är Vegan underlättar det en del då jag kan få tips från henne, men det vore kul att få tips från er också! Vill samla på mig så mycket information som möjligt. Räkna gärna upp saker, produkter och matvaror ni vet man ska undvika, och hur jag ska veta vad som är veganskt eller ej(när det gäller allt, inte bara matvaror). 
Om det finns inlägg här på forumet om det jag undrar så vore jag väldigt tacksam ifall ni länkade, har ingen aning om vart jag ska leta då jag är ny här på forumet. ^^
Detta är kanske uppenbara eller dumma frågor för er, men jag är som sagt nybörjare på det här och har aldrig lagt en tanke på vad jag stoppar i mig tidigare och vad jag använder för produkter, så jag känner mig helt lost. Vore väldigt glad om ni kunde hjälpa mig. c: 
Tack så mycket på förhand!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

veggie4every1
0

Välkommen till veganvärlden (och sajten)🙂

Vegankit är en bra sida att börja med. Där står mycket om näring, kost, djuren etc.

http://vegankit.com/

Det finns ju en hel del produkter förutom mat att undvika. Skinn, päls, bivax och ullprodukter är ju alla animaliska. Hygienprodukter och smink kan innehålla animalier. Ofta kan man googla ingredienserna men är man osäker får man kontakta företagen.

Alla e-nummer behöver inte undvikas, det finns både veganska och icke-veganska sådana.

http://www.greenoption.org/e-nummer/animaliska.html

Kul att ha dig här, du har valt rätt väg👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lustgas
0

Ett hett tips är att se dokumentären Cowspiracy (om du inte gjort det redan). Där får du en del matnyttigt, främst om animaliska produkters påverkan på miljön. Kan vara ganska bra med argument att övertala dina föräldrar med, om inte annat. 😉 Och så kommer de med en del tips, där också. Även Forks over Knifes är helt okej. Den behandlar mer de positiva hälsoeffekterna av en vegansk kosthållning. 

Lite baskunskap gällande maten:

Protein: Baljväxter (dvs linser, bönor och kikärtor), nötter och frön. Om du vill ha något snabbtillagat så är röda och gröna linser väldigt bra, eftersom de bara behöver koka i 5-10 respektive drygt 20 minuter. Finns som torkat alternativ på samma hylla där frön och sådant håller till. Både linser och bönor är dessutom rätt rika på järn. Har du tänkt använda qourn som substitut, så får du ha i åtanke att det innehåller äggvita och följaktligen "bara" är ovo-vegetariskt.

Järn: Tja, som jag just sa, bönor och linser är finfint för det. Även sesamfrön och cashewnötter. Tänk på att undvika att äta kalcium samtidigt, och att äta c-vitamin i samband med dessa livsmedel, så tar du upp järnet lättare.

Selen: Paranötter is da shit. Räcker med ett par stycken om dagen.

Kalcium: Oskalade sesamfrön och linfrön.

Omega-3: Kallpressad rapsolja, olivolja, linfrön och chiafrön.

B-12: Tillskott. Finns även berikade livsmedel, till exempel Oatleys icke-ekologiska havremjölk.

För att undvika "fällor" är mitt främsta tips att helt enkelt läsa innehållsförteckningen. Innehåller ett livsmedel ägg eller mjölk, så måste dessa vara fetstilta eftersom dessa klassas som allergener. De är alltså ganska lätta att upptäcka då. Gelatin, som är ju är vanligt i godis och typ pannacotta, är ju inte fetstilt, men de flesta livsmedel som innehåller detta är ganska självklara. Inkluderar även typ marshmallows. Något som däremot inte är lika självklart är vissa livsmedel där de tillsätter ex.v. animaliskt d-vitamin, som har utvunnits från fårull (!). Mildas mjölkfria margarin är ett exempel på detta.

Andra "fällor" är väl kanske duschkräm, tandkräm och sådant. Ska dock finnas listor över sådant på nätet (kanske något av det som #1 länkade?).

Om du har andra frågor så är det bara att skriva vidare, så är det säkert någon mer som har svaret! :)

[Trevor_S]
0

En bra början är att man byter ut ingredienser. Kött mot fusk-kött, korv mot sojakorv, ost mot sojaost. Angående protein så finns det i det mesta och även mer per 100 g i vissa bönor och linser.

Kadoor
0

Tack så mycket för era svar! Tipsen är till stor hjälp.

Det som är jobbigast för mig är nog att jag är rädd för att inte få i mig tillräckligt av allt jag behöver. Och att balansera det. Dessutom är jag inte van vid att laga mat så mycket, därför blir det en liten stress för mig. När skolan drar igång igen till hösten så kommer det nog lösa sig allt eftersom att jag får ett mer regelbundet "schema" och mer rutin, dessutom erbjuder restaurangen där vi äter skollunch vegetariska alternativ(och förhoppningsvis är de veganska också, kanske skrev det?). Då äter jag ju lunch i skolan, med andra ord behöver jag bara göra frukost och middag själv. Och lunch fyra dagar i veckan, men jag kan ju göra lite extra lunch/middag till dagen efter.
Hur mycket ska man äta av olika matvaror, för att få i sig tillräckligt? Har vikt, längd och motion/träning någonting med det att göra? ^^ Och hur vet man så att man har fått i sig tillräckligt med protein, mineraler och alla andra näringsämnen vi behöver? Jag har en app, men det är så himla svårt med mängd och så… :( 
Kan tillägga att vi har kosttillskott här hemma för vegetarianer/veganer som innehåller B2, B12, Järn, Zink, Jod, Selen samt Kalcium. Finns det någon vänlig själ som vill hjälpa mig med att förklara hur mycket av det dagliga intaget jag får i mig via en sådan tablett? Jag kan ta kort på vad det innehåller och mängden och lägga in här. :)

Smör kommer jag nog inte använda särskilt mycket tror jag faktiskt. Kommer nog steka maten i olja, om jag kommer steka någonting. Sen är jag väldigt trött på bröd, så jag kommer inte använda smör till det heller. Vi har ett mjölkfritt smör från Carlshamn(tror jag märket heter, en blå-vit randig förpackning) här hemma, är det godkänt? Ifall det skulle vara så att jag behöver smör någon gång. :)
Om jag inte minns fel så finns det väl i både margarin och sådant man brer på mackan?

Sedan är det ju jobbigt att veta vilka skönhetsprodukter som är veganska eller ej, det #1 länkade verkade inte innehålla en lista på saker som är veganska. Men ska kika runt och se om jag kan hitta någonting! Har en handkräm som är vegansk här hemma, dessutom en duschtvål som inte är testade på djur. Det är alltid något. 
Vilka märken de är av vet jag inte dock…

Angående att byta ut köttprodukter till fusk-kött kan bli lite svårt, eftersom att det är så fruktansvärt dyrt(i alla fall de frysvaror som jag har kollat på i butiken här hemma) därför är mina föräldrar inte jätteglada över att mina syskon har köpt sånt(främst min ena syrra som köpte det, hon är dock Vegetarian och har flyttat hemifrån). Vill dessutom göra så mycket jag kan från grunden själv, men vi har en del vegetariska och veganska "köttprodukter"(fusk-kött då alltså) i frysen kvar som jag kan äta då och då nu i början. :)
Tack för tipset!

Uppskattar er hjälp. Så tack igen!

Kadoor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bilder på kosttillskottet jag nämnde. :)

veggie4every1
0

#5 Procenten av det dagliga intaget per tablett står inom parentes på burken, om jag förstod din fråga rätt?🙂

Japp, Carlshamn klart godkänd👍

Det är inte så krångligt alls. Det är i stort sett bara att äta en varierad kost men att byta ut det som innehåller animalier mot veganska alternativ.

Proteinbrist är väldigt ovanligt om man förövrigt är frisk och äter en bra varierad kost i tillräckliga mängder.

Istället för dyra köttersättningsprodukter så finns ju då bönor och linser som du kan göra biffar och grytor av exempelvis.

Många gillar också soyghurt och olika nötmjölksdrycker.

http://www.djurensratt.se/icke-djurtestat

(observera att listan inte innehåller uteslutande veganska produkter).

Väckarklocka

Kadoor
2

#6 Procenten av det dagliga intaget per tablett står inom parentes på burken, om jag förstod din fråga rätt?

**Japp, Carlshamn klart godkänd

**Du förstod min fråga rätt. Nu tror jag att jag förstår lite bättre ang mängden. Har aldrig riktigt förstått det där med hur tillskott och så skrivs innan…
Så bra att Carlshamn är godkänt! Känns bra att ha ett alternativ ifall det skulle behövas. 

Det är inte så krångligt alls. Det är i stort sett bara att äta en varierad kost men att byta ut det som innehåller animalier mot veganska alternativ.

Proteinbrist är väldigt ovanligt om man förövrigt är frisk och äter en bra varierad kost i tillräckliga mängder.

Så jag behöver inte hålla koll på exakt hur mycket av näringsämnena jag får i mig, bara jag äter varierat och en bra mängd av varje? Om jag fattade det du skrev rätt? :) 

Hur bör jag tänka om jag vill börja styrketräna, bör jag äta mer protein än jag gör i vanliga fall eller går det bra med den vanliga dagliga kosten? Tänker börja konditionsträna smått i sommar och ev. styrketräna till hösten. Vill komma igång och lära mig mer innan jag fokuserar på träning också fullt ut. :)
Om man tänker på grönsaker, vilka är de bästa att äta, som är mest näringsrika? Vet att spenat, tomat och broccoli är väldigt bra, och att gurka och isbergssallad inte är lika bra eftersom att de innehåller mycket vatten. Men finns det fler grönsaker som är bra/sämre? 

Många gillar också soyghurt och olika nötmjölksdrycker.

Älskar havremjölk, så det ska jag se till att vi fortsätter köpa. Soyamjölk och mandelmjölk tycker jag inte alls om, tyvärr… Men kan smaka på soyghurt och se om jag tycker om det. Kanske hittar andra produkter jag tycker om också, får kika lite i hyllorna när jag är i affären nästa gång!

Tack så mycket för länken, btw. :)

Ni får jättegärna komma med tips på recept/rätter som är enkla och smidiga att göra, har inga idéer alls… Gjorde en "chili sin carne" till middag, hade i vegansk köttfärs, vita bönor, tomatpuré och lite kryddor, vilket jag tyckte mycket om. Jag älskar grytor av alla slag! Så ös på med idéer. :D (om ni vill hehe)

Kadoor
0

Var i affären idag och paranötter är sjukt dyrt, det känns inte värt med 125 gram för 45 spänn, tyvärr… :( finns det någonting annat som man kan äta för att få i sig selen?

veggie4every1
0

Det räcker med att äta några paranötter då och då. Jag brukar köpa i lösvikt, men bara ibland för jag äter upp alla alldeles för snabbt, haha😃

Men ditt tillskott innehåller annars selen.

Väckarklocka

Kadoor
0

Okej, ska kolla om det finns i lösvikt i affären närmast, eller om det möjligtvis finns på Ica. Vart brukar du köpa det? :)
Oh, just det! Det tänkte jag inte på haha.. 😂

veggie4every1
0

Brukar köpa på coop eller willys.

Haha…😉

Väckarklocka

[Synnerlig]
0

Jag har precis upptäckt att fullkornsris, eller "brown rice" som det heter i Cron-o-meter, (som för övrigt är en väldigt bra sida om man vill hålla koll på att man får i sig alla vitaminer, mineraler, protein osv) innehåller selen 👍

Kadoor
0

#11 Okej, båda ligger ganska långt ifrån mig så det kan bli krångligt. Men ska kika vidare. Tack för hjälpen ^^

#12 Jaså? Så bra, älskar ris och vill allra helst äta fullkorn(bara det att vi aldrig har det hemma, men får köpa), så det är ju jättebra! Tack för tipset, och tipset på sidan. 🙂

Lustgas
0

Paranötter finns som naturgodis och även ibland i Icas ekologiska "lös-müsli"-avdelning! Mycket billigare då 👍