vegansk färs?
Jag är lakto-ovo Vegetarian och älskar färs, äter quorn&sojafärs men har för mig dem innehåller äggprotein eller liknande? finns det någon veganfärs? funderar på att äta mer veganskt eller gå över till Vegan helt & hållet därav frågan.
Hälsans kök är vegansk.. även anammas & icas :)
Kärlek, ärlighet & respekt. 
/ Tamlina.
#1 Är dem goda tycker du?:D
Quornfärs innehåller ägg. Soja brukar inte göra det. Rekomenderar också hälsans kök. :)
Jag föredrar anammas just för den färsen finns i 1 kg-förp. 😃
Men hälsans kök & icas duger.
/ Tamlina.
#3 Aha är hälsans köks färs vegansk? jag brukar köpa den ofta istället för quorn den smakar riktigt bra, visste inte det trodde den bara var vegetarisk. Var kan man se ingredienser till hälsans kök färs om det finns ngnstans på internet?:)
Japp. Antagligen på hälsans köks hemsida.
/ Tamlina.
Ingredienser: Rehydrerat soja-/soyaprotein (85%), vegetabilisk olja (solros/solsikke, raps i varierande proportioner), rehydrerat vete-/hveteprotein (2%), maltodextrin, lök-/løkpulver, salt, jäst/gjær, maltextrakt (korn/bygg), vitlöks-/hvitløkspulver, kaliumklorid, arom/aroma, kryddor/krydder, druvsocker/glukose/dextrose
Kan innehålla/innehold spår/spor av ägg/egg, sesamfrön/-frø, *selleri och senap/sennep*. raftigt saltat/kraftig saltet.
Spår av ägg, då är den kanske inte vegansk ändå? Anammas verkar vara helt vegansk: Sojaprotein*, rapsolja, lök, äppelextrakt, salt (1,4%), vitlök, kryddor, naturlig arom.
*GMO-fritt
men säljer anamma fortfarande sin färs? jag har köpt den någon gång och tyckte inte den var lika god som quorn&sojafärsen från hälsans kök. Men kanske borde krydda på annat sätt.
Japp, varför skulle de inte sälja sin färs?
Inte längesen jag köpte den iaf.
(annars finns den infon på anammas hemsida)
Man får krydda efter smak.. Jag tycker allt blir gott med rätt kryddning 😃
/ Tamlina.
#8 Oki, för jag hörde att anamma skulle lägga ner en del av sin tillverkning någonstans men det kanske inte stämmer
#7 spår utav ägg betyder bara att produkten är tillverkad i samma fabrik kanske jämte produkter som inehåller ägg och då kan det förekomma att ägg, mjölk eller osv. hamnar i varan, men detta är bara en hänvisning för allergiker för det mesta finns inga spår utav ägg så egentligen är varan Vegan.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#10 Ok :)
Annars kan man slå över kokande vatten på korngryn på kvällen. Dagen efter skölja av och steka som vanlig färs. :) Billigaste alternativet. :)
#9 Anamma lade tillfälligt ned tillverkningen av fileerna, det kanske är det du tänker på? De ska starta upp tillverkningen av dessa igen i september. Men färs och andra produkter finns som vanligt🙂
#12 Vilket bra tips, tack👍
#13. Har läst för många kristidskokböcker och husmorsböcker tror jag. Man får mycket tips från de gamla. 😉