Vegan iFokus

Vegan

Etikettmatprodukter
Läst 1078 ggr
Kerstinfalk
0

Vegansk tzatsiki?

Jag är intresserad av en produkt som ersätter yoghurten i tzatsiki utan att innehålla Karragen.

Finns det något man kan laga själv eller någon produkt utan detta dåliga förtjockningsmedel. Jag anser det dåligt för att jag är allergisk.

Paxxie
0

Jag är lite osäker men jag tror att Alpros sojayoghurt inte innehåller karragen.

Kerstinfalk
0

Najs, då kan jag prova med den.  :D
Tack för tipset.
Jag antar att andra fastare varianter av yoghurtliknande produkter innehåller karragenan. Men tror du att man kan urvattna denna produkt för att få den lite fastare?

Paxxie
0

Det borde gå! Det var väldigt länge sedan jag åt någon annan yoghurt än Alpros så jag vet inte hur stor skillnaden faktiskt är, men tycker den fungerar rätt bra för tzatsiki. :)

Kerstinfalk
1

Det kan ju inte bli bättre. Godkänd för tzatsiki var precis vad jag ville höra.

[Trevor_S]
0

Soyghurt kan man lägga i kaffefilter och låta rinna av någon timme för att bli tjockare. Havrwghurt funkar tyvärr inte. Osäker på karregan vilka som innehåller

ina9
0

Oatlys creme fraiche!

Kerstinfalk
0

#6 Den innehåller tyvärr karragen, och även palmolja. :(
Så himla synd. Annars hade det varit ett solklart alternativ.

veggie4every1
0

Alpros mild & creamy innehåller i alla fall inte karragenan. Kollade precis min som jag har i kylen.

Tycker den är jättegod till dip och kalla såser.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kerstinfalk
0

#8 Tack så mycket!

Det är så himla kul att det finns flera produkter som jag tål!

Förhoppningsvis så fasas karragen ut snart. :D

Tjohalia83
1

Man kan också blötlägga cashewnötter och mixa med lite vatten, kryddor (t.ex. salt, peppar och vitlök) och citron/vinäger för att få en creme fraiche-liknande sås. Har själv planer på att använda den för att göra tzatsiki.