Komma ut som vegan
Är 18 år och har inte kommit ut som Vegan i släkten än och är lite orolig för reaktionerna. Tänker vara tydlig med att jag inte vill vara till besvär, erbjuda dem att ta med egen mat på kalasen. Hoppas verkligen att jag slipper massa diskussioner och att de inte blir provocerade. Hur gick det för er när ni "kom ut" som veganer? Hur var reaktionerna? Och hur gör ni när ni ska hem till köttätare/vegetarianer, fixar de mat åt er eller tar ni med egen?
Är tacksam för alla tips jag kan få.. Har tagit mig nästan 2 år att våga berätta. (Och då har jag haft veganåsikterna hela tiden) Men känner nu att jag vill verkligen inte äta mjölkprodukter och ägg hos andra längre.
Jag var också nervös när jag skulle berätta men den reaktionen jag fick från min familj var typ: "Jaha 🙂" och mamma har varit väldigt positivt och ibland har hon lagat veganskt åt mig och ibland har hon bett mig att ta med eget när hon inte orkar kolla upp recept eller tycker att något verkar svårt. Men det är lugnt för mig 😛 Min sambos familj har inte reagerat negativt heller, men de har frågat mer om varför. Men båda våra familjer har accepterat våra val 🙂 Vi är ju vuxna och har rätt att göra våra egna val utan att behöva bli bemötta med respektlösa kommentarer.
Som sagt så brukar min mamma ibland laga veganskt och ibland ber hon oss att ta med oss, det är väl lite samma i min sambos familj. Ska jag äta hos någon som jag vet tycker att det verkar jättesvårt och krångligt eller är orolig för att det ska bli fel (även om det egentligen inte är svårt 😛), så har jag inga problem att erbjuda mig att ta med mig egen mat. Då brukar jag kolla va de andra ska äta och tar med mig exakt samma rätt fast veganiserad eller någonting liknande 🙂
Glöm inte att stå på dig och låt ingen komma och säga: "Men kan du inte fuska någon gång?" eller "Oj, jag råkade använda vanligt smör i, är det okej?". Nej, det är det inte och det måste de helt enkelt lära sig och förstå 🙂
Lycka till nu! 🙂
Hur bakvänd är inte världen när en person som tar avstånd från att utnyttja och döda andra individer behöver vara orolig för andras reaktioner.
När den personen behöver känna att den inte vill vara till besvär för andra.
Den här hemska våldsnormen i samhället måste brytas.
Grattis till ett bra val Ts, Stå på dig i alla situationer och känn dig trygg i att du gör det rätta valet👍
Åh tack! Känns jättebra att få lite pepp och tips från andra veganer!
Synnerlig: Ja det är typ den reaktionen jag förväntar mig också, hoppas bara jag slipper debatter och att de bara kan acceptera det. För liksom, jag ifrågasätter ju inte att de äter kött/mjölk (eller iallafall inte inför dem) så det borde ju vara lika respekt.
Ja jag är glad att jag har min mamma, hon är Vegan hemma och vill egentligen äta så också. Men jag ska flytta nu till hösten så då får man inte god vegansk mat serverad längre.. ;)
Veggie4every1: Tack! Ja jag håller verkligen med!! Man ifrågasätts för att man inte vill äta likdelar och dricka komjölk och så tycker köttätarna att min mat är äcklig :P
If Not You, Who? If Not Now, When?