Ge mig tips på mat!
Hej på er!
Är en tjej på 18 år som nu till hösten tänker börja med vegansk mat. Framförallt för att jag vill äta mycket renare under en viss tid och se om det kanske är något som passar mig.🙂
Till frukost har jag tänkt mig chiapudding gjort på havre/kokosmjölk med bär och frukt. Sen utöver det, under dagen, så har jag faktiskt ingen aning om vad jag kan äta. Ser många på Instagram bl.a, som äter mycket frukt och grönt, vilket jag också kommer till att göra. MEN jag vill ha tips på maträtter och sånt. Är inte så förtjust i tofu och sådant, så då kommer jag nog byta ut vissa maträtter med kött (enstaka gånger!). Tänkte höra om ni har några andra tips på smidiga maträtter som kan tänkas passa en fattig student som vill prova på att vara Vegan? 😉
Till en början är de bra om man kör med ersättningsprodukter innan man får kläm på allt. Vi kör en hel del med korngryn som vi slår över kokande vatten kvällen innan, dagen efter sköljer av och steker precis som vanlig köttfärs, vill man göra "köttbullar" så är det bara att blanda i lite bovetemjöl. Även röda linser är bra att göra färser på och dryga ut grytor samt soppor med. Ett tips är att pulsera dem i en mixer tills det blir en grynig massa (inte mjöl), då blir de mer som "köttfärsig".
Falafel är också en billig rätt om man gör dem från grunden, bara blötlägga, skölja noga dagen efter, köra i en mixer till en fin massa, tillsätta kryddor, klicka ut och steka.
Rödbetsoppa är också lätt att göra och nog det billigaste.
Ett annat tips är att använda färser som grund till recept, göra tacos, lasagne, fyllningar och liknande, för att dryga ut kan man riva i morötter (eller köra i mixer, krama ur vätskan och steka med om man vill "gömma dem i rätten").
Ett annat tips är att köpa efter säsong, många rotfrukter är billigare på hösten. Biffar är också lätta att göra, mitt tips är att göra dem i ugnen, då det är lättare att lyckas än att stekas då många lätt går sönder (men som sagt något man lära sig att steka bra om man gör eget).
IKEA har annars billiga grönsaksbullar (tror jag de heter) som är helt veganska och billigare än deras vanliga köttbullar. De är riktigt goda, tror de låg på 39 kr för 1 kg, vi köpte på oss ett paket. :)