Recept med savoykål
(Postat samma inlägg på Vegetariskt ifokus) Hej! Jag "råkade" köpa ett helt huvud savoykål för ca 1-1,5 vecka sen och de yttre bladen börjar bli gula. Jag tänkte kolla om någon har tips på maträtter jag kan göra med kålen (förutom wok som jag tänkte pröva sen http://www.recept.nu/recept_nu/huvudratt/gronsaker/wokade_gronsaker_med_tofu_och_nudlar/) eller om jag kan förvara den liite längre på nåt sätt innan den ruttnar helt. Har inte råd just nu att köpa nya ingredienser :)
Jag skulle sparat halva huvudet till wok. Jag hittar ofta på egna recept, efter vad jag har hemma. Detta skulle jag ha lagat: Strimla kålen och skär en gul lök i strimlor. Fräs lätt. Tillsätt en burk (eller en halv, beroende på hur stort huvudet är) krossade tomater + buljong, salt, chilipeppar, 1 - 2 msk paprikapulver + kinesisk soya om du vill. Låt puttra ihop tills det är klart. Skall bli som en gryta, inte soppa. Äts med ris, bröd och en sallad. Purjolök och/eller champinjoner borde också passa bra i den här grytan. Kanske lite jordnötssmör vore gott att ha i, vet inte om det är veganskt.
Savojkål är nog inte så bra att frysa, men man kan frysa färdiga rätter.
Lycka till.
#1 Jag tänkte på det men det blir nog inte bra 😕
#2 Tack! Tror du det skulle funka att ha i bönor? Och lite havre/sojagrädde för att få en mildare smak kanske? 😃
#3 Nej, det blir det nog kanske inte. Tänkte om det funkade typ som grönkål. Men du fixar säkert nåt smarrigt och blir det över kan du ju frysa in det istället🙂
Blir riktigt sugen på att göra receptet som #2 föreslår, låter jättegott. Jordnötssmör är veganskt, så det blir säkert gott att ha i också🙂
#3 Bönor passar väl till allt och veg grädde i blir säkert gott.
If Not You, Who? If Not Now, When?