Biodynamiskt icke veganskt?
Jag fick nyligen veta att biodynamiskt odlade grönsaker inte är veganskt då antroposoferna gräver ner djurdelar i jorden vid särskilda perioder osv. Det kan man kanske inte likställa vid gödsling? Någon här som vet mer om hur detta går till och vad tycker ni, är biodynamiskt odlat veganskt eller ej?
Biodynamiskt är inte veganskt om jag har tolkat veganismen rätt.
Nej, det är inte veganskt.
"Kamomillblommor används till exempel som behandling vid problem i våra matsmältningskanaler. När detta kompostpreparat görs används en bit tunntarm av ko (dvs. en del av djurets matsmältningskanal) som katalysator i beredningen. Samhörigheten mellan kamomillblomman och detta organ är tydlig."
Ja, kamomill kanske är bra för magen i vissa fall, men är det verkligen en bra anledning att stoppa den i tunntarmen på en ko? Bättre tycker jag att stoppa den i tunntarmen på sig själv, kanske i form av ett gott kamomillte😃
Jag känner som så att det här kan vi undvika utan problem. Att undvika vanliga ekologiska produkter är en annan konflikt eftersom alternativet med konstgödsel/besprutning inte heller är ett bra alternativ och att även konventionell odling använder delvis animalisk gödsel.
Men hokuspokus-odling med tarmar och kohorn och diverse andra kadaverdelar behöver vi inte stödja.
Välj med lätthet bort och titta efter Demetermärket på produkterna. Dissa om du ser det👍
http://www.vemihelvete.se/2009/04/om-ekologiskt-vs-biodynamiskt.html
Åh tack för en tydligare förklaring! Innan trodde jag att biodynamiskt (som låter så flashigt) betydde att det var någonting som var bättre än ekologiskt typ, men det var det ju inte :/ Dissar detta!
If Not You, Who? If Not Now, When?