Vegan iFokus

Vegan

Etikettveganprat
Läst 973 ggr
[Stockholmsbruden]
0

Om du hade...

En ko, som gick fritt och hade fött en unge av av nån anledning dött elr nått, som gör att du hade behft mjölka den och den levde ett fantastiskt liv, hade du druckit elr slängt mjölken? Fråga om du inte fattar för förklarar lite oklart heh

[Juel70]
0

Druckit.

LeeKnow
0

Druckit…. Varför slösa mjölken?

Lexie82
3

Varför ens äga en ko om man är Vegan?

[Stockholmsbruden]
0

#1 För att man kan tycka det är onaturligt att dricka mjölken? #3 För att man kanske rddat/köpt den och gett den ett bättre liv? Varför inte? Som att inte ha hund om man inte gillar katter haha

Lexie82
0

#4 Nja, snarare som att inte ha husdjur om man tycker det är fel att domesticera djur.

veggie4every1
7

#0 Men om kalven dör så sinar kossan. Det måste vara åtgång för att det ska vara tillgång. Så man skulle inte behöva mjölka kossan.

Men om det var nödvändigt av någon anledning så skulle jag inte dricka mjölken. Jag har ingen behov av komjölk alls. Jag ser inte mjölk från en ko som människoföda, lika lite som jag exempelvis ser mjölk från en älgko som människoföda.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Juel70]
1

Äger inte veganer husdjur?

veggie4every1
4

#7 Det är ju något som kan diskuteras omfattande. Men vi har den här tråden där vi talar om husdjur.

Kortfattat, veganer kan idag äga husdjur eftersom vi behöver ta hand om de djur som finns och behöver ett hem. Men det är inte en vegansk handling att stödja handel med djur eftersom djur inte är varor och produkter. Men att adoptera djur som behöver ett hem är en vegansk handling.

Väckarklocka

grumpy19
5

#1 och #2 är troligtvis inte veganer, så de dricker nog komjölk i alla fall. ;-)

Precis som #6 skrev så sinar kon precis som alla andra i den situationen. Det är inte så att juvret exploderar. Hon far väl av att inte mjölkas.

Medarbetare på vegan ifokus.

[Juel70]
0

#8 ok :)  Jag stödjer inte heller handel med djur, speciellt inte exotiska djur.

[Stockholmsbruden]
0

Det var ett exempel. Om du hade en ko som av nåton anledning skulle behöva mjölkas, men som har ett underbart liv och så, skulle du deicka mjölken??

grumpy19
4

#11 Jag förstod att det var ett exempel. Men det finns ändå inga kor eller andra djur som behöver mjölkas. Inte i någon situation. 

Men säg att det fanns något djur i världen (inte nödvändigtvis en ko) som behövde mjölkas, så är svaret ändå nej. Jag skulle mjölka djuret (för djurets skull, som annars skulle plågas) men inte själv dricka mjölken. Jag skulle se om det fanns någon unge av samma art som djuret som kunde utnyttja mjölken. Om det inte fanns så skulle jag slänga den. Djur och deras kroppsvätskor finns inte till för oss att använda som vi behagar. Hennes kropp och vätskor tillhör dvs inte mig. Och djuret behöver inte "betala" mig med sin modersmjölk för den hjälp jag ger henne. 

Och djurets levnadsförhållanden skulle vara irrelevant. Även ett djur som lever under dåliga förhållanden skulle såklart få min hjälp. 

Hur skulle du svara på din egen fråga? :-)

Medarbetare på vegan ifokus.

[Stockholmsbruden]
1

Jag skulle druckit, det är gott o jag kan dricka det med bra samvete, onödigt att slänga tycker jag :)

veggie4every1
5

Tur att det inte existerar något djur på den här planeten som måste bli mjölkat av människan för att överleva. Så vi slipper det här dilemmat i verkliga livet😉

Väckarklocka

[Synnerlig]
1

Nu har jag inte läst vad alla har skrivit men om jag skulle ha räddat en ko och den fick en kalv som dog och jag var absolut tvungen att mjölka den så hade jag absolut inte druckit mjölken.

Det är inte att slösa som någon skrev för den är ändå inte min att ta från början. Sen så vill jag inte hälla någonting skadligt i min kropp, känns väl onödigt liksom 😛

IngaTrnqvist
0

Jag hade slängt. Jag dricker inte komjölk på grund av att jag tycker det är "äckligt"/onaturligt att dricka mjölken från en annan individs mamma, oavsett hur hon och hennes kalv lever.

[Nelley]
1

#10 Så du köper alltså inte kött/animalier?🙂

Näring
0

Om jag inte haft tillgång till riktig mat, då hade jag druckit mjölken.
Om jag hade haft tillgång till riktig mat, då hade jag sålt mjölken.